به گزارش ایرنا، 2 طرح محدوده «ترافیك» و «زوج و فرد» سالیان سال است كه در شهر تهران اجرا می شود كه ورود به محدوده ترافیكی منوط به داشتن مجوز و ورود به محدوده طرح زوج و فرد براساس رقم سمت راست پلاك خودروهاست.
زمان اجرایی هر 2 طرح نیز از ساعت 6:30 تا 19 است، ضمن اینكه روزهای پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل نیز طرح های ترافیكی(ترافیك و زوج و فرد) اجرا نمی شود.
براساس طرح زوج و فرد تردد خودروها از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراههای نواب و چمران براساس آخرین رقم سمت راست پلاك خودروها است؛ بدین معنی كه اگر آخرین رقم سمت راست خودرویی فرد باشد در روزهای فرد هفته و اگر زوج باشد در روزهای زوج هفته اجازه تردد در محدوده مذكور خواهد داشت.
محدوده طرح ترافیك نیز از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان كارگر و از سمت شرق به خیابان های شریعتی و 17 شهریور محدود است
شهریار افندی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بیان تاریخچه ای از اجرای 2 طرح ترافیك و زوج و فرد در مناطق مركزی شهر تهران پرداخت و گفت: محدوده طرح ترافیك 33 كیلومتر و محدوده زوج و فرد با احتساب طرح ترافیك 88 كیلومتر مربع است.
وی ادامه داد: سال گذشته شورای ترافیك تهران روند مناسبی برای اخذ عوارض از طرح ترافیك ایجاد كرد و مقرر شد امسال مطالعات طرح زوج و فرد هم انجام و تغییرات و اصلاحاتی برای این طرح نیز درنظر گرفته شود.
*** طرح زوج و فرد دیگر كارایی ندارد
افندی زاده با بیان اینكه طرح زوج و فرد از سال 84 به منظور كاهش آلودگی هوا در تهران اجرا می شود، تاكید كرد: به عقیده كارشناسان امر و همچنین مسئولان شهرداری این طرح دیگر كارایی ندارد.
به گفته افندی زاده، یكی از دلایل اجرای طرح زوج و فرد در آن مقطع نبود زیرساخت مناسب از جمله دوربین های نظارتی برای محدود كردن تردد خودروها بود.
وی ادامه داد: روش زوج و فرد یا همان تردد خودروها براساس نوبت دهی و شماره پلاك ها بیشتر در كشورهای آسیایی و آمریكای جنوبی اجرا شده اما در كشورهای اروپایی كه زیرساخت های مناسبی دارند این روش ها منسوخ شده است.
این مقام مسئول با بیان اینكه تعداد خودروهای پلاك تهران از سال 84 تا كنون حداقل 2 برابر شده گفت: اجرای زوج و فرد شهروندان را به سمت خرید خودرویی ارزان و كاركرده با پلاك مخالف خودروی اصلی خود ترغیب كرد تا بتوانند هر روز در محدوده زوج و فرد تردد كنند.
وی با بیان اینكه برخی از شهروندان با پوشاندن پلاك خودرو و یا مخدوش كردن آن طرح زوج و فرد را دور می زنند، این سوال را مطرح كرد كه چرا باید با ایجاد ممنوعیت تردد، شهروندان را به سوی انجام خلاف سوق بدهیم؟
*** 2 طرح جدید جایگزین زوج و فرد می شود
افندی زاده همچنین گفت كه در شورای ترافیك تهران اجماع نظر بر این بود كه طرح های تردد نوبتی دیگر اثر ندارد و بر این اساس 2 پیشنهاد جایگزین برای اجرا در سال آینده مطرح شد.
وی ادامه داد: پیشنهاد نخست دایر بر این است كه ممنوعیت تردد جای خود را به محدودیت تردد دهد و براساس ورود خودروها به محدوده فعلی طرح زوج و فرد عوارض اخذ شود.
به گفته قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، در حالت كنونی زوج و فرد اگر فرد مرتكب خلاف شود 20 هزار تومان جریمه می شود اما در طرح كنترل آلودگی هوا راننده می تواند با پرداخت یك سوم تا یك دوم عوارض طرح ترافیك وارد این محدوده شود.
وی اضافه كرد: همچنین در این پیشنهاد مقرر شد كه تمام شهروندان دارای خودروی شخصی بتوانند 50 روز به صورت رایگان وارد محدوده طرح زوج و فرد شوند.
افندی زاده تاكید كرد: طبق این پیشنهاد، مدیریت تردد به خود شهروندان سپرده می شود و همچنان پنجشنبه ها 2 طرح اصلی در تهران اجرا نمی شود.
