۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴
کد خبر: 83189430
T T
۰ نفر
اهداف و آرمان­ های انقلاب اسلامی، در كلام امام و رهبری

تهران- ایرنا- انقلاب اسلامی بر محور دین، مردم سالاری دینی و رهایی از سلطه استعمار و با كسب استقلال همه جانبه شكل گرفت. در منزلت این واقعه تاریخی و اهداف بلند آن سیاستمداران و اندیشمندان بسیاری در جهان سخن گفته اند؛ چنانچه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز بر تثبیت، استمرار و پویایي این نهضت تاكید فراوانی كرده اند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، صفحات تاریخ معاصر ایران مملو از سخنرانی ها، بیانیه ها و درسنامه هایی از شخصیت های مهم و تاثیر گذار است كه بازخوانی آن ها یادآور آرمان ها، آرزوها و اهداف مردم در برهه های مختلف از تاریخ ایران محسوب می شود. نوشتارها و سخنرانی هایی كه می توانند دغدغه ها و آرمان های پیوسته ملت ایران باشند.

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گروه اطلاع رسانی ایرنا به محور بندی بخش‌هایی برگزیده از سخنان امام خمینی(ره) معمار بزرگ انقلاب و آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، از اهداف انقلاب اقدام كرده است.

** انقلاب اسلامی در كلام بنیانگذار جمهوری اسلامی
*انقلاب اسلامی تحفه ای الهی و هدیه غیبی
- امام خمینی (ره) در پیدایش انقلاب اسلامی ایران را یك تحفه الهی و هدیه غیبی می داند و كه آن از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارتزده عنایت شده است. مدعی این هستیم كه یك نسیم روحانی از جانب خدای تبارك و تعالی به این كشور وزیده است یك بارقه الهی به این كشور تابیده است. (صحیفه امام؛ ج21)

*انقلاب اسلامی متمایز از دیگر انقلاب ها است
- انقلاب هایی كه در دنیا واقع می شوند 2 جور است یك انقلاب اسلامی است یك انقلاب غیر اسلامی است. فرق است میان انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های دنیا، انقلابهای دنیا بی استثناء برای ایمان نیست برای خدا نیست. انقلاب ایران برای خداست و از اول هم برای خدا بوده است. الله اكبر بوده است و تا آخر هم همین است. (صحیفه امام؛ ج 16)

* هیچ وابستگی در انقلاب اسلامی وجود ندارد
- تمامی انقلاب های به وقوع پیوسته وابستگی به یكی از قدرت های بزرگ را داشته اند اما این وضعیت را در خصوص انقلاب اسلامی نیست. چنانچه این انقلاب اسلامی یك انقلاب عادی نیست و متكی به هیچ یك از از دو قطب شرق و غرب نمی باشد و از این جهت ویژگی های خاص خود را داشته و دارد. (صحیفه امام؛ ج 18)

* عدالت اجتماعی در انقلاب اسلامی ایران
- عدالت اجتماعی، مقدمه امر مهمتری است. اینكه توهم می شود كه فرق ما بین رژیم اسلامی انسانی با سایر رژیم ها این است كه در این عدالت هست، این صحیح است؛ لكن فرق این نیست. فرق ها هست. یكی از فرق هایش قضیه عدالت اجتماعی است. هیچ یك از رژیم های دنیا، غیر از آن رژیم توحیدی انبیا، توجهش به معنویات انسان نبوده است.

* جایگاه استقلال و آزادی در انقلاب اسلامی
- آزادی تنها، سعادت ملت نیست. استقلالِ تنها، سعادت ملت نیست. مادیتِ تنها، سعادت ملت نیست. اینها در پناه معنویات، سعادتند. معنویات، مهم است. بكوشید تا معنویات تحصیل كنید. علمِ تنها فایده ندارد، علم با معنویات علم است. ادب تنها فایده ندارد، ادب با معنویات. معنویات است كه تمام سعادت بشر را بیمه میكند.( صحیفه نور،ص 532)

