كشتی های ایرانی برای تردد در آبهای بین المللی هیچ مشكلی ندارند

تهران- ایرنا- معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با وجود اینكه درگیر تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم، اما كشتی های ایران از نظر بیمه، كلاس بندی و تردد در آب های بین المللی هیچ مشكلی ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا «هادی حق شناس» روز سه شنبه در نشست خبری بیست و ششمین همایش ارگان های دریایی كشور در جمع خبرنگاران افزود: با وجود جنگ اقتصادی با آمریكایی‌ها، پهلوگیری كشتی‌های ایرانی و خارجی در بنادر ایران در حال انجام است كه این موضوع نشان می دهد هیچ بندری در ایران تحریم نیست.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه كرد: اكنون همه كشتی های ایرانی با پرچم مقدس ایران در آب های جهان در حال تردد هستند، هرچند كه در سطح بین المللی ناوگان تجاری می‌توانند از پرچم سایر كشورهای جهان نیز استفاده كنند.
وی به محدودیت های آمریكا برای كشتیرانی ایران در آبهای بین المللی اشاره كرد و اظهار داشت: آمریكایی ها در چند ماه گذشته بسیار جوسازی كردند كه كشتی‌های ایرانی ایمن نیستند و برای تردد در آب های بین المللی نباید اجازه تردد داشته باشند، اما این مساله را در سازمان بین لمللی دریانوردی (ایمو) در لندن مطرح كردیم كه هیچ كشوری نمی‌تواند بر علیه كشور دیگری در حوزه دریانوردی تحریم اعمال كند و این برخلاف مقررات بین المللی است.
حق شناس تأكید كرد: با وجود اینكه درگیر تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم، اما كشتی های ایران از نظر بیمه و كلاس بندی و تردد در آب های بین المللی هیچ مشكلی ندارند، زیرا تجربه تحریم ها در سالیان گذشته نشان داده است كه به راحتی می توانیم تحریم ها را دور بزنیم هر چند كه ممكن است در بعضی از موارد مشكلاتی برای ما رخ دهد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: پیش از این همه فعالیت های بندری ما دولتی بود، اما به تدریج شركت های ایرانی و بخش خصوصی فعالیت های خود را در امور بندری و دریایی افزایش دادند و هم اكنون در همه بنادر ایران بخش خصوصی حضوری فعال دارد.
حق‌شناس با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریانوردی در 40 سال گذشته، یادآور شد: عملكرد بنادر در 40 سال گذشته با امروز قابل مقایسه نیست، هر چند كه در این مدت، درگیر هشت سال جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه امریكایی ها و استكبار جهانی بوده ایم.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: ظرفیت ناوگان تجاری و نفتی كشور در سال پیروزی انقلاب اسلامی 525 هزار تن بود، اما هم اكنون ظرفیت این ناوگان به 6 میلیون و 250 هزار تن افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر در سال 57 در حوزه دریای خزر كمتر از سه میلیون تن در سال بود، اما با توسعه بنادر شمالی كشور ظرفیت تخلیه و بارگیری این بنادر به بیش از 30 میلیون تن در سال افزایش یافته است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر خاطرنشان كرد: ایران پیش از انقلاب اسلامی تنها به سه كنوانسیون دریایی بین‌المللی ملحق شده بود، اما امروزه جمهوری اسلامی ایران به 30 كنوانسیون بین المللی در بخش دریا و دریانوردی ملحق شده و یك عضو فعال سازمان بین المللی دریانوردی است.
وی با بیان اینكه هم اكنون ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر ایران به 230 میلیون تن در سال افزایش یافته است، گفت: این در حالی است كه سالیانه 160 میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران انجام می شود.
وی اضافه كرد: 80 درصد تجارت جهانی از طریق دریاست، اما 90 درصد صادرات و واردات ایران از طریق دریا انجام می شود.
حق شناس از برگزاری بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی در هفته های آتی خبرداد و گفت: از سال 68 تاكنون همایش ارگان‌های دریایی به طور منظم برگزار شده و امسال نیز قرار است این همایش با حضور تمام ارگان های دریایی كشور در 28 بهمن ماه سال جاری در كتابخانه ملی در تهران برگزار شود.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان كرد: بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی با عنوان «كشتیرانی بهتر در راستای توسعه پایدار دریایی» برگزار خواهد شد و طبق برنامه دو میزگرد تخصصی «آموزش، اشتغال و حقوق دریانوردان» و «الزامات كشتیرانی بهتر، فرصت ها و موانع پیشرو» در همان روز توسط متخصصان و كارشناسان ایرانی برگزار خواهد شد.
معاون سازمان بنادر با اشاره به مزیت های توسعه سواحل مكران اظهار داشت: توسعه سواحل مكران یكی از اهداف نظام است و سازمان بنادر در تلاش است شهرها و سواحل مكران بیش از پیش توسعه یابد و توسعه بندرچابهار نیز در همین راستا انجام شده و گام بعدی ما در این سواحل، توسعه بندر جاسك است.

** برنامه سازمان بنادر برای تسهیل تردد شناورها در ایام نوروز 98
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره برنامه ریزی های انجام شده برای تسهیل تردد مردم در بنادر كشور برای سفر به جزایر ایرانی، گفت: بررسی های كارشناسی ما نشان می دهد كه امسال در ایام تعطیلات نوروزی شاهد تردد بیشتر مسافران به جزایر ایرانی قشم و یا هرمز خواهیم بود.
حق شناس اظهارداشت: در چند روز گذشته تعداد مسافران دریایی ما در بندرعباس بسیار افزایش یافت به طوری بیش از 840 هزار مسافر از 17 تا 22 بهمن به جزیره قشم سفر كردند و حتی صف خریداران بلیت رفت و برگشت به حدود هشت كیلومتر رسید.
وی تصریح كرد: برای تسهیل تردد مردم در ایام تعطیلات نوروزی قرار است از «اسكله های نصب سریع» در بندر شهید حقانی بندرعباس استفاده شود تا با توزیع شناورها در این اسكله ها مسافران در قسمت های زیادی سوار شناور ها شوند و وقت مردم برای رفت و آمد به جزایر جنوبی تلف نشود، ضمن اینكه برای حمایت از صاحبان شناورهای مسافری، سازمان بنادر 90 درصد آنها را از پرداخت عوارض پهلوگیری معاف كرده است.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ضرورت اختصاص سوخت یارانه ای به شناورهای ایرانی، گفت: در این خصوص نظر ما این است كه باید سوخت مورد نیاز شناورهای ایرانی در مسیرهای داخلی به صورت یارانه ای به آنها اختصاص یابد.
به گزارش ایرنا، بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی روز 28 بهمن ماه سال جاری با حضور تمام ارگان های دریایی كشور جاری در تهران برگز ار می شود.
اقتصام 1108**2022