۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 83194877
T T
۰ نفر

تكنيك جديد چاپ سه بعدي با استفاده از نور

۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 83194877
تكنيك جديد چاپ سه بعدي با استفاده از نور

تهران – ايرنا - محققان دانشگاه بركلي كاليفرنيا تكنيك جديدي را ابداع كردند كه در آن با به كارگيري نور در فناوري چاپ سه بعدي مي توان اجسامي با سطوح بسيار هموار از جنس رزين توليد كرد.

به گزارش روز يكشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، در حال حاضر اغلب چاپگرهاي سه بعدي دو راهكار متفاوت را براي چاپ اجسام موردنظر به كار مي گيرند كه در آن ها مواد اوليه به صورت لايه اي روي يكديگر اضافه شده يا در چند لايه روي هم ذوب مي شوند. در نتيجه اين روش ها اجسامي توليد مي شود كه لايه هاي تشكيل دهنده آن قابل تشخيص است.
در اين تكنيك جديد كه با عنوان The Replicator نام گذاري شده است، ابتدا يك مدل كامپيوتري سه بعدي از جسم موردنظر ساخته شده و به مجموعه اي از الگوهاي نوري تبديل مي شود. سپس با استفاده از يك پروژكتور استاندارد متصل به كامپيوتر اين الگوها روي يك سيلندر شيشه اي درحال چرخش كه حاوي رزين حساس به نور است، تابيده مي شوند. اين رزين از تركيب پليمرهاي مايع، مولكول هاي حساس به نور و اكسيژن محلول تشكيل شده است.
با تابش نور پرژكتور روي رزين، مولكول هاي حساس به نور، اكسيژن موجود در بخش هاي سه بعدي از رزين را خارج مي كنند تا رزين مايع با تشكيل اتصالات بين مولكولي، سخت شود. پس از اتمام اين مرحله، جسم رزيني ساخته شده از سيلندر شيشه اي جدا مي شود. رزين باقي مانده نيز پس از گرما دادن در يك محيط پر از اكسيژن دوباره به حالت مايع باز مي گردد.
محققان با استفاده از اين شيوه اجسامي به قطر 102 ميليمتر را در مدت زماني بين 30 تا 120 ثانيه توليد كرده اند. از آنجا كه اين اجسام در يك مرحله و به صورت كلي چاپ شده اند، سطحي بسيار هموار دارند و فاقد لايه هاي دروني هستند. همچنين در مقايسه با اجسامي كه با استفاده از روش هاي متداول چاپ سه بعدي توليد مي شوند، انعطاف پذيرتر هستند.
به گفته محققان اين فناوري امكان اضافه كردن بخش هاي جديد به اجسام توليد شده با فناوري چاپ سه بعدي را نيز فراهم مي كند. براي مثال محققان با استفاده از اين فناوري توانستند به يك پيچ گوشتي فلزي كه با استفاده از فناوري چاپ سه بعدي توليد شده است، يك دسته رزيني اضافه كنند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Science منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
۰ نفر