۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۲۵
کد خبر: 83199992
T T
۰ نفر
آنچه اماراتی ها می خواستند و برنامه ای كه واتیكان به دنبال آن است

تهران - ایرنا - در حالی شامگاه سه شنبه سفر پاپ فرانسیس به امارات پایان یافت كه به عقیده صاحبنظران، پاپ در این سفر مساله دور كردن امارات از مشاركت در قتل عام مردم یمن و گفت وگو درباره حقوق بشر در این امیرنشین را مد نظر خود قرار داده بود.

مقامات اماراتی به گفته سازمان عفو بین الملل، تلاش دارند سال 2019 را سال «تسامح» جلوه دهند و سفر پاپ فرانسیس، رهبر كاتولیك‌های جهان به این كشور را نیز دلیلی بر احترام ابوظبی به تنوع بدانند.
عفو بین الملل پیش از سفر پاپ با طرح این مطلب، همچنین به سیاست سركوبگرانه دولتمردان امارات در قبال مخالفان و معترضان، از پاپ فرانسیس خواسته بود در جریان سفرش به این كشور مسئله زندانیان مدافع حقوق بشر را مطرح كند.

** تبلیغات برنامه تسامح از طرح تا واقعیت
بنابر اعلام خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، امارات سال 2016 اقدام به تاسیس وزارتخانه «تسامح و همزیستی با ادیان» كرد كه تلاشش تحمل پیروان آیین های دیگر از جمله پیروان مذهب هندو و مراسم جشن های سال نو چینی های ساكن این كشور و اینكه كلیساها بتوانند مراسم جشن كریسمس (تولد حضرت مسیح) را برگزار كرده و در جاهای مختلف به نیایش بپردازند.
این خبرگزاری در این باره افزود، این در حالی است كه حتی پیروان دین اسلام - مذهب رسمی امارات- نیز در این كشور تحت نظارت شدید هستند و برای برگزاری جلسات قرآن باید از مراجع دولتی مجوز بگیرند.
به نوشته آسوشیتدپرس، فعالان حقوق بشر در امارات زندانی می شوند و پژوهش های دانشگاهی در موضوعات حساس آزاد نیست. گروههای حقوق بشری از ورود به امارات منع شده اند و احزاب سیاسی اجازه فعالیت ندارند و رسانه های محلی سانسور می شوند.
پاپ فرانسیس در چنین وضعیتی سفر دو روزه خود را به امارات از یكشنبه گذشته آغاز كرد.

** اهداف پاپ از سفر به امارات، از آنچه امارات گفت تا آنچه جهانیان خواستند
هر چند امارات با طرح نخستین سفر یك پاپ به منطقه، دعوت از شیخ الازهر، تدارك فضایی مبتنی بر ابتكار این كشور در نزدیكی ادیان تلاش كرد خود را مدافع حقوق بشر، حقوق پیروان ادیان و عدم تبعیض دینی، مذهبی و نژادی نشان دهد، اما بیانیه های سازمان های بین المللی، دیده بان حقوق بشر، گزارش خبرگزاری ها از وضعیت داخلی امارات و سیاست خارجی همسوی ازظبی با ریاض در قتل عام مردم یمن و تجمع های مردمی در واتیكان علیه سیاست های جنگ افروزانه امارات و تقاضا از پاپ برای درخواست از مقامات این كشور جهت پایان بخشیدن فوری به مشاركت در جنگ علیه یمن، تبلیغات امارات را پیش از آغاز، خنثی كرد و از سوی دیگر، هدف واقعی سفر پاپ به این كشور كه مبتنی بر گفت و گو با مقامات امارات جهت جلوگیری از سركوب حقوق بشر در این كشور و عدم مشاركت در قتل عام یمن بود را برملا كرد.
به واقع تمام سازمان های مردم نهاد بین المللی در آستانه سفر پاپ به امارات از وی خواستند كه مقامات این كشور را برای حفظ حقوق بشر در داخل و بیرون آمدن از ائتلاف علیه مردم یمن، تحت فشار قرار دهد.
هر چند در ظاهر در این دو روز چند سخنرانی و گفت و گو با شیخ الازهر در مقابل دوربین ها از سوی پاپ در امارات انجام شد، اما هدف اصلی وی از سفر به این كشور در گفت و گوهای پشت درهای بسته با مقامات امارات نهفته بود كه نشان از میانجیگری پاپ برای پایان بخشیدن به قتل عام یمن و حفظ حقوق تمام شهروندان اماراتی بود.

** واتیكان و تلاش برای نقش های نوین
هر چند از ابتدای سفر پاپ، امارات تلاش كرد كه با تبلیغات فراوان جهانی، سفر پاپ را سرپوشی بر اقداماتش در داخل كشور و منطقه سازد، اما سخنانی كه پاپ فرانسیس به هنگام عزیمت به واتیكان در هواپیما طی مصاحبه ای بیان داشت، نشان از تجلی برنامه نوینی از سوی واتیكان دارد.
پاپ فرانسیس در این مصاحبه آمادگی واتیكان را برای ورود به بحران ونزوئلا اعلام كرد و این همان نقش نوینی است كه واتیكان از خاورمیانه تا آمریكای لاتین در حل مناقشات می خواهد داشته باشد.
خاورم** 1418**1651
۰ نفر