۱۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۳۰
کد خبر: 83202643
T T
۰ نفر

فیلم «قسم» مشكل قضایی و حقوقی ندارد

۱۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۳۰
کد خبر: 83202643
فیلم «قسم» مشكل قضایی و حقوقی ندارد

تهران- ایرنا- اظهارات معاون دادستان تهران درباره فیلم «قسم» مبنی بر اینكه «در این فیلم كاملا صحیح به مسایل قضایی پرداخته شده است» پایانی بر ادعاهای مربوط به مشكلات قضایی و حقوقی این فیلم بود.

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، «محسن تنابنده» از جدیدترین ساخته خود با نام «قسم» در نهمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت، سینمای رسانه‌ها رونمایی كرد، داستان این فیلم با حضور تعداد زیادی همشهری در یك اتوبوس می‌گذرد كه همه با هم فامیل هستند و برای كاری راهی سفر هستند.
ماجرای این فیلم براساس یك مساله فقهی پیش می‌رود كه نام فیلم نیز از همان وام گرفته شده است؛ در نشست خبری فیلم قسم در جشنواره فیلم فجر برخی اتفاقات قضایی در «قسم» از طرف یك منتقد به چالش كشیده شده و حتی اعلام شد كه داستان این فیلم مشكلات قضایی و حقوقی دارد.
تنابنده در آن نشست رو به فرد منتقد عنوان كرد: سه قاضی، مشاور فیلمنامه بودند و ایرادی به لحاظ حقوقی به آن وارد نیست، تنابنده به فرد منتقد كه مشخص نشد كه آیا نماینده یك رسانه بوده یا خیر؟ گفت: اگر شما از آن سه قاضی مشاور، آگاه تر هستید بروید این مساله را با آنها در میان بگذارید، زیرا هر بند از قانون، تفسیرهایی دارد كه داستان فیلم براساس آن پیش رفته است.‌
وی تاكید كرد: فیلم درباره مساله فقهی قَسامه (قسم خوردن) است و هیچ قضاوتی درباره آن نمی شود، فقط موضوع مطرح می‌شود.
«محمد شهریاری» معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران پس از تماشای فیلم قسم از این فیلم به عنوان یك نمونه خوب فیلم های قضایی در جشنواره نام برد و گفت: این فیلم كاملاً درباره یك پرونده قضایی و در زمینه موضوع «قسامه» بود كه به نظر می رسد، همه در این زمینه مطلع نباشند و بواسطه فیلم آگاه می شوند.
معاون دادستان تهران خاطر نشان كرد: در این فیلم بسیار دقیق و جزیی، مباحث حقوقی مطرح شد؛ درست است كه در آن دادگاهی نشان داده نشد اما به خوبی به مساله قسامه و مباحث حقوقی آن پرداخته بود كه نشان می داد كارگردان از مشاوران حقوقی و قضایی استفاده كرده است.
بدین ترتیب، شهریاری روی انتقاد های مربوط به مشكلات حقوقی و قضایی داستان این فیلم، خط كشید.
فیلم سینمایی «قسم» یك درام اجتماعی به نویسندگی و كارگردانی محسن تنابنده است. مهناز افشار، سعید آقاخانی، حسن پورشیرازی و مهران احمدی نیز از جمله بازیگران این فیلم هستند.
فراهنگ**9210**2022