۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۵۹
کد خبر: 83201165
T T
۰ نفر

جدال بر سر موتورسيكلت‌هاي اسقاطي

۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۵۹
کد خبر: 83201165
جدال بر سر موتورسيكلت‌هاي اسقاطي

تهران- روزنامه ابتكار امروز-پنجشنبه-در مطلبي با عنوان «جدال بر سر موتورسيكلت‌هاي اسقاطي» به موضوع اسقاط 25 هزار موتور كاربراتوري تا اسفندماه 97 پرداخته است.

در اين گزارش آمده؛ «اسقاط 25 هزار موتور كاربراتوري تا اسفندماه 97»؛ اين تصميم كه براساس راي هيئت وزيران و براساس قانون هواي پاك رقم خورده، يك وزارتخانه و يك سازمان دولتي را رو‌در‌روي يكديگر قرار داده. وزارت صنعت خواستار حذف يكي از مواد قانون هواي پاك است كه منجر به تصميم وزيران براي اسقاط موتورسيكلت كاربراتوري به ازاي توليد هر موتورسيكلت بنزيني جديد شده و سازمان حفاظت محيط زيست مخالف حذف اين ماده از قانون هواي پاك است.
21 شهريور 1397 هيئت وزيران آيين‌نامه‌هاي اجراي قانوني را تصويب كردند كه پس از 20 سال قوانين مربوط به آلودگي هوا را با تغييراتي مواجه كرد. يكي از تغييراتي كه با مخالفت‌ برخي روبه‌رو شد، آيين‌نامه فني «ماده 2» قانون هواي پاك هيئت وزيران بود كه براساس آن پلاك‌گذاري هر موتورسيكلت بنزيني جديد را منوط به اسقاط يك دستگاه موتورسيكلت كاربراتوري كرده است. به دنبال تصويب اين آيين‌نامه دي ماه بود كه وحيد حسيني، دبير كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا خبر از اسقاط 25 هزار موتور كاربراتوري در جريان توافق بين پليس راهور، ستاد اجرايي فرمان امام خميني‌(ره) به‌عنوان مالك عمده موتورسيكلت‌هاي رسوبي، انجمن صنفي اسقاط و بازيافت و ستاد مديريت سوخت وزارت راه و شهرسازي در محل سازمان حفاظت محيط ‌زيست داد. او گفت: «مقرر شده همه نهادهاي ذي‌ربط تمام تلاش و همكاري خود را براي تحويل حداقل 25 هزار موتورسيكلت رسوبي طي دو ماه آينده براي اسقاط انجام دهند.» او‌ گفت: «هدف از تصميم براي اسقاط انبوه موتورسيكلت‌هاي رسوبي، نوسازي و جايگزيني موتورسيكلت‌هاي فرسوده در حال تردد با موتورسيكلت‌هاي جديد و حمايت از موتورسيكلت برقي است.»
او اما اشاره‌اي هم به دلايل انجام اسقاط موتورسيكلت‌هاي فرسوده تا سال‌هاي قبل كرده و مشكلات اجرايي و حقوقي را ازجمله دلايل آن دانسته كه حالا با تصويب آيين‌نامه‌هاي اجرايي قانون هواي پاك توسط وزيران راه براي اجراي اين تصميم هموار شده است. او گفته: «خوشبختانه با تلاش همه دستگاه‌هاي دولتي و تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست اين موضوع در قالب مصوبه‌ هيئت وزيران حل و فصل شد و موتورسيكلت‌سازان مكلف شدند در ازاي توليد هر دستگاه موتورسيكلت بنزيني جديد يك موتورسيكلت كاربراتوري را اسقاط كنند.» حسيني در كنار مصوبه اسقاط موتورهاي كاربراتوري اما خبر از تلاش سازمان حفاظت محيط‌زيست براي ايجاد بسته حمايتي از سوي دولت است تا دارندگان موتورسيكلت‌هاي فرسوده رغبت لازم براي تبديل وسيله خود به شرايط بهتر را پيدا كنند. به گفته او، شهرداري تهران نيز در اين زمينه آمادگي خود را براي همكاري اعلام كرده است. دبير كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا اظهار اميدواري كرده كه علاوه بر تهران ساير كلانشهرهاي درگير آلودگي هوا نيز وارد ميدان شوند و به جمع شهرهايي بپيوندد كه موتورسيكلت‌هاي فرسوده را اسقاط خواهند كرد چرا كه به اعتقاد او موضوع اسقاط، سياست هوشمندانه‌اي است كه به كاهش آلودگي هوا كمك و همزمان استفاده از موتورسيكلت‌هاي برقي را تشويق مي‌كند و همچنان چرخ توليد و اشتغال را هم در صنعت موتورسيكلت و هم در مراكز اسقاط و بازيافت به حركت در مي‌آورد.
