۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۰۱
کد خبر: 83195365
T T
۰ نفر

چين به دنبال شكست نفوذ آمريكا در آسياي ميانه

۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۰۱
کد خبر: 83195365
چين به دنبال شكست نفوذ آمريكا در آسياي ميانه

تهران - ايرنا - تارنماي يوروآسيا مي‌نويسد، چين به دنبال آن است تا از طريق مذاكرات صلح افغانستان، مسير ورود خود به منطقه آسياي ميانه را بگشايد و ضربه شديدي به سلطه آمريكا در اين منطقه وارد كند.

به گزارش ايرنا، به نقل از اين رسانه، چين پيش از اين نيز با سرمايه گذاري‌هاي كلان خود در بخش‌هاي اروپا، خليج فارس و آسيا تا حدود زيادي توانسته سياست‌هاي متقابلانه جويانه خود عليه آمريكا را به‌خوبي هدايت كند.
بر اساس اين گزارش چين توانسته در كنار سرمايه گذاري‌هاي عظيم و حفظ روابط ديپلماتيك رشد خوبي در حوزه روابط اقتصادي با ديگر كشورها براي كمك به سياست‌هاي ضد آمريكايي داشته باشد.
دخالت چين در موضوع افغانستان يكي از راهبردهاي اخير اين كشور براي حفظ وحدت منطقه و ورود به منطقه آسياي ميانه است.
به گفته كارشناسان منطقه، ورود چين به مذاكرات صلح افغانستان در حقيقت راهبرد پكن براي تسلط بر كشورهاي آسياي ميانه و حفظ بقاي سرمايه گذاري جاده جديد ابريشم اين كشور در اين منطقه است.
به دنبال ورود چين به حوزه‌هاي افغانستان و كشورهاي آسياي ميانه بلاشك اولين چيزي كه از اين موضوع متضرر خواهد شد روابط ميان آمريكا و چين و تشديد ادامه جنگ تجاري ميان اين دو كشور خواهد بود.
با اين وجود برخي از ناظران بر اين باورند كه ورود چين به افغانستان و آسياي ميانه مي‌تواند منجر به بازگشت صلح و سعادت منطقه شود.
همچنين انتظار مي‌رود با خروج آمريكا از افغانستان، محل مانور چين در اين كشور و منطقه آسياي ميانه بيشتر گردد و از آنجا كه روابط ميان كشورهاي همسايه افغانستان مانند ايران، پاكستان و تاجيكستان به برقراري امنيت وابسته است، چين مي‌تواند در برقراري ثبات در اين منطقه بسيار موفق عمل كند.
دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريكا در ماه گذشته از تصميم واشنگتن براي خروج نيمي از نيروهاي نظامي آمريكا در افغانستان سخن گفت. در حال حاضر تعداد 14 هزار نيروي نظامي آمريكا در افغانستان مستقر است.
آساق**9473**1663**