وی خاطرنشان كرد: در صورتی كه 50 روز ورود رایگان به محدوده زوج و فردبه صورت شارژی باشد موجب می شود كه این 50 روز با توجه به ساعت ورود خودرو( پیك یا غیر پیك) به 60 تا 70 روز هم افزایش یابد.
افندی زاده همچنین عنوان كرد: پیشنهاد مذكور برپایه مطالعات طرح هایی است كه در كشورهای ایتالیا، آلمان، انگلستان، سوئد، اسكاتلند و سنگاپور اجرا شده و درصد موفقیت آنها زیاد بود.
*** تقسیم خودروهای پلاك تهرانی به 3 دسته
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران به پیشنهاد دوم جایگزین طرح زوج و فرد نیز اشاره كرد و گفت: در این پیشنهاد شماره پلاك خودروها به 3 قسمت تقسیم شود و هر خودرو 2 روز در هفته می تواند وارد محدوده زوج و فرد شود.
وی ادامه داد: براین اساس خودروهایی كه اخرین رقم سمت راست پلاكشان 1 و 2 و 3 باشد روزهای شنبه و سه شنبه، 4 و 5 و 6 روزهای یكشنبه و چهارشنبه، 7 و 8 و 9 روزهای دوشنبه و 5 شنبه
اجازه ورود به محدوده طرح زوج و فرد را خواهند داشت.
افندی زاده تاكید كرد: این طرح هم مسكن موقتی است چرا كه هرسال تعداد خودروهای پلاك تهران افزایش می یابد و بعد از مدتی مانند طرح زوج و فرد كارایی نخواهد داشت.
وی اضافه كرد: كشورهای پیشرفته با ایجاد زیرساخت های مناسب، موضوع مدیریت زمان و شاخص های آلایندگی خودروها را مدنظر قرار داده اند و تخفیفات بیشتری برای خودروهای برقی یا دارای معاینه فنی برتر دارند، در نظر می گیرند.
این مقام مسئول با بیان اینكه با اجرای پیشنهاد تقسیم خودروها به 3 دسته ناگزیر از اجرای طرح در پنجشنبه ها هستیم، خاطرنشان كرد: به نظر می رسد پیشنهاد 50 روز در سال رایگان و شارژی شدن ورود به محدوده طرح زوج و فرد برای مردم مطلوب تر باشد اما باز در این خصوص شهروندوان باید نظر بدهند.
وی در عین حال گفت كه در تمام دنیا مكانیزم طرح ترافیك و آلودگی هوا یكی است و این جور نیست كه یك قسمت شارژی باشد و قسمت دیگر تردد نوبتی و این موضوع در تهران باید اجرایی شود تا مدیریت یكپارچه تردد اعمال شود.
*** مراجع قانونی در خصوص زوج و فرد تصمیم گیرنده هستند
افندی زاده همچنین در خصوص اختلافاتی كه بر سرموضوع اخذ عوارض از خودروهایی كه به صورت غیرمجاز وارد طرح زوج و فرد می شوند، وجود دارد گفت: مصوبه شورا نشان می دهد كه اگر راننده ای با خودروی خود در روز خلاف پلاكش وارد محدوده زوج و فرد شود باید عوارض پرداخت كند.
وی ادامه داد: اما اگر كسی عوارض محدوده طرح ترافیك را بپردازد می تواند وارد محدوده زوج و فرد نیز شود.
قائم مقام معاونت حمل و نقل شهرداری تهران گفت: شهرداری مجری قانون است و این منطقی است كه هر كسی تفسیر و برداشت خودش را از قانون دارد.
به گفته این مقام مسئول، در خصوص این موضوع باید از مراجع قانونی استعلام و نظر آنها اخذ شود.
افندی زاده تاكید كرد كه شورای ترافیك تهران در خصوص طرح های ترافیكی تصمیم گیرنده است و شورای شهر تنها مسئول قیمت گذاری آن است.
*** عوارض طرح های ترافیكی خرج توسعه حمل و نقل عمومی
افندی زاده همچنین گفت كه عوارض طرح های ترافیكی در سال آینده خرج توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران می شود و نباید اطلاعات نادرست به شهروندان در این خصوص داده شود.
وی خاطرنشان كرد: موضوع طرح زوج و فرد در جلسه علنی یكشنبه (14 بهمن) شورای شهر تهران مطرح می شود و سرنوشت اجرای آن برای سال آینده مشخص می شود.
تهرام/9343 / 1539
تهران- ایرنا- قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با تاكید براینكه طرح زوج و فرد دیگر كارایی ندارد گفت: هدف این نهاد مدیریت حركت خودروها در معابر پایتخت و تبدیل ممنوعیت به محدودیت تردد است.