۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۳۰
کد خبر: 83192581
T T
۰ نفر
كردهای سوریه برای مذاكره با تركیه اعلام  آمادگی كردند

تهران- ایرنا- رییس هیأت اجرایی شورای سوریه دمكراتیك از آمادگی برای مذاكره با تركیه خبر داد و بر ضرورت پایان دادن به درگیری و اختلافات با آنكارا تأكید كرد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری روداو، 'الهام احمد' در مركز مطالعات خاورمیانه واشنگتن افزود: شورای سوریه دمكراتیك در درگیری های داخلی تركیه نقشی ندارد.
تركیه یگان های مدافع خلق را شاخه حزب كارگران كردستان و نیرویی تروریستی می داند؛ موضوعی كه بارها از سوی كردهای سوریه رد شده است.
این نخستین بار است كه یك مقام كرد سوری درباره ضرورت گفت وگو با تركیه سخن می گوید.
كردهای سوریه سال ها با تكیه بر حمایت آمریكا از گفت وگو با دولت سوریه خودداری می كردند.
'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری تركیه 21 آذرماه اعلام كرد: عملیات نظامی شرق فرات در سوریه با هدف پاكسازی نیروهای حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك) بزودی آغاز می شود.
نخستین برنامه اعلام شده ارتش تركیه و تروریست های هم پیمان آن در عملیات جدید، اشغال شهر منبج به بهانه حضور نیروهای دمكراتیك(قسد) است.
از سوی دیگر، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا نیز از خارج كردن نیروهای خود از سوریه خبر داد كه مقام های ارشد كرد سوری این تصمیمات آنكارا و واشنگتن را خنجر از پشت و خیانت به این نیروها و یگان های مدافع خلق كرد عنوان و برای گفت وگو با دولت سوریه اعلام آمادگی كردند.
گفت و گوهای كردهای سوری با دولت مركزی تاكنون به نتیجه نرسیده است زیرا آنان حاضر به دست كشیدن از مناطق تحت كنترل خود در شرق و شمال شرق سوریه نیستند.
دیدبان حقوق بشر سوریه 25 دیماه از سفر یك هیأت از حزب اتحاد دمكراتیك سوریه برای گفت وگو با دولت درباره سرنوشت مناطق تحت تسلط خود به دمشق خبر داد.
این نهاد وابسته به مخالفان دولت سوریه اعلام كرد كه این هیأت از شهر قامشلی در شمال شرق استان حسكه به منظور گفت وگو با دولت درباره سرنوشت مناطق تحت كنترل خود در شرق فرات به دمشق رفت.
سفر این هیأت كردی پس از آن انجام شد كه فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه اعلام كرد كه كشورش تماس با كردها در شمال این كشور را به دنبال تلاش تركیه برای مداخله نظامی در این منطقه آغاز كرده است.
از سوی دیگر برخی رسانه های كردی ادعا كردند كه نظام سوریه با خواسته های حزب اتحاد دمكراتیك درباره پذیرفتن خودگردانی برای كردها مخالفت كرده است.
این رسانه ها افزودند: دولت سوریه فقط با برخی خواسته های دیگر كردها از جمله اختصاص بخشی از نفت این مناطق به آن ها و وارد كردن زبان كردی به نظام آموزشی كشور و برخی امور اداری در مقابل قطع ارتباط كردها با آمریكا و بازگشتن به آغوش وطن موافقت كرده است.
شبس**6116**1917