* جایگاه رفاه و امنیت در انقلاب اسلامی ایران
- آیا رفاه ملت و رسیدن ملت به چیزهای مادی، آخر مقصد است. رژیم اسلامی مثل رژیم ها و مكتب های مادی نیست. مكتب های مادی، تمام همت شان این است كه مرتع درست بشود. تمام همت این است كه منزل داشته باشند، رفاه داشته باشند. اسلام، مقصدش بالاتر از اینهاست. مكتب اسلام یك مكتب مادی نیست؛ یك مكتب مادی-معنوی است. مادیت را در پناه معنویت، قبول دارد. معنویات، اخلاق، تهذیب نفس.(صحیفه سجادیه،ص 531)

** انقلاب اسلامی در كلام مقام معظم رهبری
* تبدیل نظام طاغوت‌سالار به نظام مردم‌ سالار؛ مهم‌ترین كار انقلاب
- مهم‌ترین كار اصولی‌ای كه انقلاب كرده است، تبدیل نظام طاغوت‌سالار به نظام مردم‌سالار است؛ این مهم‌ترین كاری است كه انقلاب كرده است؛ آن هم با الهام از تعالیم اسلامی، نه با مكتبهای این نظریه‌پرداز و آن نظریه‌پرداز و نقصها و معارضاتی كه در حرفهایشان هست؛ نه، با الهام از اسلام، با الهام از قرآن.(بیانات در دیدار مردم آذربایجان شرقی، 29 بهمن 1396)

* دستاوردهای انقلاب اسلامی
- هویت ایرانی - اسلامی مردم ما و ملت ما، به بركت انقلاب اسلامی، به بركت حضور مردم در صحنه و دخالت و شراكت مردم در مسائل اساسی نظام، یك واقعیت جاافتاده است. (بیانات در دیدار با مردم پاوه، 25 مهر ۱۳۹۰)

* استكبار ستیزی
-نقطه‌ بعدی، استكبارستیزی است؛ عدم تسلیم در مقابل فشارها. در این زمینه هم ایستادیم. این كار، سخت بود؛ اما جمهوری اسلامی توانست این كار سخت را با موفقیت انجام دهد. خیلی ها بودند از همان اوایل انقلاب، می گفتند آقا حالا كه انقلاب پیروز شد، دیگر بس است؛ برویم با آمریكایی ها مسایل را تمام كنیم! این معنایش این بود كه شعار ظلم‌ستیزی انقلاب تخطئه شود. این را تشویق می كردند. در طول زمان، بودند كسانی كه دنبال این بودند؛ یعنی برویم با آمریكا همراه شویم؛ آن كسی كه دشمن اصلی ماست، برویم زیر بال او؛ به دامن او پناه ببریم.(خطبه های نماز جمعه تهران، 15 بهمن 1389)

* حضور انبوه و متحد مردم به عنوان عناصر اصلی شكل‌گیری انقلاب اسلامی
- انقلاب اسلامی یك حقیقت برخاسته از سنت الهی است و تا هنگامی كه متكی بر ایمان، عشق و علاقه‌ی مردم است، قدرت‌های جهانی اگر با یكدیگر نیز متحد شوند، نمی‌توانند صدمه‌ای به این انقلاب و مردم وارد كنند. علت منحصر به فرد بودن دهه‌ی فجر این است كه در طول سی سال گذشته، سالگرد انقلاب اسلامی همواره با حضور انبوهِ مردمی بوده كه عناصر اصلی پدیدآورنده‌ی انقلاب هستند.(بیانات در دیدار مسوولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، 29 دی 1388)

* انقلاب شكست‌خوردنی نیست
- این انقلاب شكست‌خوردنی نیست؛ این انقلاب فرود آمدنی نیست؛ این انقلاب از سیر و حركت خود باز نمی‌ایستد؛ چون جامعه‌ی ما یك جامعه‌ی مؤمن و دینی است و دین و ایمان اسلامی در اعماق دل مردم، از همه‌ی قشرها، نفوذ دارد؛ مردم به معنای حقیقی كلمه به دین معتقدند. بنابراین، آن چیزی كه جزو ارزش‌های دینی باشد، برای مردم معتبر است و حراست از آن كه در قانون آمده است، از نظر مردم یك وظیفه است.( بیانات در مراسم هفدهمین سالگرد رحلت امام خمینی،14خرداد 1385)

