تئاتر فیزیكال؛ رقص و حركات موزون نیست

زاهدان- ایرنا- معاون هنری و سینمایی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: تئاتر فیزیكال یك هنر تخصصی و رزمی است كه هنرمند با حركات فیزیك بدن مقصود و منظور خود را تفهیم می كند و نمی توان آن را رقص و حركات موزون نامید.

نصیراحمد ملازهی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای تئاتر فجر در استان اظهار داشت: جشنواره تئاتر فجر استانی در هفت استان برگزار كه بهترین جدول برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد به این دلیل كه از گونه های مختلف نمایش در جشنواره تئاتر استان استفاده شده است.
دبیر جشنواره تئاتر فجر استانی افزود: این جشنواره در روز نخست میزبان نمایش سنتی خیمه شب بازی، روز دوم نمایش آیینی سنتی از هرمزگان و روز سوم میزبان یك نمایش از گونه تئاتر فیزیكال بود.
وی اضافه كرد: تئاتر فیزیكال امروزه در سراسر دنیا باب شده و در دانشگاه نیز واحد درسی برای آن در نظر گرفته شده است، در این نوع نمایش كلیت كار بر روی فیزیك بدن است و بازیگران در صحنه با فیزیك حرف خود را می زنند و گاهی حتی هیچگونه دیالوگی هم وجود ندارد و كسانی كه این نمایش را دیده اند متوجه شدند كه قطعا كار سختی است و بدن فرد به حدی آماده است و حركاتی انجام می دهد كه موجب حیرت تماشاگر می شود.
معاون هنری و سینمایی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای تئاتر فیزیكال در جشنواره تئاتر فجر زاهدان گفت: از بهترین هنرمند تئاتر فیزیكال كشور درخواست كردیم كه وورك شاپی در زاهدان برگزار كند و در حاشیه جشنواره تئاتر صبح ها برای هنرمندان تئاتر برگزار شد كه در این كارگاه تعدادی از هنرمندان تخصصی تئاتر استان و تعدادی از تئاتر شهرستان ها شركت داشتند.
دبیر جشنواره تئاتر فجر استانی اضافه كرد: صحنه های تئاتر فیزیكال از دید یك فرد عادی حركات موزون یا رقص تلقی شده اما برای خود هنرمند تئاتر توجیه است از آنجایی كه برای اجرای این وورك شاپ تئاتر فیزیكال فضای كوچكی تدارك دیده شده بود مربی پیشنهاد داد كه در فضای باز اجرا شود و در فضای باز نیز علاوه بر هنرمندان تئاتر افراد عادی نیز شاهد اجرای آن بودند.
ملازهی اظهار داشت: یكسری حركات را خود مربی آموزش می داد و در حركات نمایش از برنامه ها و حركات آیینی منطقه الهام گرفته شد و در نتیجه یك حركت بومی را هماهنگ سازی و همسان سازی و اجرا كردند كه همین مساله باعث سوء برداشت شده است.
وی خاطر نشان كرد: تئاتر فیزیكال یك هنر كاملا تخصصی است و باید تخصصی به این امر نگاه كرد و اشتباه اینجا بود كه در فضای باز انجام شده و همه افراد حاضر متخصص تئاتر نبودند اما هنرمندان اجرا كننده از بازیگران متخصص این رشته هنری بودند كه چند سال سابقه كار تئاتر در استان دارند و توجیه بودند و مربی نیز ناظر اجرا بود با این حال تذكر لازم ارائه و فورا جمع شده است.

**شورای نظارت بر نمایش بر كارهای نمایشی نظارت می كند
مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در باره نقش نظارتی فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان بر انجمن نمایش گفت: برنامه های فرهنگی و هنری در بخش های خصوصی و عمومی نظارت می شود اما گاهی تفاوت دیدگاه ها وجود دارد.
حسین مسگرانی افزود: در بحث هنری مانند تئاتر، شورای نظارت بر نمایش استان وجود دارد و برای نخستین بار اخذ مجوز تشكیل شورای نظارت برای سه شهرستان نیز در حال پیگیری است.
وی اضافه كرد: 2 نفر از اعضای این شورا از تحصیل كرده ها و پیشكسوتان تئاتر، 2 نفر كارشناس تئاتر، 2 نفر كارشناس فرهنگی و اجتماعی و یك نفر كارشناس دینی هستند.
مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد سیاست گذار فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام كرده است چنانچه نمایشی در خواست پروانه كند باید متن هر نمایشنامه توسط «شورای نظارت بر نمایش» مطالعه و بررسی و پس از تایید آن، فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به صدور پروانه اقدام كند و اگر تخلفی در نمایش صورت گیرد همین شورا به آن رسیدگی خواهد كرد.
وی با بیان اینكه جامعه فرهنگی و هنری علاقه مند به رشد و تعالی حوزه فرهنگ و هنر هستند، تصریح كرد: زمانی كه فیلم و موسیقی و تئاتر پخش می شود و مخاطب آن خانواده است باید رعایت همه اقشار سنی انجام شود.

**
به گزارش روابط عمومی اداره كل فرهنگ وارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان،دبیر جشنواره تئاتر فجر استانی گفت: جشنواره تئاتر فجر استانی از جمعه ٢١ دی ماه در زاهدان آغاز شده است، یكی از برنامه های این جشنواره برگزاری كارگاه های آموزشی تئاتر فیزیكال با حضور استاد یاسر خاسب بود كه برگزار شد.
ملازهی افزود: در روز اول این جشنواره نمایش خیمه شب بازی كاری از هنرمندان تهران به نویسندگی و كارگردانی سیاوش ستاری و در روز دوم نمایش خواجه عطا از هرمزگان به نویسندگی مجتبی سلیمی و كارگردانی حسین غلامشاهی روی صحنه رفت و در پایان توسط مسئولان و هنرمندان استان از عوامل این نمایش تقدیر شد.
وی اظهار كرد: طی این دو روز نمایش «اسكارلتی برای لیلی» از زاهدان به كارگردانی مهرداد درگی و نویسندگی سعید بادینی و مهرداد درگی روی صحنه رفت.
وی ادامه داد: روز گذشته نیز «هدیه مرموز» از تهران به نویسندگی و كارگردانی یاسر خاسب و «بی دلان» از زاهدان به نویسندگی سعید بادینی و كارگردانی علی جامی اجرا شد.
معاون هنری و سینمایی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان كرد: امروز هم دو نمایش «بی دلان» از زاهدان در سانس ١٨ در تالار اشراق و «پرواز ٧٤٥» از تهران در دو سانس ١٤ و ٢٠ در تئاتر شهر برگزار می شود، برگزاری كارگاه میكرو تئاتر و مراسم اختتامیه از برنامه های پایانی این جشنواره است كه فردا شاهد آن خواهیم بود.
9923 **6081