به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ 12 بهمن سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن است. بزرگمردی كه با رهنمودهای خویش پرچم مبارزه علیه رژیم پهلوی را بر افراشته نگاه داشتند و با بسیج كردن نیروهای مردمی در راستای انسجام و هماهنگی حركت های انقلابی توانستند حكومت شاهنشاهی را سرنگون كنند و با استقرار نظام اسلامی در كشور استقلال و آزادی را به ارمغان آورند.
پس از درگذشت آیت الله بروجردی در 1340 خورشیدی، حركت هایی اعتراضی از طرف مراجع در حوزه های علمیه شكل گرفت و حضور استعماری آمریكا در ایران به این اعتراض ها شدت بخشید با جدی تر شدن این قیام ها، امام خمینی(ره) هدایت، نهضت اسلامی را بر عهده گرفتند و با ادبیات و گفتمانی برخاسته از متن مردم به بسیج عمومی برای سرنگونی رژیم استبدادی پهلوی اقدام كردند.
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در آستانه چهل سالگی انقلاب و همزمان با سالروز ورود معمار انقلاب(ره) به وطن به ادامه گفت وگو با «قاسم تبریزی» رییس كتابخانه انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی و پژوهشگر تاریخ معاصر پرداخته است.
**امام(ره) مصلح جهان اسلام
امام(ره) مصلح جهان اسلام به شمار می رفتند و در عرصه سیاسی و آزادی نظریه خود را در خفا مطرح نمی كنند و خود در صحنه و میدان مبارزه قرار دارند و خود اصلاح گر محسوب می شوند نیاز به اصلاح را در جهان اسلام احساس می كنند اما فارغ از نظریه هایی چون لیبرالیسم، اومانیسم، سكولاریسم، كاپیتالیسم و كمونیسم از قرآن و سیره اهل بیت(ع) بدین منظور بهره می برند. امام خمینی(ره) به عنوان یك مصلح، حاكمیت استعماری و استبداد پهلوی را برنتافتند، آمریكا در ایران سلطه داشت و غرب با ابزاری چون صهیونیسم، بهائیت و فراماسونری حاكمیت را در اختیار گرفته بود امام(ره) در این موقعیت تنها به اصلاح ایران نمی اندیشند و نجات جهان اسلام را وظیفه خود می دانند.
** امام خمینی(ره) رهبر انقلاب اسلامی
امام خمینی(ره) رهبر انقلاب اسلامی بودند. انقلاب منحصر به ایران نیست و تمام جهان اسلام را دربرمی گیرد و امام(ره) می خواهند در همه مسلمانان انقلاب و تحول ایجاد كنند. ایشان در نهضت اسلامی، حضوری عینی دارند و حركت ایشان انتزاعی نیست و خود از ابتدا تا انتها در صحنه حضور دارند و رهبری انقلاب اسلامی را تكلیفی الهی برمی شمارند و زمانی كه مساله صدور انقلاب را مطرح می كنند، هدف ایشان صدور تفكر و فرهنگ انقلابی است.
** امام(ره)، موسس جمهوری اسلامی
امام(ره) به عنوان موسس جمهوری اسلامی محسوب می شوند، ایشان در آبان 1343 كه كاپیتولاسیون در ایران تصویب شد، مقبولیت و مشروعیت نداشتن آن را اعلام و تصریح می كنند كه من حكومت، دولت و مجلس را منحل كردم و از این به بعد هر قراردادی با ایران بسته شود، غیرقانونی خواهد بود. امام خمینی(ره) در نفی حاكمیت طاغوت، حكومت اسلامی را مطرح می كنند. حكومت اسلامی، حكومت قانون خدا است و ولی فقیه حافظ و مجری قانون الهی به شمار می رود. تاسیس نظام اسلامی، یك مساله است و حفظ آن بسیار مهم تر محسوب می شود و ایشان در این راستا توطئه های منافقان، چریك های فدای خلق و حزب توده را نقش بر آب كردند. امام(ره) هرچه به پایان عمر شریف خود نزدیك تر می شدند، حضوری پایدارتر و فعال تر داشتند و ذره ای از حدود خود كوتاه نمی آمدند، چون ایشان منادی و حافظ اسلام بودند.
** امام(ره) منادی وحدت در اندیشه و عمل
امام(ره) منادی وحدت در اندیشه و عمل است. انسان اگر در درون خود، وحدت شخصیت نداشته باشد در جامعه نمی تواند به وحدت دست یابد و افراد می بایست این وحدت را در گفتار، رفتار، كردار، پندار و نوشته های خود نشان دهند. امام(ره) تجلی این وحدت را با ملت و مردمش به منصه ظهور می رسانند و با نگاه طبقاتی به جامعه نمی نگرند و با متن جامعه در تعامل هستند اما معتقدند كه این وحدت نباید بر اصول خدشه وارد سازد و امام(ره) در جهان اسلام با تمام مسلمانان جهان و در تمام جهان با همه مستضعفان كه علیه مستكبران قیام می كنند، وحدت برقرار كردند. وحدت را برای مستضعفان جهان از چنگال استعمار و امپریالیسم بین المللی قبول دارند.
