۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 83193578
T T
۰ نفر
فضاهای فرهنگی و هنری كرمان پس از انقلاب 10برابر رشد داشته است

كرمان - ایرنا - مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان با بیان اینكه انقلاب ما فرهنگی بود گفت : قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هفت هزار و 200 متر فضای فرهنگی و هنری در كرمان وجود داشت كه در حال حاضر با رشد 10 برابری به حدود 70 هزار متر فضای فرهنگی موجود و در حال ساخت رسیده است.

به گزارش ایرنا، محمد رضا علیزاده روز شنبه در نشست خبری تشریح دستاوردهای چهل ساله جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر كرمان افزود : در بحث كسب و كار و اشتغال فرهنگی، قبل از سال 57 تمام امور زیر نظر بخش دولتی بود، اما در حال حاضر 2 هزار مركز فرهنگی و هنری غیردولتی با بیش از چهار هزار نفر مشغول به فعالیت هستند.
وی با اشاره به رونق بخشی چاپ و نشر پس از پیروزی انقلاب اسلامی در كرمان تصریح كرد: تعداد مراكز نشر و چاپخانه از 16 واحد در سال 57 به 188 مركز پس از پیروزی انقلاب افزایش پیدا كرده است.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان بیان كرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی موسسه انتشاراتی در كرمان فعالیت نداشت، اما هم اكنون 75 موسسه تاسیس شده است كه تعداد 50 مركز فعال هستند.
وی با اشاره به رشد نشریات كرمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در سال 57 تنها پنج نشریه در كرمان فعالیت داشتند كه این عدد به 363 نشریه در سال 97 رسیده است.
علیزاده اظهار داشت: سالانه بالغ بر 500 عنوان كتاب در كرمان چاپ و منتشر می شود كه صدور مجوز آن توسط هیات نظارت بر چاپ در استان صادر انجام می گیرد.
وی با بیان اینكه وضعیت سینما در استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با فراز و نشیب های همراه بوده است تصریح كرد: در حال حاضر 12 سینما در استان فعالیت دارند كه این رقم قبل از انقلاب 11 سینما بود و تعداد صندلی های سینما از 2 هزار و 740 صندلی در سال 92 به چهار هزار صندلی افزایش یافته است.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان ادامه داد: همچنین تعداد فیلم های اكران شده در 40 سال اخیر از 48 فیلم در سال به 152 فیلم رسیده است و سال گذشته 100 اجرای صحنه ای داشتیم.
وی تاكید كرد: ایجاد 11 نگارخانه و فعالیت 12 مركز تولید و پخش آلبوم موسیقی نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه هنری در كرمان است.
علیزاده با اشاره به گسترش مراكز آموزشی فرهنگی و هنری پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در حال حاضر بالغ بر 200 مركز آموزش هنر در كرمان فعالیت دارند.
وی اظهار داشت: از سال 72، تعداد 634 كانون فرهنگی و هنری مساجد در استان كرمان راه اندازی شده است و سیاست كیفیت بخشی و ساماندهی این مراكز با هدف كشف و پرورش استعدادهای جوان دنبال می شود.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان گفت: همچنین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت و برنامه ریزی قرآنی وجود نداشت اما در سالهای اخیر با تعاملات شكل گرفته و همكاری دستگاه های مختلف، 165 موسسه فرهنگی قرآنی و عترت مجوز دار مشغول به فعالیت هستند.
وی با اشاره به واگذاری فعالیت های هنری و فرهنگی به مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان كرد: 177 آموزشگاه آزاد هنری در رشته های مختلف كار آموزش هنرجویان را انجام می دهند كه بسیاری از هنرمندان پس از انقلاب در همین موسسات آموزش دیده اند.
علیزاده ادامه داد: قبل از سال 57، موسسه آموزش عالی فرهنگی و هنری در كرمان فعالیت نداشت، اما هم اكنون مراكز متعدد دانشگاهی و آموزش عالی در این زمینه هنرجو و دانشجو تربیت می كنند.
وی با اشاره به وجود برخی مشكلات در حوزه های فرهنگی و هنری تاكید كرد: مسئولان تمام یعی و تلاششان بر اینست كه مشكلات حل شود و به حداقل برسد و از رسانه ها و نشریات درخواست داریم امید را به جامعه تزریق نمایند.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید كرد: مدیران و دستگاه های اجرایی برای تشریح عملكرد خود از ابزار رسانه استفاده كنند و هزینه آن را نیز بپردازند.
7437/ 5054