۹ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۴۹
کد خبر: 83187830
T T
۰ نفر
دولت مكلف به بخشش سود وام هاي كشاورزي شد

كرمان - ايرنا - رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: استمهال وام هاي كشاورزي را در مجلس شوراي اسلامي به منظور كمك به كشاورزان پيگيري كرديم و دولت مكلف به بخشش سود و جرائم وام هاي كشاورزي شده است.

به گزارش روابط عمومي دفتر ارتباطات مردمي نماينده مردم كرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي، محمدرضا پورابراهيمي روز سه شنبه در جمع مردم روستاي قوام آباد چترود با اشاره به خسارت وارده به محصولات كشاورزي در سال جاري افزود: توليد پسته در شمال استان كرمان 80 درصد كاهش پيدا كرده لذا به منظور كمك به كشاورزان پيگيري استمهال وام هاي كشاورزي را در مجلس شوراي اسلامي انجام داديم.
وي عنوان كرد: اخيرا كل اعتبار در نظر گرفته شده براي خسارت كشاورزان در كشور از سوي رئيس سازمان برنامه و بودجه 2 هزار ميليارد تومان ابلاغ شده، اما طبق محاسبات ما حداقل 17 هزار ميليارد تومان منابع لازم داشتيم كه وام‌ هاي بانك كشاورزي را بتوانيم كمك كنيم.
پورابراهيمي با بيان اينكه اعتبار ابلاغي از سوي سازمان برنامه و بودجه نمي تواند جوابگوي كشاورزان خسارت ديده باشد، اظهار داشت: در حضور رئيس جمهوري اعلام كردم كه اين مبلغ ابلاغي هيچ كفايت نمي كند و برخي بانكها به روشي متفاوت از اين اقدام مي كنند كه موجب نارضايتي مردم شده است.
وي حذف سود روي سود وام هاي بانكي را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين مساله از نظر شرعي مبنا ندارد و مراجع اعظام تقليد هم بر اين مساله گلايه دارند، بخشي از مشكلات اقتصادي امروز جامعه كه شرايط را سخت كرده رعايت نشدن مسائل اسلامي در امور جاري كشور است.
وي اصلاح قانون بانك مركزي در كميسيون اقتصادي مجلس را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به تخلفات بانكي و گلايه مردم از نظام بانكي گفت: اين اشكالات به دليل ساختار اشتباه است كه متولي نظارت بر آن حوزه بانك مركزي است.
پورابراهيمي افزود: اعتراض جدي به دولت در نحوه تعيين قيمت كالاهاي اساسي مردم را داريم، با دولت توافق كرديم كه 14 هزار ميليارد تومان با ارز چهار هزار و 200 تومان براي اين اقلام گذاشته شود، اما 60 تا 70 درصد از قيمتي كه بايد كالاهاي اساسي به دست مردم برسد، بالاتر است.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر روال غلطي در تعيين قيمت كالاي اساسي كه به دست مردم مي رسد، وجود دارد، دولت اگر نمي تواند نظارت كند، مابه التفاوت يارانه ارزي را به مردم بدهد.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس به واگذاري سهام عدالت به مردم اشاره و تصريح كرد: 50 ميليون نفر از جمعيت كشور دارنده سهام عدالت هستند اما در 12 سال گذشته فقط يك كاغذ بي خاصيت به مردم داده شده است.
پورابراهيمي ادامه داد: تكليف سهام عدالت را بايد روشن كنيم، 2 و نيم ميليون نفر از دارندگان سهام عدالت، فوت شده اند و هيچ خيري از اين سهام نديدند.
وي بيان داشت: مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم زياد است كه بخشي از آن به بي ‌تدبيري داخلي ربط دارد.
3029/ 5054