**امام خمینی(ره) احیاگر، اسلام حقیقی
در عصری تلاش می شد تا اسلام را وارونه تعریف كنند و با قشری گری، تحجر و اخباری گری از اسلام تصویری نادرست ارایه دهند و امام(ره) با معرفی اسلامی حقیقی، گفتند كه جهان، تشنه این اسلام است، اسلامی كه بتواند زندگی دنیوی و اخروی جامعه را تضمین كند و احیای شخصیت انسانی را دربرداشته باشد. امام خمینی(ره) به عنوان الگوی انسان ایدهآل در اندیشه و عمل نمونه بودند. شاگردان و اطرافیان امام(ره)، تجلی ایمان، عمل، كردار و رفتار ایشان را در زندگی فردی، خصوصی و عمومی مشاهده می كردند. شخصیت امام خمینی(ره) مدافعان، مخالفان و منتقدانی داشتند، عظمت انسان ها به هواداران و دشمنانش است در انقلاب اسلامی افرادی كه خواهان دین اسلام، عزت جامعه اسلامی، استقلال و آزادی بودند، جزو مدافعان امام(ره) به شمار می رفتند اما مخالفان ایشان ملحدان، سیاست بازان و قدرت طلبان بودند.
**منابع و ماخذ شناخت امام خمینی(ره)
برای شناخت امام(ره) به ماخذی نیاز است كه برای واكاوی شخصیت ایشان باید به آنها رجوع كرد كه شامل آثار امام(ره) در زمینه های (فلسفی، فقهی، سیاسی و اجتماعی)، اسنادی كه درباره امام(ره) وجود دارد(امام(ره) در ساواك 85 جلد پرونده داشت)، نوشته های یاران و دوستداران امام(ره) كه با دقت و ارتباط مستمر به توصیف ایشان می پرداختند و همچنین می توان به نوشته های مخالفان امام(ره) را نیز مطالعه كرد به عنوان مثال هوشنگ نهاوندی، شجاع الدین شفا و محمدرضا پهلوی كه علیه امام خمینی(ره) كتاب نوشته و این كه آنها چه می خواسته اند، بگویند. بنابراین باید معیارهای خود را مشخص كنیم و سپس با قضاوت های این افراد مقایسه كرد.
**تاثیر غیرقابل كتمان حركت امام(ره) بر ایران و جامعه جهانی
برای بررسی تاثیر حركت امام(ره) بر ایران و جامعه جهانی می بایست وضعیت نهادهای مختلف از جمله حوزه علمیه را در برهه زمانی مختلف مطالعه كرد و سپس متوجه شد كه این بخش ها اكنون در چه جایگاهی قرار دارند و سطح اندیشه، فرهنگ، نگاه، تحلیل و تولید علم تا چه میزان پیشرفت داشته است كه این ها اصلا با هم قابل مقایسه نیست و این تحولی به شمار می رود كه مرهون و وامدار نهضت و حركت امام خمینی(ره) است. هرچند امروز با چالش هایی چون فكری، ایدئولوژیك و سیاسی مواجه هستیم اما بخشی از این مشكلات به خلا سال های استعمار و استبداد مربوط می شود كه می بایست با احیای اسلام و تولید علم جبران كرد.
**نگاه امام(ره) به قدرت و سیاست
امام(ره) در حقیقت قدرت و سیاست را ملهم از قرآن و دین میدانست و شهید آیتالله سید حسن مدرس می گوید «دیانت ما عین سیاست سیاست ما عین دیانت است» با دروغ، تزویر و تحریف نمی توان دین را تبلیغ كرد، تفكیك سیاست و دیانت از یكدیگر مانند آن می ماند كه سر یك فرد را از تنش جدا كرد در این صورت او خواهد مرد. قدرت، زمانی كه به منظور خدمت باشد، عین عبادت است. بنابراین اگر سیاست را از دیانت حذف كنیم، چیزی از آن باقی نمی ماند و اگر سیاست را اصل قرار دهیم و دیانت را در حاشیه بگذاریم، تنها تزویر، حیله و نیرنگ باقی می ماند. طرح نظریه جدایی دین از سیاست در توطئه استعمار، عدم درك و فهم افراد، روحیه اشرافیت و رفاه طلبی ریشه دارد.
**جذابیت گفتمان امام(ره) خمینی برای آحاد جامعه
امام(ره) شخصیتی همه جانبه یعنی فیلسوف، عارف، فقیه، نظریه پرداز بود و بدین ترتیب اقشار مختلف هركدام آرمان های خود را در بیان و عمل امام(ره) میدیدند. به عنوان مثال قشر دانشجو كه آرمان گرا محسوب می شود و تعلقات مادی ندارد و با فطرت پاك به دنبال خدمت است و بدین گونه به ندای حق طلبی ایشان جذب شدند.
پژوهشم**2059**9131
پژوهشگر تاریخ معاصر در گفت وگو با ایرنا(2)؛
امام خمینی(ره) معرف اسلام حقیقی و منادی وحدت
۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر:
83190996
تهران- ایرنا- قاسم تبریزی پژوهشگر تاریخ معاصر امام خمینی(ره) را معرف اسلامی حقیقی و منادی وحدت می داند و در این ارتباط می گوید: «در عصری تلاش می شد تا اسلام را وارونه تعریف كنند و با قشری گری، تحجر و اخباری گری از اسلام تصویری نادرست ارایه دهند، امام(ره) با معرفی اسلامی حقیقی، نشان دادند كه جهان، تشنه این اسلام است، اسلامی كه بتواند زندگی دنیوی و اخروی جامعه را تضمین كند.»