۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳
کد خبر: 83193103
T T
۰ نفر
چاووش اوغلو:تركیه الحاق كریمه به روسیه را به رسمیت نمی شناسد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه تركیه گفت: بارها اعلام كرده ایم كه الحاق غیر رسمی شبه جزیره كریمه به روسیه را به رسمیت نمی شناسیم و بار دیگر تاكید می كنیم هیچ زمانی آن را نخواهیم شناخت.

به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی در روز شنبه، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه تركیه این مطلب را در كنفرانس مطبوعاتی مشترك با پاولو كلیمكین، همتای اوكراینی خود در شهر ' اودسا ' در اوكراین مطرح كرد.
وی همچنین افزود: بار دیگر می خواهم بر تمامیت ارضی اوكراین و حمایت قاطع مان از امنیت مرزی تاكید كنم.
چاووش‌اوغلو با تاكید بر امنیت دریای سیاه نیز گفت: ما یك كشور عضو ناتو هستیم و از تصمیمات این سازمان حمایت می كنیم و نمی خواهیم كه این دریا به نقطه تنش تبدیل شود و خواهان صلح و ثبات در آن هستیم.
وی همچنین از تداوم تماس های دیپلماتیك تركیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این كشور با روسیه برای آزادی كشتی ها و خدمه آنها پس از بحران تنگه كرچ میان اوكراین و روسیه تاكید كرد.
نیروی دریایی روسیه اواخر پاییز سال جاری دو‌ فروند كشتی جنگی و یك یدك‌كش نیروی دریایی اوكراین را در نزدیكی ساحل جزیره كریمه با تیراندازی متوقف كرد.
در پی این درگیری 23 ملوان نیروی‌دریایی اوكراین كه در این سه كشتی حضور داشتند از سوی نظامیان روس بازداشت شدند.
روس‌ها اعلام كردند این سه ‌كشتی از مرز‌های دریایی روسیه گذشته‌ بودند و سه‌ تن از ملوان‌ها كه زخمی شده‌ بودند نیز تحت درمان قرار گرفتند.
اوكراینی‌ها نیز گفتند كه كشتی‌هایشان می‌خواستند از راه تنگه كرچ در دریای سیاه به دریای آزوف بروند و روسیه با این اقدامش، قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. اوكراینی‌ها تعداد زخمی شدگان را شش نفر اعلام كرده اند .
وزیر امور خارجه تركیه با بیان این كه روابط تركیه با اوكراین و نیز با روسیه در سطح خوبی قرار دارد، تصریح كرد: همه دنیا در این موضوع از تركیه انتظار دارند و تلاش های ما برای آزادی دیگر بازداشت شدگان نیز ادامه دارد.
وی تاكید كرد: ما پس از بحران تنگه كرچ بر حل این مساله براساس پایبندی به قوانین بین المللی و احترام به تمامیت ارضی اوكراین بودیم.
وزیر امور خارجه تركیه همچنین با اشاره به روابط دو جانبه با اوكراین نیز گفت: در خصوص نشست شورای عالی روابط راهبردی دو كشور كه به میزبانی اوكراین برگزار خواهد شد، گفت‌وگو و بر لزوم امضای توافقنامه های تجارت آزاد و امنیت اجتماعی میان دو كشور در این نشست توافق كردیم.
امنیت دریای سیاه، سوریه و خاورمیانه نیز از دیگر موضعاتی بود كه به تبادل نظر پرداختیم.'
چاووش‌اوغلو همچنین با تاكید بر ظرفیت های اقتصادی دو كشور بر لزوم افزایش مبادلات تجاری دوجانبه و دستیابی به حجم اقتصادی ده میلیارد دلاری تاكید كرد.
چاووش‌اوغلو در پایان از ادامه تلاش های دیپلماتیك تركیه بر انتقال زندانیان تاتارهای كریمه از روسیه به اوكراین خبر داد.
بر اساس این گزارش، پاولو كلیمكین، وزیر امور خارجه اوكراین نیز در نشست خبری مشترك پس از هفتمین نشست گروه برنامه‌ریزی راهبردی مشترك تركیه-اوكراین با تاكید بر اهمیت همكاری‌های دوجانبه با تركیه گفت: ما می‌خواهیم تركیه حضور بیشتری در اوكراین داشته باشد و اوكراین نیز بیش از پیش در تركیه حضور یابد.
وی اعلام كرد كه دو كشور به موضع مشتركی در خصوص تامین امنیت در دریای سیاه رسیده‌اند و دیدارهای دوجانبه موفقیت‌آمیز بوده است.
وزیر امور خارجه اوكراین با تاكید بر اهمیت همكاری‌های راهبردی اوكراین و تركیه گفت: تفاهم‌نامه تجارت آزاد میان دو كشور نیز مورد بررسی قرار گرفت و جلسه كارشناسی در این زمینه ادامه دارد.
وزیر امور خارجه اوكراین همچنین از طرح سفرهای مستقیم خطوط هوایی تركیش از كی‌یف به آنتالیا ابراز خرسندی كرد.
خاورم**1144