۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۰۶
کد خبر: 83195218
T T
۰ نفر
رشد 6 برابري تخت بيمارستاني مازندران در پس از انقلاب

ساري-ايرنا- رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران گفت: آمار تخت بيمارستاني در بيمارستان هاي دولتي و خصوصي اين استان در40 ساله اخير نسبت به قبل از پيروزي انقلاب اسلامي 6 برابر بيشتر شد.

دكتر عباس موسوي روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگارايرنا افزود : تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در اين استان 15 بيمارستان با 700 تخت بيمارستاني فعال بود و در حالي كه هم اكنون 40 بيمارستان با 4 هزار و 130 تخت فعال است.
وي اضافه كرد: علاوه بر آن تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي آمار تخت بيمارستاني براي مراقبت هاي ويژه صفر بود كه هم اكنون 716 تخت ويژه در بيمارستان ها فعال است.
*** تجهيز يك هزار و110 خانه بهداشت
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران اظهارداشت: تا پيش از انقلاب اسلامي هيچ خانه بهداشتي در روستاهاي مازندران مستقر نبود و اين در حاليست كه هم اكنون يك هزار و 110 خانه بهداشت و 325 مركز بهداشتي شهري و روستايي داير است.
به گفته وي اين خانه ها و مراكز بهداشتي 100 درصد جمعيت روستايي و شهري را تحت پوشش حمايت هاي بهداشتي و درماني قرار دادند.
*** كاهش مرگ و مير مادران باردار
دكتر موسوي كاهش مرگ و مير مادران باردار را از ديگر شاخص هاي مهم ارتقاء سلامت در پسا انقلاب در مازندران بيان كرد و گفت: تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي آمار مرگ مادران باردار 255 در صد هزار تولد زنده بود كه به 13.8 در صد هزار تولد زنده در سال 97 كاهش يافت.
وي اظهارداشت: همچنين آمار مرگ كودكان زير پنج سال نيز در مازندران از 135 در هزار تولد زنده پيش از پيروزي انقلاب اسلامي به 8.9 درهزار در چهل سالگي انقلاب رسيد.
وي كاهش مرگ نوزادان زير يكماه را از 32 به 5.2 در هزار را از ديگر شاخص هاي مهم سلامت در پس از پيروزي انقلاب اسلامي اعلام كرد.
وي افزايش سن اميد به زندگي از حدود 50 سال به 74 سال را از ديگر شاخص هاي سلامت محوري پس از پيروزي انقلاب اسلامي در مازندران دانست.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران پوشش واكسيناسيون را از 30 درصد پيش از پيروزي انقلاب به 100 درصد را از ديگر شاخص هاي ارتقاء سلامت و درمان جمعيتي در مازندران در چهل سالگي انقلاب بيان كرد.
دكتر موسوي تاسيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران، توسعه 10 دانشكده و جذب حدود 8 هزار و 300دانشجو با 5 خوابگاه با ظرفيت 2 هزار نفري را از ديگر شاخص هاي توسعه اي در حوزه بهداشت و درمان در استان اعلام كرد.
وي راه اندازي 441 كانون سلامت محله، 50 مجمع سلامت محله شهرستاني و 20 خانه مشاركت را از ديگر كاركردهاي سلامت محوري در پسا انقلاب دانست.
مازندران با 3 ميليون و 283 هزار جمعيت كه 53 درصد در شهرها و 47 درصد در روستاها سكونت دارند داراي دو دانشگاه علوم پزشكي در مازندران ( ساري) و شهرستان بابل دارد.
6982/1899