۵ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۳۹
کد خبر: 83183439
T T
۰ نفر
رویترز: پیمانكاران نظامی روس از مادورو دفاع می كنند

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد برخی پیمانكاران خصوصی نظامی روسیه در روزهای اخیر برای دفاع از «نیكلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا به این كشور اعزام شده اند.

به گزارش جمعه شب ایرنا، رویترز با انتشار این خبر به نقل از دو منبع نزدیك به این شركت ها، افزود: یك منبع دیگر تایید كرد كه گروهی از این پیمانكاران روس در ونزوئلا هستند اما درباره زمان ورود آن ها به این كشور و هدفشان صحبتی نكرد.
براساس این گزارش، یوگنی شابایف فرمانده یكی از گروه های شبه نظامی كازاك كه با پیمانكاران نظامی روسیه ارتباط دارد، شمار پیمانكاران روس در ونزوئلا را 400 تن دانست، اما منبع دیگری رقم كمتری را عنوان كرد.
وی همچنین مدعی شد كه پیمانكاران روس این هفته یك یا دو روز پیش از شروع اعتراض های مخالفان در ونزوئلا به این كشور پرواز كرده اند.
به گفته شابایف هدف پیمانكاران روس حفاظت از مادورو در صورت تلاش احتمالی طرفداران مخالفان در نیروهای امنیتی دولت ونزوئلا برای دستگیری وی است.
دیمیتری پسكوف سخنگوی كاخ كرملین در ارتباط با این ادعای رویترز گفت: ما از چنین چیزی هیچ اطلاعی نداریم.
به گزارش ایرنا، ونزوئلا در روزهای گذشته صحنه تحولات عمده سیاسی بوده است. «خوان گوایدو» رهبر حزب مخالف كه رئیس مجلس ملی این كشور است، روز چهارشنبه با حضور در جمع هوادارانش، سوگند ریاست جمهوری یاد كرد.
واشنگتن كه پیشتر در حین برگزاری مراسم تحلیف نیكلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا، او را «غاصب قدرت» خوانده بود، اعلام كرد گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت این كشور به رسمیت می شناسد.
دولت مادورو نیز ضمن قطع كامل روابط دیپلماتیك خود با آمریكا 72 ساعت به دیپلمات های این كشور فرصت داد تا ونزوئلا را ترك كنند.
اما مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا به فاصله كمی برخلاف اصول روابط دیپلماتیك اعلام كرد كه این دستور دولت ونزوئلا را نمی پذیرد و دیپلمات های واشنگتن در كاراكاس می مانند.
گوایدو كه رهبری مخالفان دولت را بر عهده گرفته است، ساعتی بعد در یك پیام توئیتری از «همه سفارتخانه ‌ها» خواست كه در ونزوئلا باقی مانده و اقدامی صورت ندهند.
این در حالی است كه خبرگزاری رویترز از خروج برخی از دیپلمات های آمریكایی از سفارت این كشور در كاراكاس به همراهی پلیس ونزوئلا به مقصد فرودگاه خبر داد.
مادورو آمریكا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی كودتا متهم می‌كند.
تاكنون برخی دولت‌ها همچون روسیه، چین، كوبا، مكزیك و تركیه، ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت نشناخته و از مادورو اعلام حمایت كرده‌اند.
«فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شده است.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واكنش به این تحولات روز پنجشنبه در بیانیه ای اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا و یا هر اقدام نامشروع و غیرقانونی هم چون تلاش برای كودتا و اقدامات ضد مردمی، از دولت و ملت این كشور حمایت می كند.
وی افزود: ما امیدواریم هرگونه اختلاف و مشكل سیاسی در ونزوئلا توسط مردم و دولت این كشور با بكارگیری راهكارهای قانونی و مسالمت آمیز هرچه سریع تر حل و فصل شود.
شبد**9416**9122