به گزارش ایرنا، دكتر منصور غلامی روز یكشنبه در جمع دانشگاهیان استان لرستان در دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی افزود: در راستای ارتقای كیفیت و شاخص های دانشگاهی، توسعه دانشگاه و ایجاد مراكز جدید متوقف شده است.
وی اظهار داشت: تمامی واحدهای وابسته به دولت دانشگاه جامع علمی كاربردی نیز تعطیل شده چراكه باید بخش خصوصی آن را حمایت كند.
غلامی ادامه داد: دانشگاههای جامع علمی كاربردی وابسته به دولت باید برای افزایش مهارت شاغلان فعالیت كند نه به عنوان ابزاری برای كسب مدرك یا ارتقا وضعیت شغلی محسوب شود.
وزیر علوم تصریح كرد: مراكز علمی كاربردی وابسته به دانشگاههای دولتی تبدیل به محلی برای تحصیل كارمندان دولت شده بود.
غلامی گفت: فعالیت 50 واحد دانشگاه غیرانتفاعی نیز به دلیل عدم فراهم كردن شرایط حداقل خاتمه داده شد و 70 واحد غیرانتفاعی نیز تا زمان رسیدن به شاخص ها توقف فعالیت شده اند.
وی تاكید كرد: امروزه به دانشگاههایی احتیاج داریم كه حداقل كیفیت را داشته باشند و این اقدامات نیز در راستای میفی شدن فضای علمی كشور صورت گرفته است.
**رتبه 16 ایران در تولیدات علمی دنیا/ پیشرفت در كنار محدودیت
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاكنون توطئه های بسیاری برای براندازی و ضربه زدن به جمهوری اسلامی صورت گرفته كه در این راستا رشادت های فراوانی با تقدیم هزاران شهید و ایثارگر انجام شده است.
غلامی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تاكید بر معرفی ثمرات نظام گفت: باید توجه كرد توطئه، گرفتاری و كارشكنی ها همچنان ادامه دارد وپیشرفت ها و دستاوردها با این شرایط ارزشمند است.
وی ادامه داد: بسیاری از كشورها توطئه و گرفتاری نداشته و همین دستاوردها را دارند كه مقایسه شرایط ما با آنها درست نیست.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ایران بین كشورهای اسلامی منطقه رتبه اول دستاوردهای علمی را دارد كه این زمانی ارزش بیشتری پیدا می كند كه موفقیت های كنونی با محدودیت های بسیاری توسط جوانان كشورحاصل شده است.
غلامی بیان كرد: كشور ما در دنیا رتبه 16 تولیدات علمی را دارد و در برخی تولیدات نیز دارای جایگاههای چهار، هفت و نهم است.
وی با تاكید بر اینكه رتبه های علمی ایران توسط سازمان های جهانی اعلام شده گفت: عملكرد علمی كشور روبه پیشرفت است.
غلامی اظهار داشت: ابتدای پیروزی انقلاب، ایران محتاج كارشناسان فنی كشورهای دیگر بود به نحوی كه پزشك هایی از فیلیپین، پاكستان و هندوستان در كشور فعالیت می كردند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: صنعت نفت، صنایع كشت و صنعت و خودروسازی عموما از كارشناسان خارجی و تحصیلكرده كشورهای همسایه استفاده می كردند.
غلامی تصریح كرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تقویت نیروی انسانی مورد توجه قرار گرفت و توسعه دانشگاه با ایجاد رشته، دانشكده، مراكز جدید و ارتقا دوره ها و مقاطع پیش رفت.
وی گفت: اكنون هیچ كارشناس خارجی در كشور كارهای معمولی را مدیریت یا مشاوره نمی كند.
**فعالیت 190 مركز رشد و 7هزار شركت دانش بنیان/ تاكید برحركت اصولی دانشگاهها در حوزه پژوهش
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تقدیر از موفقیت های حاصل شده تصریح كرد: با توجه به تحولات دانشگاههای دنیا كمی با تاخیر وارد بخش پژوهش دانشگاهها شده ایم.
غلامی افزود: دهه 70 كارهای ما به سمت پژوهش شكل گرفت و آثاری كه امروز به آن افتخار می كنیم و ما را صاحب رتبه های برتر كرده حاصل این پژوهش ها است.
وی با تاكید بر تقویت نیروی انسانی در سطوح بالاتر گفت: اواخر دهه 80 تولید فناوری رخ داد. در آن زمان حركت قوی دردنیا شكل گرفته بود كه دانشگاههای ما نیز به سمت تبدیل دانش به فناوری حركت كردند و پارك های علم و فناوری شكل گرفت.
غلامی اظهار داشت: اكنون بیش از 190 مركز رشد دانشگاهی داریم كه از شركتهای كوچك و صاحبان ایده های جدید حمایت می كنند.
وی با اشاره به حمایت 43 پارك علم و فناوری از شركت های دانش بنیان گفت: این مراكز باید در كنار دانشگاهها باشند و خدمات ارزان و رایگان دریافت كنند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: حدود چهار هزار شركت دانش بنیان درپاركهای دانشگاهی مستقر است كه این تعداد با احتساب مابقی شركت های دانش بنیان بیرون از دانشگاهها به هفت هزار واحد می رسد.
**صندلی خالی، سرمایه ای كه در خدمت تربیت نیروی انسانی قرار نگرفته است
غلامی بیان كرد: در 40 ساله نظام جمهوری اسلامی، دانشگاهها از سه فاز تربیت نیروی انسانی به توسعه تحقیقات، توسعه فناوری و تبدیل فناوری به ثروت، كارافرینی و ایجاد اشتغال پایدار حركت كرده اند.
