۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۱
کد خبر: 83197033
T T
۰ نفر

دستان خالی مسافرین نشست صلح مسكو

۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۱
کد خبر: 83197033
دستان خالی مسافرین نشست صلح مسكو

تهران - ایرنا - اولین دور مذاكرات میان احزاب سیاسی افغانستان با طالبان در حالی از فردا سه شنبه در پایتخت روسیه شهر مسكو برگزار می‌شود كه سیاستمداران شركت كننده اعلام كرده اند؛ هیچ اطلاعی از جزئیات روند مذاكرات اخیر طالبان با آمریكا در قطر ندارند.

به گزارش ایرنا، به دنبال برگزاری نشست احزاب سیاسی افغانستان با طالبان در مسكو، سیاستمداران افغان بر این باورند كه اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از ارائه جزئیات مذاكرات میان آمریكا و طالبان در قطر خودداری می‌كند.
«عبدالله قرلق» معاون حزب جنبش ملی می‌گوید: هرگونه تفاهم و یا توافق در روند صلح بدون اطلاع رسانی به مردم و احزاب سیاسی این كشور فاقد مشروعیت بوده و منجر به برقراری صلح پایدار نخواهد شد.
وی تأكید كرد كه احزاب سیاسی و مردم افغانستان باید از تمام جزئیات مذاكرات آمریكا با طالبان باخبر شوند.
«محمد ناطقی» رئیس كمیته احزاب سیاسی افغانستان نیز می‌گوید، از جزئیات مذاكرات صلح بین آمریكا و طالبان آگاهی ندارد و جزئیات را تنها از طریق رسانه‌های غربی به دست می‌آورد.
این در حالی است كه زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریكا در افغانستان بعد از اتمام چهارمین دور مذاكرات خود با طالبان در شهر دوحه قطر به كابل سفر كرد و مدعی شد تمام جزئیات این دور مذاكرات در اخیر دولت افغانستان قرار گرفته است.
البته ناظران سیاسی بر این باورند كه جزئیات مذاكرات آمریكا و طالبان آنچنان آشفته بوده است كه اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بعد از دیدار با زلمی خلیل زاد مذاكرات اخیر را به معاهده ننگین «گندمك» تشبیه كرد.
در سال 1879 میلادی «شاه شجاع» با امضای معاهده ننگین موسوم به گندمك استقلال سیاسی افغانستان همراه با مناطق وسیعی از این كشور را به كمپانی شرقی هند واگذار كرد.
علاوه بر این واكنش‌های تند اشرف غنی و مطرح كردن موضوع معاهده ننگین گندمك و جنگ‌های داخلی پس از كشته شدن «دكتر نجیب الله» رئیس دولت كمونیستی سابق در افغانستان اذهان عمومی را مغشوش كرده است.
از طرف دیگر، رئیس جمهوری افغانستان تاكنون مشخص نكرده است كه آمریكا به چه توافقی با طالبان دست یافته و از دولت افغانستان نیز چه درخواستی دارد.
با برگزاری نشست مسكو به میزبانی روسیه، هیچ دعوتی از دولت كابل برای حضور در این نشست صورت نگرفته است، اما مقامات حكومت نیز گفته‌اند كه برگزاری این گونه نشست‌ها به روند صلح افغانستان كمك جدی نخواهند كرد.
وزارت امور خارجه افغانستان نیز با برگزاری نشست صلح مسكو با حضور نمایندگان طالبان و احزاب سیاسی كشور اعلام مخالفت كرده و آن را اقدامی غیر سازنده عنوان كرده است.
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی در واكنش به نشست آینده مسكو در مورد صلح افغانستان می‌گوید: باید محوریت نشست های صلح دولت افغانستان باشد؛ تا هنوز طالبان غیر از امارات اسلامی خود شان، هیچ طرحی دیگر را قبول نكرده اند.
برخی از كارشناسان افغانی نیز معتقدند كه این اقدام روسیه در راستای امتیاز دهی به طالبان و كارشكنی در روند مذاكرات آمریكا با این گروه صورت گرفته است.
«قاضی نذیراحمد حنفی» نماینده پارلمان افغانستان می‌گوید، نشست مشترك احزاب سیاسی و طالبان به میزبانی مسكو یك‌جانبه یعنی بدون حضور نمایندگان حكومت افغانستان است و نتیجه ملموسی را در پی نخواهد داشت.
با این حال این عضو مجلس از حكومت كابل و احزاب سیاسی خواست كه در امر صلح به توافق نظر برسند؛ زیرا در غیر این صورت، عواقب اختلافات سیاسی داخلی ناگوار خواهد بود.
آساق**9473**1663**
۰ نفر