۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۴۹
کد خبر: 83191051
T T
۰ نفر
رسانه آلمانی: كانال معاملات مالی با ایران رسما راه اندازی شد

تهران - ایرنا - شبكه «ان دی آر» (NDR) آلمان امروز پنجشنبه گزارش داد: سه كشور آلمان، فرانسه و بریتانیا رسما كانال پرداخت تبادلات مالی با ایران را راه اندازی كرده اند.

خبرگزاری رویترز درگزارشی به نقل از این رسانه آلمانی افزود: این كانال كه تحریم های آمریكا را دور می زند، تحت عنوان ((INSTEX -ابزاری در حمایت از تبادلات تجاری- خواهد بود.
تارنمای آلمانی دویچه وله نیز نوشت: تعدادی از كشورهای اروپایی كانال معاملات با ایران را به رغم تحریم های آمریكا و به منظور تسهیل روابط تجاری با ایران راه اندازی كرده اند.
بر اساس گزارش ان دی آر، INSTEX ( اینستكس ) در پاریس مستقر خواهد بود و یك كارشناس بانكی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهند داشت.
دویچه وله نوشت: طرف اروپایی قصد دارد از این كانال ابتدا برای فروش مواد غذایی و دارویی و ابزار پزشكی به ایران استفاده كند اما امكان گسترش آن درآینده وجود دارد.
به گزارش دویچه وله ؛ این كانال مالی به كشورهای اروپایی اجازه می دهد به روابط تجاری با ایران ادامه دهند اما می توانند آنها را در مقابل واشنگتن قرار دهد.
«حمید بعیدی نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در توئیتی تایید كرد: بر اساس اطلاعات رسمی، ثبت كانال ارتباطات مالی آلمان، انگلیس و فرانسه با ایران به پایان رسیده است.
بعیدی نژاد در این توئیت كه لحظاتی پیش منتشر شد نوشت: بر اساس اطلاعات رسمی، ثبت كانال ارتباطات مالی آلمان، انگلیس و فرانسه با ایران به پایان رسیده و طی ساعات آینده اعلام خواهد شد. مقر این نهاد مالی با نام INSTEX كه كوتاه شده عبارت«ابزار تبادلات تجاری»است در پاریس بوده، هر سه كشور اروپایی سهامدار آن هستند و رئیس آن فردی آلمانی است.
به گزارش ایرنا، روزنامه وال استریت ژورنال روز سه شنبه به نقل از منابع آگاه در اتحادیه اروپا اعلام كرد كه فرآیند ثبت رسمی ساز وكار تجارت اروپا و ایران (SPV) آغاز شده و احتمالاً پنجشنبه یا جمعه هفته جاری عملیاتی خواهد شد.
پیشتر مقام‌های اروپایی از تلاش‌ برای اجرای ساز وكار مربوطه در روزهای آتی خبر داده بودند.
«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه هفته گذشته در همین ارتباط گفته بود كه این ساز وكار، در حكم نوعی نهاد تسویه وجوه است كه ایران را قادر می‌سازد تا سود حاصل از فروش بخشی از منابع نفتی خود را دریافت و همزمان از سه شریك اصلی اروپایی، كالاهای ضروری را خریداری كند.
رویترز پیشتر گزارش داد، نهاد مربوطه در پاریس تأسیس و احتمالاً تحت نظارت فرانسه، آلمان و انگلیس اداره خواهد شد.
پس از خروج آمریكا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شركت های كوچك و متوسط برداشت تا این شركت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریكا قرار نگیرند.
اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یك بیانیه، اجرای این ساز وكار را اعلام كند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه كه اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بكار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد.
اروپام**9158 ** 1546
۰ نفر