۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۳۶
کد خبر: 83197980
T T
۰ نفر

54 هزار پیوند عضو تاكنون در كشور انجام شده است

۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۳۶
کد خبر: 83197980
54 هزار پیوند عضو تاكنون در كشور انجام شده است

تهران-ایرنا- نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان ، پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی را از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: ازسال 68كه حضرت امام خمینی(ره) اولین فتوا را در مورد مجازبودن پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی صادر كردند تاكنون 54 هزار پیوند عضو در ایران انجام دادیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دكتر امید قبادی عصر دوشنبه در ویژه برنامه «نفس ایثار» با هدف تجلیل از خانواده جانبازان و ایثارگران اهداكننده عضو در فرهنگسرای شفق اظهارداشت: اگر این تعداد پیوند را در ایران انجام نمی دادیم، به اندازه 6 برابر بودجه سال 97 وزارت بهداشت باید هزینه می كردیم و این موضوع جدای از درد و زجر بیماران، ذخیره ارزی به همراه داشته است.
وی با اشاره به رتبه اول كشور در خاورمیانه در پیوند اعضا گفت: در دنیا بعضی از پیوندهای ما رتبه یك را دارد، در یكی از بیمارستان های شیراز سالانه 700 پیوند كبد انجام می شود كه پس از آن بیمارستانی در كالیفرنیا 480 پیوند كبد انجام می دهد، رتبه پیوند كبد ایران در دنیا 18 است اما در یك مركز در دنیا یك است، همچنین سالانه حدود 3هزار پیوند كلیه انجام می دهیم.
نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان افزود: به دلیل آمار تصادفات بالا در كشور سالانه حدود 3هزار مرگ مغزی قابل اهدا وجود دارد و كمتر از یكهزار نفر از آنها سال گذشته كه بیشترین آمار اهدا را داشتیم، رضایت به اهدا دادند یعنی 926 نفر آمار اهداكننده های ما است.
دكتر قبادی اظهارداشت: هر فرد مرگ مغزی با اهدای یك تا هشت ارگان خود می تواند یك تا هشت ایرانی را از مرگ قطعی و یك تا 53 ایرانی را با اهدای نسوج خود از معلولیت نجات دهد.
وی گفت: سال 96، 2هزار خانواده افراد مرگ مغزی كه به اهدای عضو رضایت ندادند دستكم سه ارگانرا با خودشان زیر خاك بردند، 6هزار ارگان قابل پیوند را خاك سپاری كردیم و خانواده یكهزار نفری كه رضایت داده و جان 4هزار نفر را از مرگ قطعی نجات دادند.
نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه خانواده های ایثارگر اهدای عضو جایگاه كمتری نسبت به خانواده های شهدا ندارند، اظهارداشت: خانواده شهید ،عزیز خود را برای شهادت به جبهه نفرستاد بلكه برای دفاع از جان، مال و ناموس كشور این كار را كرد اما مادر فرد مرگ مغزی با اینكه حركت قفسه سینه، ضربان قلب عزیزش را می بیند و می داند با اعلام رضایت از اعضا و ارگان های بدن او برای نجات جان دیگران استفاده می كنیم كار بسیار مشكلی است.
دكتر قبادی با اشاره به وجود 6هزار و 400 خانواده اهداكننده در ایران گفت: در طول 15 ساله فعالیت در زمینه اهدای عضو، من افتخار این را داشتم كه رضایت حدود 2هزار خانواده را كسب كنم و اینكه بهترین تصمیم در آن بحران برای رضایتمندی آینده شان داشته باشند و هر بار كه هر كدام از این خانواده ها به ویژه مادر برای این اقدام رضایت داده، از خودم می پرسم چطور این كار را كرد؟، شرایط سختی است.
وی با اشاره به اینكه 25 هزار بیمار نیازمند پیوند عضو هستند، افزود: روزانه 7 تا 10 نفر از این افراد، هر 2 تا 3 ساعت یك بیمار در سن پایین فوت می كند و یك مادر عزادار می شود.
نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به اینكه سال 1370 رهبر معظم انقلاب فتوایی را درباره پیوند اعضا صادر كردند، اظهارداشت: با وجود بودجه، متخصصان، نبود مشكل شرعی و حمایت مسئولان و رضایت علما و فقها برای پیوند اعضا و نهادینه شدن صنعت پیوند اعضا در كشور، متاسفانه چرا هر سه ساعت یك ایرانی یعنی سالی 3هزار نفر باید فوت كند؟
دكتر قبادی با بیان اینكه ما در پزشكی شاهد 2 مرگ قلبی و مغزی هستیم، گفت: مرگ قلبی 99 درصد و مرگ مغزی یك درصد مرگ ها را به خود اختصاص داده و در این مرگ تنها بدن نهایت تا 14 روز با دستگاه زنده است و كسی باور نمی كند كه فرد فوت كرده بنابراین تعریف مرگ مغزی و فرهنگ اهدای عضو دو مقوله پشت سرهم است اول مردم بپذیرند كه فرد فوت شده و بعد تمایل به اهدا داشته باشند.
وی با اشاره به اینكه فرهنگ مرگ مغزی و اهدای عضو در كشور ما نهادینه نشده، ابراز امیدواری كرد: مسئولان فرهنگی و نمایندگان ولی فقیه، رهبران دینی، نهادهای مرتبط در فرهنگ سازی اهدای عضو نقش داشته باشند و این امر باعث شود كه نه تنها هر سه ساعت یك ایرانی نمیرد بلكه با زجر بیماری زندگی اش را سپری نكند.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز در این آیین با بیان اینكه یك درصد افراد جامعه مرگ مغزی می شوند، گفت: رضایت خانواده این افراد برای اهدای عضو عزیزان خود باقیات و صالحات برای خود و خانواده شان خواهد بود و افرادی كه به دلیل مرگ مغزی از دنیا رفته با اهدای عضو یك قهرمان واقعی در كشور هستند.
دكتر كتایون نجفی‌زاده افزود: فرهنگ مردم كشور، فرهنگ ایثار است، اگر جنگ باشد، افرادی برای دفاع از كشور به جبهه می روند و در شرایطی كه بیماری نیاز به عضو دارد و در حال فوت است، بدیهی است خانواده هایی برای اهدای عضو عزیزانشان رضایت می دهند و تفاوت آنان با دیگر افراد این است از فرصتی كه خداوند در اختیارشان گذاشته، در سخت ترین لحظات زندگی، درست ترین تصمیم را گرفتند.

