۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۲۶
کد خبر: 83203218
T T
۰ نفر
ژنرال آمریكایی سیاستمداران را عامل شكست در افغانستان معرفی كرد

تهران- ایرنا- یك ژنرال بازنشسته امریكا با توجه به بالا بودن تلفات نیروهای امریكایی و واگذار كردن جنگ افغانستان به طالبان بعد از 17 سال گفت، آمریكا در جنگ افغانستان شكست خورد.

به گزارش ایرنا به نقل از اعلام روز شنبه خبرگزاری اسپوتنیك، «دان بولداك» ژنرال سابق ارتش آمریكا گفت، ارتش امریكا تلفات سنگینی در جنگ افغانستان داشته و دلیل این شكست تنها سیاست‌های نادرست مقامات واشنگتن است.
بولداك كه با اخبار یاهو سخن می گفت و اظهاراتش در اسپوتنیك منتشر شد، گفت، ما در حالی به طولانی‌ترین جنگ امریكا پایان می‌دهیم كه طالبان شدیداً در حال قدرت گرفتن در افغانستان است و امریكا تنها برای ثبات و امنیت این كشور سرباز و نظامی قربانی كرده است.
این فرمانده نظامی امریكا كه 69 نفر از نیروهایش به عنوان افراد جمعی لشكر هوابردی امریكا در یك عملیات جنگی در مقابل طالبان كشته شدند، می‌گوید، ارتش امریكا به این دلیل در افغانستان شكست خورد كه سیاستمداران آن در واشنگتن مسیر اشتباه به نظامیان می‌دادند.
ژنرال بازنشسته آمریكا می‌افزاید، شكست آمریكا در افغانستان به پای نظامیان این كشور نوشته نخواهد شد بلكه در آینده لكه ننگینی برای سیاستمداران این كشور خواهد بود كه تنها برای قدرت طلبی‌های خود هزاران نظامی را قربانی كردند.
این اظهارات نظامی امریكایی حاكی از وجود اختلافات شدید بین فرماندهان نظامی و سیاستمداران امریكایی در ارتباط با جنگ در افغانستان دارد.
ژنرال دان بولداك كه فرمانده نیروهای ویژه لشكر هوابرد آمریكا در جنگ افغانستان بوده با اشاره به این كه از سال‌ 2008 تا 2009 در مجموع 184 نفر از نیروهای لشكر مزبور در درگیری ها در افغانستان كشته شدند ، می‌گوید، ما در حالی در سال 2019 تصمیم به خروج از جنگ این كشور گرفته‌ایم كه جنگ را تمام عیار به طالبان باخته‌ایم.
به گزارش روزنامه هیل آمریكا، قریب به 17 سال از لشكر كشی آمریكا و متحدانش به افغانستان می‌گذرد اما با گذشت سال‌های متوالی نه تنها امنیت و صلح به افغانستان بازنگشته است بلكه هم اكنون طالبان مانند دوران قبل از سال 2001 كنترل بخش عظیمی از كشور را دست گرفته و در حال حاضر به یكی از مخالفان جدی دولت تبدیل شده است.
طی این سال‌ها حاصل این جنگ كه تحت عنوان مبارزه با تروریسم صورت گرفت، نه تنها باعث برقراری صلح و امنیت و ثبات در افغانستان نبوده بلكه باعث كشتار افراد بی‌گناه غیرنظامی و حتی بسیاری از شهروندان افغان شده است كه آمار موجود بسیار بهت آور است.
به گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی امور عامه و بین‌المللی واتسون دانشگاه براون آمریكا، حاصل جنگ 17 ساله آمریكا در افغانستان، كشته شدن 38 هزار غیرنظامی و زخمی شدن 41 هزار غیرنظامی افغان بوده است.
در مجموع باید گفت جنگ تحمیلی آمریكا به افغان‌ها نتیجه‌ای جز كشته شدن 147 هزار نیروی نظامی و غیرنظامی و ویرانی كل كشور افغانستان نداشته است.
علاوه براین انتظار می‌رود كه تعداد افراد غیرنظامی كه به هر دلیل غیرمستقیم جنگ افغانستان جان خود را از دست داده باشند می‌تواند در حدود 360 هزار نفر باشد.
آساق**9473*1436*