۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۳۰
کد خبر: 83194492
T T
۰ نفر

ابهام در موفقیت گفت و گوهای تجاری چین و آمریكا

۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۳۰
کد خبر: 83194492
ابهام در موفقیت گفت و گوهای تجاری چین و آمریكا

پكن- ایرنا- تازه ترین دور گفت و گوهای تجاری چین و آمریكا در حالی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد كه هنوز نتایج آن مانند نشست دو هفته پیش پكن به صورت رسمی و آشكار منتشر نشده است اقدامی كه به اعتقاد كارشناسان بیانگر ابهام در موفقیت این گفت و گوها است.

به گزارش ایرنا به همین دلیل قرار است 'رابرت لایتزر' نماینده تجاری آمریكا به عنوان فرستاده 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آن كشور برای ادامه گفت و گوهای تجاری دو كشور به چین سفر كند همزمان ترامپ گفته است تضمینی برای توفیق در مذاكرات وجود ندارد مذاكراتی كه دور جدید ان چند روز پیش در واشنگتن برگزار شد.
دو طرف در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته مذاكراتی شفاف، سازنده و صریح داشته اند و قرار است این ملاقات ها ادامه یابد به طوری كه بر اساس آنچه از سوی دولت آمریكا اعلام شده است لایتزر برای ادامه گفت و گوهای تجاری دو كشور برای رسیدن به توافق نهایی تا قبل از آتش بس دو كشور، ماه فوریه راهی پكن می شود.
اگرچه مقام های دو كشور حاضر به اظهار نظر دقیق درباره گفت و گوهای واشنگتن نشده اند اما شینهوا می نویسد كه گفت و گوهای خوبی با پیشرفت های مطلوب در مذاكرات بدست آمده است.
انتقال اجباری فناوری، حراست از حق مالكیت معنوی، مسایل ارزی و تجاری و موانع تجاری غیرتعرفه ای اصلی ترین محورهای گفت و گوی طرفین بوده است.
قرار است در نتیجه مذاكرات دور جدید چین و آمریكا، چین واردات محصولات كشاورزی، محصولات انرژی، كالاهای تولیدی و محصولات خدماتی از آمریكا را تا اندازه زیادی گسترش دهد.
آتش بس دو كشور اول مارس پایان می یابد و حالا طرفین پس از ملاقات واشنگتن می گویند كه زمان بندی و محور گفت و گوهای دور بعدی معلوم شده است، لایتزر با اشاره به اینكه نمی تواند هیچ پیشرفتی را در مذاكرات مورد تایید قرار دهد افزود چینی ها مایل به ادامه گفت و گوها هستند و اگر همه چیز به خوبی پیش برود آن زمان شاید اتفاق خوبی بیافتد.
اما خود ترامپ در بیانیه ای آورده است كه مذاكرات با پیشرفت های بسیار خوب در زمینه حق مالكیت معنوی و انتقال فناوری ادامه یافته است بخشی از آن درباره صادرات پنج میلیون تن دانه های روغنی به چین بوده است.
وی اما افزود هیچ توافق نهایی و كلی بدست نیامده است و هشدار داد كه برخی از مسایل حل نشده است و شاید اصلا نتوان موفقیت را تضمین كرد.
چین و آمریكا هر دو اعلام كرده اند هنوز اختلافات درباره ارزش یوان پول ملی چین، انتقال فناوری، حق مالكیت معنوی، صادرات محصولات كشاورزی، مازاد تجاری چین در برابر آمریكا و فعالیت شركت های آمریكایی در چین وجود دارد.
در همین حال اعلام شده است كه 'لیو خه' معاون نخست وزیر چین در ملاقات روز پنجشنبه با ترامپ در واشنگتن نامه 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق این كشور را تسلیم وی كرده و رییس جمهور آمریكا آن را نامه ای با محتوای زیبا توصیف كرده است.
رییس جمهوری آمریكا در این دیدار گفته است احتمال دارد تا قبل از پایان آتش بس جنگ تجاری و در حاشیه سفر به منطقه برای ملاقات با كیم جونگ اون رهبر كره شمالی دیداری هم با شی داشته باشد.
'لیو ویدونگ' از آكادمی علوم اجتماعی چین می گوید نرسیدن به یك توافق نهایی و وجود برخی از اختلافات بزرگ برای دو كشور، كماكان نگران كننده است.
وی افزود هر دو طرف عمیق تر از گذشته وارد رایزنی شده اند و می خواهند به توافق برسند اما اكنون وقت تصمیم گیری های بزرگ است و باید برای این كار جسارت نشان داد.
'فو مینگزی' از موسسه مطالعات بین المللی معاصر چین هم خاطر نشان كرد گفت و گوها آرام پیش می رود اما عزم بیشتری از قبل برای رسیدن به توافق دیده می شود.
وی گفت بتدریج اختلافات بارزتر می شود و به همان نسبت راه برای حل آن هموارتر می شود و شاید بتوان تا پایان ماه فوریه و قبل از خاتمه مهلت آتش بس به توافق های بزرگ رسید.
برآیند گفت و گوهای دو دور گذشته در یك ماه اخیر بین دو كشور نشان می دهد آنچه آمریكا انتقال فناوری اجباری، نقض حق مالكیت معنوی و مازاد تجاری چین می نامد، اهم اختلافات دو طرف را شامل می شود.
به این ترتیب بعید به نظر می رسد كه گفت و گوها واشنگتن به توافق نهایی منجر شود و برای همین سفر لایتزر را باید نشانی از ناكام ماندن در رسیدن به این هدف دانست و البته طبیعی است كه دو اقتصاد بزرگ جهان هرگز به راه حل نهایی در یك یا دو دور گفت و گوی هفته های اخیر دست نخواهد یافت.
آساق**231**1904**