۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۴۲
کد خبر: 83192994
T T
۰ نفر

مهمانان تحمیلی در جشنواره های فرهنگی

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۴۲
کد خبر: 83192994
مهمانان تحمیلی در جشنواره های فرهنگی

ساری - ایرنا - تماشای فیلم و كنسرت بدون بلیت و به عنوان مهمان، یكی از اتفاقات مرسوم در جشنواره فیلم فجر است، ولی این رسم با اضافه شدن «مهمانان تحمیلی» طی سال های گذشته دست اندركاران این جشنواره ها را به ستوه آورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برای درك جدی بودن این چالش نیازی به انجام پژوهش های میدانی و آكادمیك نیست و كافی است همزمان با جشنواره فیلم مثلا فجر یا موسیقی چند دقیقه ای در لابی سینماها و مجتمع های فرهنگی محل برگزاری این رویدادها پرسه زد تا شاهد لابیگری برای ورود به سالن سینما به سفارش فلان مدیر یا رییس و فرد بانفود بود.
جالب این كه این رویه ضدفرهنگی تا آنجا عادی شده است كه افراد برای دستیابی به بلیت مجانی این گونه رویدادهای فرهنگی از مدت ها قبل فعال می شوند و اگر موفق نشوند در نهایت خودشان را به محل برگزاری رویدادهای فرهنگی می رسانند. معمولا افرادی با مراجعه به این مكان ها و برقراری یك تماس تلفنی با افرادی كه احتمالا جایگاه یا نفوذ خاصی دارند، رایگان به تماشای برنامه می نشینند و مهمان های اجباری و تحمیل شده آن رویداد یا فیلم می شوند.
این موضوع سال پیش در جشنواره فیلم فجر با میزبانی سینما سپهر ساری چنان گسترده بود كه باعث عصبانیت دست اندركاران این سینما و همچنین برگزار كنندگان جشنواره می شد. روش كار هم این بود كه افراد مختلفی به صورت انفرادی یا خانوادگی مراجعه می كردند و به واسطه داشتن نسبت یا آشنایی با اشخاص شناخته شده و صاحب نفوذ در عرصه مدیریت، بدون خریدن بلیت وارد سالن سینما می شدند تا بتوانند احتمالا استوری های لازم را برای خودنمایی در فضای رسانه ای و مجازی و معرفی خویش به عنوان یك عنصر فرهنگ دوست و روشنفكر ثبت كنند.
اینگونه چالش بلیت در سینماها و كنسرت‌ ها سال‌ هاست كه وجود دارد. برخی از برگزاركنندگان كنسرت ‌ها در مازندران بارها این نقد را در محافل خصوصی مطرح كرده ‌اند كه دستگاهها و مدیران برای هر كنسرت از برگزار كننده درخواست سهمیه بلیت می كنند و آنها هم از بیم آن ‌كه در برنامه‌های بعدی با مشكل مواجه نشوند، اعتراضی نمی كنند.
** رفتار اداری با فرهنگ و هنر
موضوع دیگری هم كه چالش هم سنگ با مهمانان تحمیلی به حساب می آید، حضور كمرنگ مدیران در این برنامه هاست. حضور مدیران و مسئولان در برنامه های فرهنگی عمدتا رنگ و بوی اداری دارد و كمتر دیده شده كه یك مدیر یا مسئول در مازندران، خودش یا همراه با خانواده، به تماشای یك نمایش، كنسرت یا فیلم در سینما بنشیند و در گردهمایی فرهنگی خاصی مانند میزبانی استان از جشنواره فجر حضور داشته باشد.
