۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۰۷
کد خبر: 83195065
T T
۰ نفر
مصرف كودشیمیایی در خراسان شمالی 30درصد افزایش یافت

بجنورد- ایرنا- مدیر شركت خدمات حمایتی كشاورزی خراسان شمالی گفت: مصرف انواع كود شیمیایی در بخش كشاورزی این استان امسال 30 درصد افزایش یافت و به رقم 25 هزار تن كود از نوع ازت، فسفر و پتاسیم رسید.

به گزارش ایرنا محسن نظام دوست روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان اظهار داشت: پیش بینی می شود تا پایان امسال 12 هزار تن انواع كود شیمیایی دیگر هم برای تغذیه بخش زراعی و باغی استان استفاده شود.
وی اظهار داشت: میزان ذخایر كودهای شیمیایی نیز 25 درصد در این استان افزایش دارد.
وی دلیل افزایش مصرف كودهای شیمیایی در سال جاری را افزایش بارندگی، بارندگی به موقع و فرهنگ سازی در این راستا عنوان كرد و افزود: هم اكنون در این استان برای تامین كود هیچ دغدغه ای وجود ندارد.
مدیر شركت خدمات حمایتی كشاورزی خراسان شمالی گفت: توسط شركت پتروشیمی خراسان شمالی سالانه 150 هزار تن كود اوره در اختیار این شركت قرار می گیرد كه از مجموع این میزان 40 هزار تن سهم استان و مابقی نیز به 15 استان اختصاص می یابد.
نظام دوست افزود: از مجموع سهم در نظر گرفته شده برای استان 20 هزار تن جذب خواهد شد.
وی گفت: به طور متوسط استفاده از انواع كودهای شیمیایی بین 40 تا 45 درصد میزان تولید محصول را بالا خواهد برد كه این امر نیز مستلزم رعایت استفاده به موقع، میزان مصرف درست و سایر فاكتورها است.
وی با بیان اینكه میزان مصرف انواع كودهای شیمیایی این استان در مقایسه با میانگین كشور كمتر است اظهار داشت: عرصه های كشاورزی این استان بیشتر خرده مالكی با میانگین سطح زیر كشت پایین است كه به همین دلیل نیز تغذیه گیاهی كمتر انجام می شود.
مدیر شركت خدمات حمایتی كشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینكه اختلاف قیمت بین كودهای یارانه ای و بازار وجود دارد احتمال خروج كود از شبكه توزیع هست كه در این راستا نیز با دستگاه های نظارتی و نیروی انتظامی برنامه هایی مشاركتی داریم.
نظام دوست گفت: امسال 30 تن كودشیمیایی خارج از شبكه كشف و در بین كشاورزان با قیمت یارانه ای توزیع شد، پارسال نیز 25 تن كود شیمیایی خارج از شبكه كشف شده بود.
وی اظهار داشت: در سطح استان 78 واحد كارگزاری توزیع كود شیمیایی وجود دارد كه در واقع نمایندگی های این شركت هستند و كود دریافتی را در بین كشاورزان با قیمت یارانه ای توزیع خواهند كرد.
وی افزود: شاغلان در این واحد ها از دانش آموخته های بخش كشاورزی هستند و 300 نفر به صورت مستقیم و 500 نفر نیز به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت شده اند.
پیشتر ، مدیركل جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفته است: حدود 60 درصد تولیدات این استان در بخش زراعی و باغی پاك تولید می شود.
عبدالله یوسفی اظهار كرد: میانگین استفاده از سموم شیمیایی در تولید محصولات كشاورزی در این استان نسبت به میانگین كشوری پایین تر است.
میانگین كشوری در مصرف سموم شیمایی در هر هكتار 600گرم است این در حالی است كه در این استان در هر هكتار 245 گرم انواع سموم استفاده می شود.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه از این سطح 300 هزار هكتار كشتزاز است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش كشاورزی در این حوزه فعالیت می كنند، این استان بیشترین شاغل در بخش كشاورزی را دارد.
3007/ 6042