۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۱۵
کد خبر: 83203006
T T
۰ نفر

مطالبات بانك هاي خراسان شمالي 64 درصد افزايش يافت

۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۱۵
کد خبر: 83203006
مطالبات بانك هاي خراسان شمالي 64 درصد افزايش يافت

بجنورد - ايرنا - دبير كميسيون هماهنگي بانك هاي خراسان شمالي گفت: ميزان مطالبات بانك هاي استان تا پايان ديماه امسال 64 درصد افزايش يافته است.

علي اصغر هدايتي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: ميزان مطالبات بانك هاي استان در پايان سال گذشته سه هزار و 630 ميليارد ريال بود كه در پايان ديماه امسال به پنج هزار و 950 ميليارد ريال رسيده است.
وي با بيان اينكه بخشي از افزايش مطالبات بانك ها، مربوط به پرداخت تسهيلات تكليفي است افزود: افزايش ميزان مطالبات، نشان از همكاري بانك ها براي توليد و اشتغال دارد اما پرداخت تسهيلات بدون اعتبارسنجي، خطر كردن بانك ها و كاهش دقت در پرداخت ها را در پي دارد.
وي تصريح كرد: وقتي اعتبارسنجي ها به درستي و با دقت انجام نشود، سبب بروز مشكلات در بانك مي شود كه اين معضلات در سال هاي آينده خود را نشان مي دهد.
هدايتي اظهار داشت: بخش بزرگي از مطالبات بانك ها، مربوط به تسهيلاتي است كه در دولت نهم و دهم پرداخت شده و اكنون نگران هستيم اين مشكلات تكرار شود.
وي با بيان اينكه يكي از نگراني ها در پرداخت تسهيلات بدون اعمال دقت، افزايش مطالبات بانكي است، گفت: در پرداخت وام، بايد اهليت فرد متقاضي مورد بررسي قرار گيرد و اعتبار سنجي ها با دقت بيشتري انجام شود.

* كاهش نسبت مصارف به منابع
دبير كميسيون هماهنگي بانك هاي خراسان شمالي درباره مصارف بانكي استان اظهار داشت: نسبت مصارف به منابع بانكي در پايان سال گذشته 114 درصد بود اما اين رقم اكنون به 11 درصد رسيده است.
وي با بيان اينكه ميزان مصارف بانك هاي استان نسبت به 10 ماه گذشته 13.7 درصد رشد داشته، خاطرنشان كرد: ميزان مصارف بانك هاي استان در پايان سال گذشته 52 هزار و 223 ميليارد ريال به ثبت رسيده بود اما اين رقم در پايان ديماه امسال 59 هزار و 355 ميليارد ريال گزارش شده است.
دبير كميسيون هماهنگي بانك هاي خراسان شمالي گفت: بيشترين رشد ميزان مصارف در بخش كشاورزي با 61 درصد به ثبت رسيده است.
به گزارش ايرنا، با تاكيد استاندار خراسان شمالي در خصوص سرعت بخشيدن به پرداخت تسهيلات روستايي و عشايري، پرداخت اين تسهيلات در استان افزايش يافته است و برخي از كارشناسان اين شتابزدگي را يك آسيب براي بانك ها اعلام مي كنند.
تا كنون بيش از 2 هزار ميليارد ريال تسهيلات مشاغل روستايي و عشايري در استان خراسان شمالي پرداخت شده است.
7185/5132