طی 2 سال اخیر برخی رسانه ها به این موضوع پرداختند و رصدی هم بر حضور مدیران به عنوان مخاطب جشنواره فیلم فجر در سینما سپهر ساری داشتند. حتی سال 1395 ویژه برنامه تلویزیونی ' سیمرغ سینما در مازندران ' كه از شبكه استانی پخش می شد، این موضوع را مطرح كرد كه از حدود 600 مدیر و مقام مسئول در مازندران، چند نفر طی روزهای برگزاری جشنواره فجر در استان در محل اكران فیلم ها حاضر می شوند. نتیجه ای كه در این بررسی ها به دست آمد نشان داد كه تعداد این مدیران به انگشتان دو دست هم نرسید. اما عمده مدیران در حالی كه خودشان برای تماشای فیلم ها و حمایت از رویدادهای فرهنگی اینچنینی پای كار نیستند، گاهی تهیه و تأمین بلیت عده ای را نیز به مجریان آن رویداد تحمیل می كنند.
** فرهنگ خرید بلیت
معاون هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هنوز در نخستین روز برگزاری جشنواره فجر در مازندران هستیم و امیدواریم كه تا آخرین روز برگزاری جشنواره، هیچ مهمان سفارشی را در سالن سینما نداشته باشیم.
محمد محمدی افزود: مجریان و دست اندركاران جشنواره انتظار دارند كه مسئولان خودشان در جشنواره حضور یابند و فیلم ببینند. جشنواره بهترین فرصت برای حضور در جمع اهالی فرهنگ و هنر است. امیدواریم كه امسال شاهد حضور تعداد بیشتری از مسئولان در سینما سپهر باشیم.
وی اظهار داشت: خوشبختانه استاندار مازندران نیز در نامه ای به ادارات و دستگاههای مختلف، تأكید كرد كه مدیران از طرح های تخفیفی در نظر گرفته شده ستاد برگزاری جشنواره برای ادارات استقبال كنند. مجریان جشنواره طرح هایی را برای ادارات در نظر گرفته اند كه تعاملِ بخش فرهنگی با نهادها و ادارات محسوب می شود. انتظار این است كه با توجه به تأكید استاندار، از این روند در پیش گرفته شده استقبال شود.
این مسئول با تأكید بر لزوم حضور مسئولان در سالن سینما و محل اكران فیلم های فجر طی روزهای برگزاری جشنواره، افزود: اقدامی مانند خرید بلیت توسط خود مسئولان از گیشه و قرار گرفتن آن ها در صف سینما و همراهی كردن با مردم در جشنواره های فیلم و موسیقی به لحاظ فرهنگی بسیار اثرگذار است و می تواند نقش مهمی در ترغیب مردم برای استقبال از كارهای فرهنگی داشته باشد.
محمدی گفت: این بهترین شیوه برای این است كه تبلیغ فرهنگی كنیم. یعنی خودمان عامل به عمل فرهنگی باشیم. وقتی ما به عنوان مدیر و مسئول بلیت بخریم، هنرمندان و هنردوستان و اطرافیان ما نیز تشویق می شوند و یاد می گیرند كه این كار درست است. در بسیاری از كشورهای توسعه یافته دنیا مسئولان همین كار را انجام می دهند و در صف كنار مردم و هنردوستان می ایستند و بلیت تهیه می كنند. **تخفیف برای جذب بودجه های فرهنگی
مسئول انجمن سینمای جوان مازندران هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ماجرای بلیت های مهمان و مهمان های تحمیلی در بسیاری از رویدادهای فرهنگی معضلی است كه در حال گسترش فرهنگ آشنابازی برای نخریدن بلیت و حمایت نكردن از اتفاقات فرهنگی است و تاكنون به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است.
آذر محمودی كه از مجریان جشنواره فیلم فجر در مازندران نیز است، افزود: جشنواره در روالی مرسوم برای برخی خریدهای خاص بلیت مانند خرید سری فیلم ها تخفیف در نظر می گیرد، اما علاوه بر آن برای ادارات و دستگاههای دولتی تخفیف 30 درصدی در نظر گرفته می شود تا بخشی از بودجه هایی كه به عنوان بودجه فرهنگی در ادارات تعیین می شود، برای حمایت از سینمای كشور و تقویت جایگاه فرهنگ در سبد خانواده ها اختصاص یابد.
