۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۰۸
کد خبر: 83195651
T T
۰ نفر
طرح زيرزميني خط ريلي يزد بررسي و اجرا شود

يزد - ايرنا - نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد با اشاره به اينكه خط راه آهن مركز استان در شرايط فعلي مشكلاتي را براي شهر ايجاد كرد، گفت: در اين ارتباط طرح زيرزميني خط ريلي بررسي و اجرا شود.

آيت‌الله محمدرضا ناصري يزدي روز يكشنبه در ديدار مديركل راه آهن منطقه يزد اظهار داشت: خط آهن در حال حاضر شهر را به دو بخش تقسيم كرد و مشكلاتي براي مناطق جوار خط به وجود آمد.
وي با اشاره به گزارش مديركل راه‌آهن يزد در ارتباط با دو خطه شدن راه آهن و افزايش ظرفيت آن گفت: زماني كه خط دوم هم از كنار اين خط بگذرد مشكلات بيشتري در شهر به وجود مي‌آيد.
نماينده ولي فقيه در استان خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم ايستگاه راه‌آهن را براي كاهش مشكل آن را به خارج شهر منتقل كنيم خيلي خوب نيست و مشكلات زيادي براي مردم به وجود مي‌آيد.
ناصري يزدي تصريح كرد: يكي از اقداماتي كه در اين زمينه مي‌توان انجام داد با كمك بخش خصوصي، راه آهن را از بيرون شهر مثل مترو از زيرزمين عبور كند و در انتهاي شهر دوباره قطار خط از روي زمين بگذرد.
امام جمعه يزد ادامه داد: به اين صورت شهر از خط آهني كه يزد را به دو بخش تقسيم كرد، آزاد و بلوار بزرگي هم از ابتدا تا پايان شهر احداث مي‌شود.
وي با بيان اينكه اين بلوار فرصت بسيار خوبي براي سرمايه گذاري به وجود مي‌آورد خاطرنشان كرد: بخشي از اجازه بهره‌برداري بلوار را هم مي‌توان به سرمايه‌گذار داد تا از فضاي ايجاد شده و كاربري‌هاي تجاري آن در راستاي فعاليت‌هاي اقتصادي استفاده كند.
نماينده ولي فقيه در استان خاطرنشان كرد: اين كار هم امنيت خط راه آهن يزد را بيشتر حفظ مي‌كند و به اين صورت تحول بزرگي در شهر به وجود مي‌آيد علاوه بر اين مي‌توان بر زيباسازي اين منطقه بيش از پيش كار كرد.
ناصري يزدي با اشاره به اينكه خدمات راه آهن يزد بايد براي همه افراد قابل استفاده باشد عنوان كرد: برخي افراد به ويژه مسافراني كه از استان‌هاي مختلف براي درمان به يزد سفر مي‌كنند بعضا توان سوار شدن به قطار را ندارند، به همين دليل لازم است كه قطارها براي اين دسته از افراد هم مناسب‌سازي شود.

** يزد رتبه اول حمل ريلي بار را در كشور دارد
مديركل راه آهن منطقه يزد هم با اشاره به اينكه اين منطقه رتبه اول حمل ريلي بار را در كشور دارد گفت: امسال 17 ميليون تن بار توسط شبكه ريلي جابه جا شد.
سيدمصطفي داوودي با اشاره به اينكه راه‌آهن يزد رتبه يك حمل و نقل در بخش حمل ريلي بار در كشور را به خود اختصاص داد، اظهار داشت: در حمل و نقل مسافر هم استان رتبه پنجم كشور را به دست آورد.
وي پيش‌بيني كرد: امسال 17 ميليون تن بارگيري شود و پنج ميليون نفر هم مسافر از طريق راه‌آهن يزد جابه جا شوند كه يك ميليون نفر مسافرين مبدا مقصد استان يزد هستند.
مديركل راه آهن استان خاطرنشان كرد: راه‌آهن يزد در يك شبانه روز شاهد تردد 120 رام قطار است و سال گذشته 10 ميليون چرخ واگن روي خطوط استان چرخيد و به حمدالله مشكل زيادي نداشتيم.
داودي با اشاره به اينكه مسئولان راه‌آهن سعي كردند در حوزه‌هاي مختلف از جمله كانون‌ها اقدامات لازم را انجام دهند گفت: از جمله فعاليت‌هاي صورت گرفته، ايجاد كانون مساجد در مسجد راه‌آهن بود كه توانست رتبه نخست در يزد را ازآن خود كند.
وي ادامه داد: علاوه بر اين سعي شد كه دوره‌هاي مختلف آموزشي از مباحث فرهنگي و خانوادگي و همچنين مباحث آموزش فني و كارآفريني ويژه خانواده‌هاي كاركنان راه‌آهن برگزار شود.
مديركل راه‌آهن يزد با تاكيد بر اينكه عملكرد امسال راه آهن استان خوب بود افزود: در حيطه حمل بار تاكنون توانسته ايم حدود 11 درصد و در بخش حمل مسافر حدود هشت درصد رشد را شاهد بوديم.
داودي بيان كرد: ضريب اشغال قطارها هم در اين دو، سه سال سبب شد كه به ندرت تقليل سرعت در قطارها رخ دهد و شايد به دليل مشكل در قطار اين اتفاق بيفتد.
وي تصريح كرد: استقبال‌هاي بسيار خوبي از قطارهاي مسافربري يزد شده است و واگن‌هاي مسافربري تعويض شد و در قطارهاي مسافربري از واگن‌هاي نو ساخت ايران استفاده شد.
مديركل راه آهن يزد با اشاره به اينكه ظرفيت خطوط استان در حال حاضر تكميل شده است گفت: بحث ايجاد خط دوم را هم در فاز اول در حال انجام است.
داودي با اشاره به اينكه راه آهن استان به شدت از ايجاد شركت حمل و نقل ريلي در يزد استقبال مي‌كند گفت: پيگيري‌هاي زيادي انجام شد اما كسي قبول نكرد كه شركتي در يزد ايجاد كند در حاليكه استان‌هاي كرمان و اصفهان شركت اختصاصي دارند.
وي از اجراي پروژه مسقف ايستگاه راه آهن يزد خبر داد و عنوان كرد: اين پروژه با اعتبار 60 ميليارد ريال در استان اجرا شد و در دهه فجر افتتاح مي‌شود.
1968/ 2047