*تاكید بر نهادینه شدن ایثارگری اجتماعی
مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ نیز در این آیین با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی اظهارداشت: ما برای پیروزی انقلاب، تثبیت و تضمین هویت نظام اسلامی خصوصا در مقابل هجوم ناجوانمردانه دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی هزینه های بسیاری دادیم كه سرگل سبد هزینه های آن، شهدا و ایثارگران هستند و به تعبیر امام راحل هر چه انقلاب اسلامی دارد از مجاهدت شهدا و ایثارگران است.
نادر نصیری‌ گفت: بیش از 830هزار نفر( 230 هزار شهید، 560 هزار جانباز و حدود 43هزار آزاده) در كنار آحاد مردم، بسیجیان و رزمندگان كه برای تثبیت نظام زحمت كشیدند، سرمایه گذاران ممتاز نظام هستند.
وی افزود: بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی یاد شهیدان ما یادبود ارزش های انسانی و اسلامی است به این معنا شهدا و ایثارگران ما به دنبال ارزش های انسانی و اسلامی بودند.
نصیری با تاكید بر توسعه و ترویج ایثار اجتماعی در جامعه اظهارداشت: ما سالیان سال در حوزه ایثار و شهادت كار كرده و زندگی كردیم، برخلاف عامه مردم اعتقاد داریم كه شهدا و جانبازان در اوج قله ایثار جای دارند اما این فرهنگ باید در لایه های مختلف جامعه تعریف و نهادینه شود و آحاد جامعه به نوعی ایثار را تجربه كنند.
وی گفت: نهادهای فرهنگی، صدا و سیما و دانشگاه ها، بیش از پیش باید در توسعه و ترویج ایثار اجتماعی كار كنند.
مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ افزود: اگر ایثارگری در لایه های مختلف اجتماع نهادینه شود، دغدغه رهبر معظم انقلاب در جهت تحقق سبك زندگی اسلامی محقق خواهد شد.
در پایان این آیین از خانواده های رحمت الله ابوالقاسم یزدی جانباز و شهید، بیوك خانم میرزایی مادر شهید، علی دوست دارابی جانباز، محمد رضایی، شهید، صبا كاربر فرزند شهید، حامد ارژنگی فرزند شهید، كیومرث سیدافتتاحی جانباز، حسن قراخانی جانباز، سجاد قهرمانی فرزند جانباز و مجتبی خادمی فرزند جانباز كه دچار مرگ مغزی شده و خانواده های آنان در ایثاری دوباره اقدام به اهدای اعضای بدن عزیزان خود كردند، تجلیل شد.
همچنین در بخش جنبی این برنامه نمایشگاهی مرتبط با اهدای عضو با خلق آثار توسط اهداكنندگان و گیرندگان در نگارخانه فرهنگسرای شفق برپا شد.
ویژه برنامه نفس ایثار با هدف تجلیل از خانواده جانبازان و ایثارگران اهدا كننده عضو همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی عصر دوشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد ابطحی مدیر كل شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، نادر نصیری مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ، دكتر كتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدا عضو ایران، دكتر امید قبادی نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان، خانواده های اهداكننده و گیرنده عضو، جمعی از مدیران و معاونان شهری، هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در فرهنگسرای شفق برگزار شد.
تهرام/7245/1539
۰ نفر