۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۲۸
کد خبر: 83193769
T T
۰ نفر
حضور كارگردانان نام‌آشنا در جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر

تهران- ایرنا- سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش‌های مختلف خود میزبان چهره‌ها و كارگردان‌های شناخته شده تئاتر ایران از نسل‌های مختلف است كه آثارشان را در این دوره به صحنه می‌برند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، چهره‌های شناخته شده و همچنین كارگردان‌های جوان تئاتر كه هر كدام با آثاری كه به صحنه برده‌اند جایگاه خاصی را در تئاتر ایران به خود اختصاص داده‌اند، در بخش‌های مختلف سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارند.
جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر در بخش‌های «چهل سالگی انقلاب»، «مسابقه بین‌الملل»، «مسابقه ایران - دو» و «مهمان» تدارك یافته است.
در بخش «چهل سالگی انقلاب» نام هنرمندان شناخته‌شده‌ای دیده می‌شود كه آثار خود را با مضامین مربوط به پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس به صحنه می‌برند.
هادی مرزبان با نمایش «آهسته با گل سرخ» اثر استاد اكبر رادی، حمیدرضا آذرنگ با نمایش «خنكای ختم خاطره» و كوروش زارعی با نمایش «خورشید از حلب طلوع می كند»، در بخش «چهل سالگی انقلاب» جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال حضور دارند.
جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر در بخش «مهمان» خود پذیرای علی رفیعی كارگردان و طراح مطرح تئاتر ایران است و نمایش «خانه برناردا آلبا» را به صحنه می‌برد.
بهروز غریب پور با اپرای «عشق»، امیر دژاكام با نمایش «مكبث» و منیژه محامدی با نمایش «تبرئه» از دیگر چهره‌های شناخته شده كارگردانی تئاتر ایران هستند كه در بخش «مهمان» این دوره از جشنواره حضور دارند.
در این بخش هنرمندان نسل دیگری از كارگردانی تئاتر در ایران همچون علی اصغر دشتی با نمایش «نامبرده»، جابر رمضانی با نمایش «موی سیاه خرس زخمی»، نصیر ملكی جو با نمایش «طناب»، شهاب آگاهی با نمایش «پرومته – طاعون» و كوروش سلیمانی با نمایش «خرده نان» دیده می‌شوند.

بخش «مسابقه ایران - دو» جشنواره سی و هفتم تئاتر هم شاهد حضور هنرمندانی چون رضا صابری از چهره‌های با سابقه تئاتر استان خراسان رضوی است كه نمایش «دریاچه قو» را به صحنه می‌برد.
در این بخش، كارگردان‌های جوانی كه آثارشان در یك سال گذشته تئاتر ایران مورد توجه مخاطبان و منتقدان تئاتر قرار گرفته بود نیز حضور دارند؛ هنرمندانی همچون محمد برهمنی با نمایش «زندگی در تئاتر»، سهیل ساعی با نمایش «افرا یا روز می‌گذرد»، احسان جانمی با نمایش «افرا» از اصفهان و «عند از مطالبه» سامان خلیلیان. البته در این بخش كوروش سلیمانی با نمایش «خرده نان» نیز كه از آثار بخش مهمان جشنواره سی و هفتم است، حضور دارد.
این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش «مسابقه بین‌الملل» خود میزبان آرش دادگر با نمایش «او» و پیام دهكردی با نمایش «مرگ و پنگوئن» است و نمایش «خنكای ختم خاطره» حمیدرضا آذرنگ، از آثار بخش «چهل سالگی انقلاب» نیز در «مسابقه بین الملل» جشنواره سی‌وهفتم به صحنه می‌رود.
همچنین در این بخش هنرمندانی چون فرهاد فزونی با نمایش «دستورالعمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان»، مهران رنجبر با نمایش «استیو جابز» و سیاوش بهادری‌راد با نمایش «ابلوموف» حضور دارند.

** 26 كارگردان زن در سی‌وهفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر
در بخش‌های مسابقه‌ ایران -یك، ایران- دو، مهمان، چهل سالگی، رادیویی، خیابانی، بین‌الملل و دیگر گونه‌های اجرایی در مجموع، 26 كارگردان زن حضور دارند. این حضور زنان در بخش كارگردانی، منهای حضور آنان به عنوان نویسنده و بازیگر در دیگر آثار است.
آمار تفكیكی كارگردان‌های زن و مرد در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر :
-بخش مسابقه‌ ایران - یك؛ 24 كارگردان مرد و پنج كارگردان زن
- بخش مسابقه‌ ایران- دو؛ 23 كارگردان مرد، بدون حضور كارگردان زن
- بخش مهمان؛ 18 كارگردان مرد و پنج كارگردان زن
- بخش چهل سالگی؛ 17 كارگردان مرد و دو كارگردان زن
- بخش رادیویی؛ هشت كارگردان مرد و دو كارگردان زن
- بخش خیابانی؛ 21 كارگردان مرد و پنج كارگردان زن
- دیگرگونه‌های اجرایی؛ 12 كارگردان مرد و شش كارگردان زن
در بخش مسابقه‌ تئاتر بین‌الملل در قسمت مربوط به كارگردانان ایرانی؛ از میان 18 اثر حاضر، 17 اثر توسط كارگردانان مرد و یك اثر توسط یك كارگردان زن روی صحنه می‌رود.
سی‌وهفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر از 22 بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند برگزار می‌شود.
فراهنگ **7561** 1055
۰ نفر