۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۳۰
کد خبر: 83192549
T T
۰ نفر
اتحادیه اروپا:تحریم های ضدایرانی آمریكا رابه رسمیت نمی شناسیم

لندن – ایرنا – یك سخنگوی اتحادیه اروپا با بیان اینكه سازوكار مالی «اینستكس» علیه آمریكا راه‌اندازی نشده و تحریم های این كشور را دور نمی‌زند، تاكید كرد: اما اتحادیه اروپا تحریم های برون‌مرزی آمریكا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی این اظهارات را روز جمعه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا در لندن مبنی بر اینكه 'اگر بنا باشد با راه اندازی اینستكس، ایران از مزایای لغو تحریم‌ها در قالب برجام بهره‌مند شود، اروپا چگونه با فشارهای امریكا كنار خواهد آمد؟' بیان داشت.
این مقام ارشد اتحادیه اروپا تصریح كرد: هدف كلی اینستكس این است كه به صادركنندگان و واردكنندگان اروپایی كمك كند تا بر اساس قوانین اتحادیه اروپا و بین‌المللی و سازوكارهای مرتبط داخلی به تجارت مشروع با ایران بپردازند.
وی افزود: درواقع اینستكس مكمل قوانین مسدودسازی تحریم‌ها است كه در هفتم ماه آگوست گذشته به اجرا گذاشته شد تا منافع شركت‌های اروپایی كه می‌خواهند با ایران تجارت كنند را حفظ كند.
او در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان عملیاتی شدن این سازوكار و دستیابی ایران به درآمدهای نفتی‌اش گفت: اینك كه راه‌اندازی اینستكس اعلام‌شده، وظیفه سه كشور مجری خواهد كه جزئیات بیشتری را درباره آن اعلام كنند.
وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در كنفرانس مشترك خبری شب گذشته پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا در بخارست پایتخت رومانی راه‌اندازی سازوكار مالی ویژه (اینستكس) را رسماً اعلام كردند.
بر اساس این گزارش، پاریس میزبان این كانال مالی است و «پر فیشر» رئیس پیشین كومرتس بانك ریاست آن را بر عهده خواهد داشت. انگلیس هم رئیس هیات نظارت است و از هركدام از این كشورها(آلمان، فرانسه و انگلیس) هم یك نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت و دیگر كشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه ‌كشور بپیوندند.
این نهاد جدید به‌عنوان نوعی «شركت تسویه وجوه» (Clearing house- نهادی مالی كه در سیستم‌های مالی و بانكی وظیفه تسویه قراردادها و خریدوفروش اوراق بهادار را بر عهده دارد) عمل می‌كند و ارز مبنا در آن نیز «یورو» است.
این نهاد همچنین نوعی قرارداد مبادله است كه خارج از سیستم مالی جهانی تحت سلطه آمریكا عمل می‌كند. بر این اساس، در ابتدا انتظار می‌رود كه تجارت صرفاً در حوزه كالاهای اساسی همچون دارو، پزشكی و كشاورزی صورت گیرد و سپس مقیاس عملیات مالی آن گسترش یابد.
جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس راه‌اندازی این كانال مالی را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با تهران عنوان كرد. وی دیروز پس از پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بخارست افزود:امروز گام قابل‌توجهی را برای اجرای تعهداتمان در قالب برجام برای حفظ لغو تحریم‌ها برای مردم ایران برداشتیم. ما سه كشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) سازوكار ویژه مالی اروپا را ثبت كردیم كه پس از فعال شدن همكاری‌های تجاری مشروع با ایران را تسهیل می‌كند.
سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان هم بلافاصله به این خبر واكنش نشان داد و با استقبال از اعلام سازوكار مالی جدید اتحادیه اروپا گفت: ایران خواهان اجرایی شدن كامل تمامی تعهدات اتحادیه اروپا در كوتاه‌ترین زمان ممكن است.
بهرام قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران اقدام اخیر اتحادیه اروپا برای ثبت و اعلام سازوكار ویژه مالی با ایران را اولین گام اروپا در انجام تعهدات خود در قبال ایران مندرج در بیانیه ماه می 2018 (اردیبهشت 1396) وزرای خارجه ایران و سه كشور اروپایی دانسته و خواهان اجرایی شدن كامل تمامی تعهدات اتحادیه اروپا در كوتاه‌ترین زمان ممكن است.
لرد نورمن لامونت فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری با ایران هم امروز در گفت‌وگو با ایرنا از راه‌اندازی این سازوكار استقبال و ابراز امیدواری كرد كه با توسعه آن ایران و انگلیس بتوانند همكاری‌های تجاری خود را گسترش دهند.
اروپام ** هـ ن **1908