وی اظهار داشت: استاندار محترم تاكید كرد و به همه ادارات نیز نامه زده شد تا برای خرید بلیت اقدام كنند كه برخی خانواده ها در این مدت حضور در فضایی فرهنگی و مناسب را تجربه كنند. انتظار داریم ادارات نیز همت كنند تا خستگی از تن اعضای تیم اجرایی و برگزاری جشنواره خارج شود.
این فعال فرهنگی گفت: با وجود این كه اعلام كردیم برای ادارات تخفیف های خاصی قائلیم، اما نگاه ما این است كه مدیران و مسئولان، یك بار هم كه شده در این 7 روز، شخصا یا با خانواده در سینما حاضر شوند و خودشان اقدام به خرید بلیت كنند. این اقدام قطعا تأثیر زیادی در فرهنگسازی خواهد داشت.
** سرمایه گذاری فرهنگی
این اقدام كه مدیران در صف بلیت سینما یا نمایش بایستند و بلیت تهیه كنند هنوز در جامعه جا نیفتاده است، اما حضور برخی مدیران و مسئولان مانند وزیر ارتباطات، معاون امور بانوان و خانواده رئیس جمهور و شهردار تهران در برخی مكان های عمومی مانند مترو و اتوبوس شهری طی ماه های اخیر، نشان می دهد كه این نگرش در حال تقویت شدن است. شاید لازم باشد كه این نگرش برای تقویت رفتار حمایت از هنر و فرهنگ به مكان های فرهنگی و هنری نیز كشیده شود.
مدیركل روابط عمومی استانداری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، حمایت از حوزه فرهنگ را طبق قانون یكی از وظایف همه دستگاه ها برشمرد و گفت: همه دستگاهها بودجه و اعتبار فرهنگی دارند و چه بهتر كه این بودجه برای چنین اقداماتی كه می تواند خانواده ها را به محافل فرهنگی بكشاند هزینه شود.
عباس مهدوی افزود: بی تردید این اتفاق كه مدیران و مسئولان همراه با خانواده به سینما یا سالن نمایش و تماشای كنسرت بروند و حتی برای تهیه بلیت نیز خودشان اقدام كنند، عامل مؤثری برای ایجاد جریان فرهنگی در جامعه و دست كم در كاركنان مجموعه تحت مدیریت شان می تواند باشد. اقدام برای خرید بلیت با تخفیف برای ادارات نیز به تقویت و رشد این جریان كمك می كند.
وی افزود: باید بپذیریم كه این اقدام نوعی سرمایه گذاری در عرصه فرهنگ اجتماعی است و می تواند در آینده فرهنگی جامعه تأثیر بسزایی داشته باشد. اثرگذاری این رفتارهای فرهنگی از سوی مدیران و حمایت از فروش بلیت به جای تهیه بلیت های سفارشی كمتر از همایش های علمی مرتبط با مسائل فرهنگی نیست.
**یك پیشنهاد
برگزاری جشنواره فجر در مراكز استان ها با توجه به مستمر بودن این رویداد در یك هفته، فرصت مناسبی برای سنجش میزان ارتباط مدیران مختلف با حوزه فرهنگ و هنر و پیشگام شدن آن ها در خرید بلیت است.
شاید استاندار مازندران به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان بتواند برای اثرگذاری در این زمینه و ایجاد یك جریان فرهنگی در مازندران و حتی كشور، بهترین گزینه باشد. احمد حسین زادگان علاوه بر نامه ای كه بابت خرید بلیت های جشنواره از سوی ادارات به مدیران نهادهای مختلف ابلاغ كرد، می تواند خودش پیشگام این اتفاق در مازندران باشد و جدیت خودرا در امور فرهنگی و حمایت از رویدادهای فرهنگی و هنری بیشتر و به صورت عملی هم نمایان كند. برگزاری جشنواره فجر در مازندران و حضور یك فیلم از محمدحسین مهدویان، فیلمساز جوان و شاخص مازندرانی در بخش سودای سیمرغ و قرار داشتن این فیلم در بین فیلم های قابل اكران در مازندران، همه چیز را برای ایجاد یك جریان فرهنگی در مازندران آماده كرده است.
9927/1654
۰ نفر