۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 83194786
T T
۰ نفر
7 مركز توانبخشي در شيروان ساخته شد

بجنورد- ايرنا- سرپرست اداره بهزيستي شيروان گفت: به بركت انقلاب اسلامي هفت مركز توانبخشي نگهداري معلولان در اين شهرستان ساخته شد كه با ساخت آنها هم اكنون از چهار هزار معلول حمايت مي شود.

علي اكبر آرام روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين درحالي است كه اين شهرستان در پيش انقلاب فاقد مركز توانبخشي نگهداري معلولان بود.
وي اظهار داشت: همچنين در حال حاضر 2 مجتمع توانبخشي خدمات مورد نياز به جامعه هدف را به صورت رايگان و با مشاركت بخش خصوصي ارائه مي دهد.
وي افزود: از چهار هزار معلول شهرستان، بيش از يكهزار و 485 معلول جسمي حركتي، 900 معلول ذهني، 50 ضايعه نخاعي، 455 شنوايي، 470 بينايي، 520 اعصاب و روان و بقيه افراد سالمند هستند.
آرام افزود: اداره بهزيستي در اين حوزه خدماتي از قبيل پرداخت مستمري ماهيانه، تحويل اقلم توانبخشي از قبيل ويلچر، عصا و واكر، توالت فرنگي، تخت و تشك و همچنين خدماتي نظير فيزيوتراپي، گفتار درماني، كار درماني، بينائي سنجي، شنوائي سنجي، روانشناسي و ... را به افراد معلول ارائه مي كند.
سرپرست اداره بهزيستي شيروان گفت: فعاليت هاي واحد توانبخشي در طرحي با عنوان توانبخشي مبتني بر جامعه «CBR» با همكاري و مشاركت بخشداران، دهياران و بهورزان به منظور شناسائي و ارائه خدمات به معلولان در دورترين نقاط شهرستان و مناطق عشايري به صورت حضوري و چهره به چهره صورت پذيرفته است.
آرام با بيان اينكه به بركت انقلاب در اين چهل سال هيچ فرد معلولي در هيچ يك از مناطق بي بهره از امكانات توانبخشي نيست افزود: در صورتي كه پيش از انقلاب خيلي از روستائيان از اين خدمات بهره مند نبوده اند و هم اكنون با پيگيري هاي همكاران اين حوزه و تصويب قانون جامع حمايت از معلولان و مناسب سازي معابر و امكان عمومي و مذهبي بيشتر افراد معلول جامعه از حداقل حقوق شهروندي بهره مند و در بيشتر محافل حضوري پررنگ پيدا كرده اند.
وي با اشاره به حوزه اجتماعي گفت: در اين حوزه خدمات حمايتي به زنان و دختران بي سرپرست و بد سرپرست ارائه مي شود كه براي سه هزار و 200 نفر پرونده تشكيل شده و ارائه خدمات انجام گرفته است و در دوران چهل سال انقلاب براي 750 خانواده از زنان و دختران بي سرپرست تشكيل پرونده و پرداخت مستمري انجام شده است.
وي پرداخت هزينه 200 بيمه زن خانه دار و پرداخت هزينه تحصيلي و دانشجويي 350 نفر از فرزندان خانواده هاي بي سرپرست را از اهم اقدامات اين مدت عنوان كرد و افزود: در اين مدت 4 گروه هميار تعاوني زنان خانه دار و استقلال اعضاي گروه با پرداخت تسهيلات و كمك هزينه تجهيزات تشكيل شد.
سرپرست اداره بهزيستي شيروان از راه اندزي 2 مركز نگهداري كودكان بي سرپرست و بد سرپرست هر يك با ظرفيت 20 نفر، انجام خدمات حمايتي ويژه به كودكان از زمان پذيرش تا پايان ترخيص و حمايت هاي بعد از ترخيص، راه اندازي مركز شيرخوارگاه به منظور نگهداري و مراقبت از نوزادان و كودكان بي سرپرست و بد سرپرست و 2 مجتمع خدمات حمايتي به منظور ارائه خدمات حمايتي به افراد ساكن در دورترين نقاط شهرستان را از خدمات حمايتي ويژه دولت خبر داد.
شهرستان 157 هزار نفري شيروان به عنوان دومين شهر پرجمعيت خراسان شمالي در 60 كيلومتري شرق بجنورد قرار دارد.
7186/ 6042