* انقلابی كه اهداف خود را كم و زیاد نكرد
- اولین انقلابی كه با مردم شروع كرد، با مردم ادامه داد، حرف خود را عوض نكرد، راه خود را تغییر نداد و اهداف خود را كم و زیاد نكرد، انقلاب اسلامی ایران است. این انقلاب به نام خدا و برای مردم و برای عدالت و استقلال و آزادی آغاز شد و این راه را همچنان ادامه داده است. هنوز شعار‌ها همین‌هاست و به توفیق الهی این شعار‌ها همچنان خواهد بود.( بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان و كاركنان نیروی هوایی ارتش، 9 بهمن 1383)

* انقلاب مرهون وجود امام و اسلام
- اگر انقلاب اسلامی و امام بزرگوار ما نبود و اگر اسلام پرچمدار انقلاب و تحوّل در این كشور نبود، هیچ امیدی وجود نداشت كه سلطه جهنميِ تحقیرآمیز امریكا و حكومت دیكتاتوريِ قسيّ‌القلب پهلوی از این مملكت بركنده شود. (بیانات در دیدار مردمی،14 خرداد 1381)

* استقلال از اهداف اصلی انقلاب
- هدف انقلاب در درجه اول این بود كه نظامی در داخل كشور به وجود بیاورد كه وابسته نباشد؛ بلكه مستقل باشد. وابستگی برای یك كشور و ملت، آفت بزرگی است و همه آفت‌های دیگر، بر آن مترتّب. ملتی كه به یك قدرت خارج از خود وابسته است، خیرات، استعداد‌ها و منابع عظیم انسانی و مادیاش در جهت خواست آن قدرت خارجی مصرف می شود، نه در راه خیر ملت. شخصیت‌ها و افرادِ دلسوز و علاقه‌مندِ این ملت ها، یا منزوی می شوند یا به وسیله نظام و رژیم وابسته، نابود می گردند.( بیانات در مراسم ششمین سالگرد رحلت امام خمینی،14 خرداد 1374)

* اخلاق اسلامی
-انقلاب برای این است كه جامعه را عوض كند و عوض كردن جامعه برای این است كه اخلاق انسان‌ها عوض شود و انسان‌ها به خوبی تربیت شوند.( بیانات در دیدار اقشار مردمی،23 تیر 1374)

* اصول این نظام، اصولی انقلابی
- یك عده متأسفانه در داخل، از روي غفلت، از روي تنگ ‌نظری‌ها و از روي گرایش هاي محدود سلیقه‌اي و فكري و خطي، مرتتب این حرف را تكرار كرده‌اند و مي‌كنند كه «ارزش هاي زمان امام، كمرنگ شده است!» این‌ها خطاست. دشمن هم گفت، غلط كرد؛ دوست هم گفت، اشتباه كرد. در مقابل این حرف ها، مسوولین، گویندگان و صاحب نظران كشور افرادي كه در مسایل سیاسي كشور مطلع هستند و حق اظهار نظر و تصمیم‌گیري دارند بار‌ها و بار‌ها اعلام كرده‌اند كه اصول این نظام، اصول انقلاب است. اصولِ تعیین شده به وسیله‌ امام است. آن اصولي است كه نظام جمهوري اسلامي را به عنوان «نظام اسلامي» در دنیا مشخص كرد و نشان داد. (بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراي اسلامي، دوم خرداد 1372)

* كمك به طبقات محروم جامعه، اهداف انقلاب
- آنچه كه من به برنامه‌ریزان و مسوولین دولتی موكدا سفارش می‌كنم، این است كه در این برنامه توجّه كنند كه هدف اصلی، كمك به طبقات محروم جامعه باشد. این، چیزی است كه ما را به «عدالت اجتماعی» نزدیك می‌كند. هدف اصلی در كشور ما و در نظام جمهوری اسلامی، عبارت از تأمین عدالت است و رونق اقتصادی و تلاش سازندگی، مقدمه آن است. ما نمی‌ خواهیم سازندگی كنیم كه نتیجه این سازندگی یا نتیجه رونق اقتصادی، این باشد كه عدّه‌ای از تمكن بیشتری برخوردار شوند و عده‌ای فقیرتر شوند.(پیام نوروزی در 1372)

پژوهشم**9117**9131
۰ نفر