وی گفت: در دوره ای كه تربیت نیروی انسانی جز برنامه های اصلی بود توسعه كمی بسیاری در این حوزه در دانشگاهها شكل گرفته است.
غلامی بیان كرد: یكهزار و 856 واحد و مركز آموزش عالی شامل ،آزاد، واحدهای پیام نور، فنی حرفه ای، علمی ، غیرانتفاعی و دولتی وجود دارد كه از این تعداد سهم دولتی ها كمتر از 160 واحد است.
وی توضیح داد: این گسترش موجب پراكندگی امكانات شده و كم شدن تعداد داوطلبان در برخی رشته ها است.
غلامی تصریح كرد: صندلی خالی به معنای هدرفت سرمایه ای است كه در اختیار تربیت نیروی انسانی قرار نگرفته كه این اتفاق بیشتر در واحدهای دانشگاه آزاد و پیام نور رخ داده است.
وی گفت: برای انجام تحقیقات روز، رفع نیازها و حضورمستمر در رقابت های بین المللی به تجهیزات روز نیاز داریم كه ابتكارو اخترع اساتید و دانشجویان برخی جاهای خالی را پر كرده است.
غلامی گفت: اما باید منابع لازم و كافی برای تجهیزات داشته باشیم و البته تحریم ها جلوی برخی خریدها را گرفته است.
**ماموریت های محلی ملی و منطقه ای برای دانشگاهها تعریف شد
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خصوص برنامه های این نهاد نیز گفت: فاز نخست طرح ساماندهی آموزش عالی كشور به اتمام رسیده، واحدهای اموزش عالی استانها بررسی و طرح و پیشنهاد برای مدیریت انها در سالهای آینده تعریف شده است .
غلامی افزود: همچنین واحدهای آموزش عالی دولتی و غیردولتی احصا و ظرفیت های هر استان و منطقه مشخص شده تا ماموریت های علمی برای واحدها تعریف شود.
وی تاكید كرد: به جای ایجاد اقیانوسی به عمق یك سانتی متر و ایجاد تمامی رشته ها در هر واحد، باید رشته ها را متناسب با ظرفیت واحدها ایجاد كرده و با انجام كار پروهشی دقیق، نیروی انسانی توانمند ومثمر ثمر تربیت شود.
غلامی با تاكید بر حضور دانشگاههای بزرگ و توانمند در سطوح بین المللی ادامه داد: تعریف ماموریت های محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی صورت گرفته است.
وی افزود: با هماهنگی و نظرمراكز ذیربط همچون، مجلس شورای اسلامی وشورای عالی انقلاب فرهنگی این مهم مصوب شده و تلاش می كنیم قبل ازنیمه اول سال 98 اجرایی شود.
**ارتباط خوبی میان دانشگاه و سایر بخش ها ایجاد شد
وزیر علوم تحقیقات و فناوری اضافه كرد: در بحث نقش دانشگاهها در جامعه و كمك و ارتباط آن با صنعت اقدامات خوبی انجام شده است.
غلامی افزود: در این راستا قرارداری با وزارت صنعت معدن و تجارت بسته شده تا فرصت مطالعاتی اساتید و دانشجویان دكتری در صنعت ایجاد شود كه این مهم مورد استقبال واقع شد.
وی ادامه داد: همچنین شرایط كارآموزی در صنعت برای دانشجویان كارشناسی و ارشد و مهارت آموزی حین تحصیل نیز فراهم و مهارتهایی كه هر فازغ التحصیل برای ورود به شغلی نیاز دارد تعریف شده است.
غلامی افزود: ارزیابی یكسال گذشته نشان هنده رضایت دانشجویان از این شرایط است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: پارسال 6 تا 7 قرارداد اكتشاف با وزارت نفت برای بررسی و كشف منابع نفت و گاز منعقد شده كه این امور را دانشگاهها از جمله پنج مركز استانی بر عهده گرفته اند.
غلامی گفت: همچنین در قراردادی با سازمان حفاظت محیط زیست، دانشگاههای بزرگ از جمله واحد استانی، مسایل اصلی همچون ریزگردها، خشكسالی، خشكی تالاب، بازیافت و حفظ گونه ها را مطالعه و تحقیق می كنند.
وی تاكید كرد: آنچه امروز در صنایع دفاعی به عنوان افتخارات ما مطرح است تماما قرارداد با دانشگاهها بود كه سالها در تك تك جزییات این صنایع حضور داشته اند.
غلامی با اشاره به حضور دانشگاهها در موضوع انرژی هسته ای بیان كرد: دانشگاهها به دلیل انتشار بخشی عملكردهای خود كه درصنعت هسته ای مشاركت داشته اند مورد تحریم امریكا و اروپا قرار گرفته اند .
وی افزود: مشاركت در فعالیت هسته ای ، بمب سازی نیست چرا كه نظام جمهوری اسلامی انرژی هسته ای را برای رفع نیازها و اقدامات صلح آمیز بكار گرفته است.
به گفته غلامی توجه به علم از شاخصه های معرفی اسلام در دنیا است كه امروز استكبار جهانی اسلام هراسی را ترویج می كند اما باید نشان دهیم اسلام با علم و پیشرفت در خدمت بشر مشكلی ندارد.
7190/7269/6060
خرم آباد - ایرنا - وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: فعالیت بیش از 300 مركز پیام نور به دلیل كم شدن دانشجو و تغییر ماموریت ها متوقف شده و یا درحال ادغام است.