اما اين نظر كه اسقاط موتورهاي فرسوده چرخه توليد و اشتغال را به حركت در مي‌آورد از نظر وزارت صنعت چندان هم درست نيست. اين وزارتخانه از سازمان محيط‌زيست درخواست كرده كه اين ماده از قانون هواي پاك را كه به اسقاط موتورسيكلت‌هاي فرسوده مي‌انجامد حذف كند. اما رئيس سازمان حفاظت محيط ‌زيست در مصاحبه‌اي كه با ايسنا انجام داده مخالفت خود را با اين درخواست اعلام كرده است.
عيسي كلانتري تاكيد كرد: سازمان حفاظت محيط زيست مخالف حذف ماده 11 آيين‌نامه ماده 2 قانون هواي پاك است و حتماً موتورهاي فرسوده بايد اسقاط شوند. وي با بيان اينكه در حال حاضر بيش از هفت ميليون موتورسيكلت در كشور وجود دارد كه بخش عمده آنها كاربراتوري و آلاينده هستند، گفت: متاسفانه وزارت صنعت و موتورسيكلت‌سازان دنبال حذف ماده مربوط به «اسقاط موتورسيكلت‌هاي فرسوده در ازاي توليد موتورسيكلت‌هاي جديد بنزيني» هستند. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در مورد فرآيند اسقاط موتورسيكلت‌هاي فرسوده تصريح كرد: بيش از 500 هزار موتورسيكلت رسوبي (موتورسيكلت‌هاي بلاصاحب) در اختيار ستاد اجرايي فرمان امام است و سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرده است كه موتورسيكلت‌سازان اين موتورها را اسقاط كنند تا دوباره وارد چرخه مصرف نشود بنابراين موتورسيكلت‌سازان مي‌توانند با خريد اين موتورها از ستاد اجرايي فرمان امام نسبت به اسقاط موتورهاي فرسوده اقدام كنند. كلانتري ادامه داد: همچنين پيشنهاد ما اين است كه با هر برگه اسقاط، به جاي هفت موتورسيكلت، چهار موتورسيكلت بخرند و اسقاط كنند كه در نتيجه اين اقدام، ارزش برگه‌هاي اسقاط بالا مي‌رود و براي دارندگان موتورهاي فرسوده نيز انگيزه ايجاد مي‌شود تا نسبت به اسقاط موتورسيكلت خود اقدام كنند. به گفته رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، قيمت هر موتورسيكلت اسقاطي حدود 500 هزار تومان است و موتورسيكلت‌سازان به منظور اجراي قانون هواي پاك بايد اين بودجه را اختصاص دهند و نسبت به خريد موتورهاي فرسوده و اسقاط آن اقدام كنند تا امكان توليد جديد داشته باشند. كلانتري با بيان اينكه پيشنهاد حذف ماده 11 آيين‌نامه ماده 2 قانون هواي پاك مبني بر اسقاط موتورسيكلت‌هاي فرسوده، احتمالاً در هيئت دولت مطرح مي‌شود، در پاسخ به پرسشي در مورد موضع دولت دراين‌باره گفت: فكر مي‌كنم دولت حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسيكلت‌هاي فرسوده را قبول نكند چون دستيابي به هواي پاك و سالم و كنترل منابع آلاينده در كلان‌.شهرهاي كشور اولويت اول دولت در حوزه محيط زيست است و جزو سياست‌هاي اصلي رئيس‌جمهوري است.
بر اساس مدل‌سازي‌هاي ترافيكي، موتورسيكلت‌ها به دليل ارزان بودن به عنوان سومين وسيله موتوري محبوب در كلان‌شهر تهران شناخته شده‌اند. البته اكثر موتورسيكلت‌هاي مورد استفاده كاربراتوري هستند و سهم بسياري در توليد آلايندگي‌هاي زيست محيطي دارند. طبق آمارهاي موجود، تعداد موتورسيكلت‌هاي شماره‌گذاري شده در شهر تهران در سال 93 بيش از يك ميليون دستگاه برآورد شده است. سن فرسودگي برخي از موتورسيكلت‌هاي سطح شهر به بيش از 10 سال مي‌رسد و اين يك معضل جدي در توليد آلاينده‌هاي زيست محيطي است.‌ بر اساس برآوردهاي اوليه از مدل‌هاي تخمين انتشار آلايندگي در شهر تهران سهم موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري در توزيع آلايندگي بسيار حائز‌اهميت است و كاهش آن نيازمند يك بررسي دقيق و همه‌جانبه است. آزمايش و اندازه‌گيري دقيق آلاينده‌ها حاكي از توليد 15 ميلي‌گرم آلاينده توسط هر دستگاه موتورسيكلت كاربراتوري در هر كيلومتر پيمايش است در حالي كه بر اساس استاندارد يورو 3 اين ميزان بايد 2 گرم بر هر كيلومتر پيمايش باشد.
روزنامه ابتكار
تهرام/7245//6139
۰ نفر