۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۳۸
کد خبر: 83189723
T T
۰ نفر

سن بروز سكته هاي مغزي پايين آمده است

۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۳۸
کد خبر: 83189723
سن بروز سكته هاي مغزي پايين آمده است

ياسوج- ايرنا- متخصص مغز و اعصاب بيمارستان شهيد رجايي گچساران با اشاره به اينكه 30 درصد سكته هاي مغزي در سنين زير 50 سال رخ مي دهد، گفت: سن بروز سكته هاي مغزي در كشور پايين آمده است.

متخصص مغز و اعصاب بيمارستان شهيد رجايي گچساران روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: سكته مغزي به اختلال در عملكرد مغز، ناشي از اختلال در خون‌رساني به نسج مغز گفته مي‌شود.
اكرم زارع گفت: چنانچه يكي از عروق خون‌رسان مغز به دليل وجود لخته‌اي دچار انسداد شده و خون به يك ناحيه از مغز نرسد، آن ناحيه، عملكرد خود را از دست داده و سكته مغزي عارض مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه اين عارضه در صورتي كه بيمار به موقع به بيمارستان منتقل شود، درمان‌پذير است ادامه داد: اگر اين عارضه به خوبي شناخته و به موقع و در زمان طلايي؛ ' سه ساعت نخست بروز سكته' به بيمارستان منتقل شود، امكان درمان وجود دارد، اما بعد از زمان طلايي نمي‌توان كاري كرد.
زارع تصريح كرد: در بيشتر افراد علائم سكته مغزي به سرعت و در عرض چند ثانيه يا چند دقيقه بعد از وقوع سكته خود را نشان مي‌دهند.
متخصص مغز و اعصاب بيمارستان شهيد رجايي گچساران عنوان كرد: علايم سكته مغزي بستگي به قسمتي از مغز دارد كه دچار گرفتاري شده‌است.
زارع افزود: شايع‌ترين علايم سكته مغزي شامل انحراف صورت است به گونه اي كه شخص به صورت ناگهاني دچار انحراف در يك سمت صورت شود.
وي با اشاره به برخي بيماري هاي مزمن كه سبب افزايش احتمال بروز سكته مغزي مي شوند، اشاره كرد و گفت: بيماري هاي مزمن شامل فشار خون بالا، كلسترول بالا، ديابت و چاقي است و كنترل و درمان بيماري هاي مذكور احتمال بروز سكته مغزي را به ميزان زيادي كاهش مي دهد.
زارع ادامه داد: عوامل خطر زايي چون رفتارهاي نامناسب مانند سيگار كشيدن، عدم تحرك، فعاليت جسماني نامناسب و نوشيدن الكل خطر بروز سكته مغزي را به شدت افزايش مي دهند.
وي در خصوص اقدامات اوليه براي فردي كه دچار هر يك از علائم سكته مغزي شده، ابراز داشت:: علائم سكته مغزي را نبايد ناديده گرفت حتي اگر فقط يك علامت و يا علائم به صورت خفيف بروز داده شده و يا برطرف شدند بيمار بايد سريعا به مركز درماني مراجعه نمايد.
وي بيان كرد: فرصت را از دست ندهيد، هر يك دقيقه حياتي است پس سريع به پزشك مراجعه كنيد و اگر يك يا چند تا از علائم سكته مغزي را براي بيش از چند دقيقه داشتيد، با اورژانس 115 تماس بگيريد و زمان شروع علائم سكته مغزي را به پزشك اعلام كنيد.
9868/6110