۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 83200141
T T
۰ نفر
فرودگاه كرمانشاه از باندي خاكي تا مركزيت غرب كشور

كرمانشاه- ايرنا- فرودگاه كرمانشاه ابتدا در محله مرادآباد كه باندي خاكي داشت تعريف شده بود و در سال 1350 در زميني به مساحت 200 هكتار و با ارتفاع يك هزار و 322 متر از سطح دريا در فاصله 9 كيلومتر از ميدان اصلي شهر (ميدان آزادي) در شمال شرقي شهر كرمانشاه خريداري و احداث شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا؛ در سال 1374 با خريد قسمتي ديگر از اراضي مورد نياز، مساحت فرودگاه به 237 هكتار افزايش يافت و مطالعات لازم براي نياز منطقه و لزوم افزايش و بهبود عوامل پروازي براي استفاده از هواپيماهاي بدنه متوسط تا ايرباس از قبيل تأسيسات جانبي، ساختمان آتش نشاني و ايمني زميني، مديريت اداري، پايانه مسافربري، پاويون، ساختمان امور فني، سپاه، پليس و تعدادي خانه هاي سازماني توسعه و تكميل شده است.
مديركل فرودگاه بين المللي شهيد اشرفي اصفهاني كرمانشاه در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: اين فرودگاه قبل از انقلاب صرفا داراي يك پايانه كوچك مسافري بدون تفكيك پروازهاي ورودي و خروجي بود.
مجتبي بياتي روز چهارشنبه افزود: امروزه اين فرودگاه داراي 2 پايانه پروازهاي داخلي (ورودي و خروجي) و يك پايانه پروازهاي خارجي مي باشد.
او گفت: همچنين در بخش پروازي نيز اين فرودگاه به عنوان فرودگاه هاب و بيس فرودگاه هاي غرب كشور نقش بسزايي در جابجايي مسافرين استان هاي غربي كشور را دارد و با انجام بيش از 140 پرواز برنامه اي هفتگي به 9 مقصد داخلي است كه نقش تاثيرگذار و بي بديلي در توسعه استان ايفا مي كند.
وي اظهار داشت: اين در حالي است كه در سال هاي قبل از انقلاب تعداد پروازهاي هفتگي اين فرودگاه به عدد 6 و تنها در مسير تهران بوده است و تنها يك شركت هواپيمايي در قبل از انقلاب در فرودگاه فعال بوده است كه اين عدد هم اكنون به عدد 11 رسيده است.
مديركل فرودگاه بين المللي شهيد اشرفي اصفهاني كرمانشاه در ادامه گفت: همچنين اين فرودگاه در سال هاي قبل از انقلاب داراي يك باند بوده است كه اكنون داراي يك باند با تاكسي وي موازي و تطويل 400 متري در طول ساليان انقلاب شكوهمند اسلامي بوده است.
بياتي افزود: باند فرودگاه كرمانشاه به تازگي دست خوش پروژه بهسازي كلي با اعتبار 800 ميليارد ريال از محل اعتبارات شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در راستاي ارتقاء ايمني و استانداردهاي بين المللي و ارتقاء زير ساخت ها شده است.
وي تصريح كرد: در حوزه ناوبري نيز در سال هاي قبل از اين فرودگاه داراي تجهيزات ناوبري ابتدايي و عمليات پروازي از طلوع تا غروب بوده است اين در حالي است كه اين فرودگاه هم اكنون با بهره گيري از پيشرفته ترين تجهيزات ناوبري و دارا بودن سيستم ils (آي ال اس) به صورت 24 ساعته آماده سرويس رساني مي باشد.
او توضيح داد كه همچنين در سال هاي قبل از انقلاب تمام واحدهاي اداري و عمليات و حتي برج مراقبت نيز به صورت متمركز با هم در يك ساختمان بوده اند كه اكنون به بركت اقدامات جهادي انقلاب اسلامي اين فرودگاه داراي ساختمان اداري، حراست، تكنيكال بلاك و برج مراقبت مجزا مي باشد.
او گفت: در بخش ايمني و آتش نشاني نيز در سال هاي قبل از انقلاب خودروها و تجهيزات كه در اين ايستگاه حضور داشتند كاملا غير تخصصي بوده اند كه اكنون به جرات مي توان گفت اين فرودگاه در حوزه ايمني و آتش نشاني به روزترين تجهيزات دنيا را در اختيار دارد.
3033/8066
۰ نفر