۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۱۱
کد خبر: 83193295
T T
۰ نفر
فراكسیون زنان مخالف ازدواج كودكان زیر 13 سال است

تهران- ایرنا- رئیس فراكسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: طرح كودك همسری در بدنه اجتماع مطرح است، اكثریت فراكسیون زنان مخالف ازدواج كودكان زیر 13 سال هستند، حتی برخی از افراد كه با این موضوع مخالفند و نمی توانند آن را بیان كنند، دلشان با ما است.

پروانه سلحشوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: با توجه به اینكه به روزهای پایانی سال نزدیك می شویم و هنوز كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رد طرح كودك همسری را به صحن علنی نداده است، بررسی این طرح به سال آینده موكول می شود و امسال دیگر برنامه ای نمی توان برای این طرح انجام داد.
وی اظهار داشت: به احتمال قوی از سال آینده طرح كودك همسری به صورت ویژه در مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد، ما تلاش خودمان را انجام می دهیم كه این طرح را دوباره بررسی كنیم.
سلحشوری تصریح كرد: هنوز رد طرح توسط كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به صحن علنی نیامده است. اما می توانیم حتی اگر این كمیسیون طرح را رد كند، آن را دوباره در صحن علنی مجلس بررسی كنیم.
وی افزود: اگر اینگونه نبود و عده ای این موضوع مهم را سیاسی نمی كردند، معتقدیم كسی موافق ازدواج كودك ٩ ساله نیست زیرا 5،4 تا 5،6 درصد ازدواج ها در سالیان اخیر مربوط به كودكان ١٠ تا ١4 سال است. اینكه سالانه بیش از 4٠ هزار ازدواج در این سن صورت می گیرد و بالای پنج درصد ازدواج ها را شامل می شود، آمار كمی نیست.
سلحشوری به راه اندازی كمپین هایی برای این موضوع اشاره كرد و اظهار داشت: وقتی این طرح را مطرح كردیم، یك فوریت آن رای آورد، باید همان زمان به صورت یك مطالبه جمعی مطرح می شد اما متاسفانه زمانی مطالبه شد كه كمیسیون حقوقی و قضایی آن را رد كرده بود.
وی گفت: اگر قبل از رد كمیسیون به این موضوع ورود می شد و رسانه ها روی آن مانور می دادند، آن زمان فرصت بهتری برای بررسی این طرح مهم بود، اگرچه اكنون هم ناامید نیستیم و امیدواریم به كمك جامعه مدنی بتوانیم این مشكل را حل كنیم.
این نماینده مجلس اظهار داشت: برای طرح كودك همسری كه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، ما سن ١٨ سال را نگفته بودیم بلكه ١6 سال تعیین شده بود زیرا موافقیم حداقل سن ازدواج ١6 سال است و حتما باید ازدواج زیر ١٣ سال ممنوع شود. چون ازدواج ١٣ تا ١6 سال باید با اذن دادگاه و نظر پزشكی قانونی باشد.
سلحشوری افزود: ما نیاز به حمایت از سوی همه اقشار اجتماعی در تمام حوزه های اجتماعی داریم. به ویژه درباره طرح كودك همسری كه بسیار پراهمیت است.
رئیس فراكسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: مساله كودك همسری بیش از اینكه یك مساله اجتماعی باشد، تبدیل به یك امر سیاسی شده است. برای اجرای این طرح به حمایت صاحبنظران دینی و جامعه مدنی نیاز داریم زیرا نگاه اكثریت جامعه موافق با كودك همسری نیست.
اجتمام* 7268*1834
۰ نفر