۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۵۸
کد خبر: 83207529
T T
۰ نفر

چكش ماليات بر سر پزشكان

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۵۸
کد خبر: 83207529
چكش ماليات بر سر پزشكان

تهران- ايرنا- در حالي كه مسوولان سازمان امور مالياتي معتقدند پزشكان حتما بايد دستگاه كارت‌خوان در مطب‌هايشان داشته باشند و اين مساله باعث نظارت قوي‌تر در خصوص عدم فرار مالياتي پزشكان مي‌شود، اما دست‌اندركاران حوزه پزشكي و برخي از متخصصان سرشناس اين حوزه، سازمان نظام پزشكي و نظام سلامت معتقدند فرار مالياتي در ميان پزشكان بسيار كم رخ مي‌دهد و درصد پاييني در اين صنف هستند كه تخلف مي‌كنند‌.

به اعتقاد آنها اكثريت جامعه پزشكي فرار مالياتي ندارند و فقط معدودي از پزشكان فرارمالياتي دارند كه در مقايسه با فرارهاي مالياتي ساير اصناف، بسيار محدود است و تاثيري در درآمدهاي مالياتي كشور ندارد‌. از سوي ديگر نظريه ديگري حاكي از اين است كه بود و نبود دستگاه كارت‌خوان در مطب‌ها چندان به معناي فرار مالياتي نيست و تاثير زيادي در گردش ماليات كشور و تخلفات رايج در حوزه پزشكي ندارد‌.

**پزشكان با هر نوع درآمدي نمي‌توانند فرار مالياتي داشته باشند
بهروز برومند، متخصص بيماري‌هاي كليوي و از پزشكان سرشناسي است كه در خصوص وضعيت پرداختي ماليات پزشكان به «جهان‌ صنعت» مي‌گويد: «هم‌اكنون وضعيت دريافتي ماليات از پزشكان به صورتي شده كه در روزهاي مختلف ماموران مخفي متفاوتي از سازمان امور مالياتي به مطب‌ها مراجعه كرده، كه هم آمار بيماران يك پزشك متخصص را بررسي مي‌كنند و هم به صورت ميانگين و تقريبي محاسبه مي‌كنند كه هر پزشكي چه ميزان بايد ماليات دهد‌. پس در واقع با اين شرايط پزشكي امكان فرار ندارد‌. او ادامه مي‌دهد: من همين حالا درنهايت روزانه حدود 20 بيمار را در طول روز مي‌توانم ويزيت كنم و سال گذشته هم 50 ميليون تومان ماليات دادم‌. ضمن اينكه دستگاه كارت‌خوان هم در مطبم دارم‌. اما از طرف ديگر بايد جريمه مالياتي شش سال پيش خود را هم پرداخت كنم‌. او مي‌گويد: «برايم قابل تصور نيست پزشكي بتواند 100 بيمار را در طول روز ببيند.»

در حالي كه همكاراني هم هستند كه در همين پايتخت از ساعت 4 عصر تا 3 بامداد روز بعد بيش از 100 بيمار را ويزيت مي‌كنند و دستگاه كارت‌خوان هم در مطب‌هاي خود ندارند و به معناي واقعي درآمد بالايي دارند‌. برومند در خصوص وضعيت نظارت بر ماليات پزشكان از سوي ماموران سازمان مالياتي مي‌گويد: مامور ماليات به صورت ناشناس در مطب مي‌نشيند و هنگام ويزيت خود را معرفي مي‌كند‌. پس با اطمينان مي‌گويم كسي نمي‌تواند فرار مالياتي داشته باشد‌. حتي كساني كه بيماران زيادي هم دارند باز هم نظارت و كنترل مي‌شوند. پس نمي‌توانند فرار كنند‌.

در واقع او معتقد است همه پزشكان به صورت ميانگين به يك اندازه ماليات مي‌دهند و ناعدالتي خاصي در اين ميان رخ نمي‌دهد‌. اما با وجود اظهارات برومند اين سوال پيش مي‌آيد كه چنانچه پزشكي نمي‌تواند فرار مالياتي كند و نظارت قوي است، پس فرارهاي مالياتي پزشكان از كجا سرچشمه مي‌گيرد و برخي پزشكان سرشناس و داراي بيماران پرشمار، اگر براي پرداخت ماليات مشكلي ندارند، چرا به جاي وادار كردن بيمار به پرداخت پول نقد، دستگاه كارت‌خوان در مطب‌شان نمي‌گذارند تا او از آن طريق پول ويزيت خود را پرداخت كند؟

متخصص بيماري‌هاي كليوي تاكيد مي‌كند: در همه اقشار و صنوف آدم ناشايست و متخلف وجود دارد، در پزشكي هم وجود دارد‌. اما كدام تاجر مثلا تاجر آهن، فرش و‌.‌.‌. از من درآمدش كمتر است؟ آيا او به اندازه عادلانه ماليات خود را پرداخت مي‌كند؟ «هدايايي كه من از بيمارانم دريافت مي‌كنم، از ميزان درآمد ويزيتم بيشتر است چراكه بيمارانم به من و نوع درمانم اعتماد دارند‌. من از بيماران ناتوان حتي در مطب پول دريافت نمي‌كنم‌. ضمن اينكه اصل بر وجدان و اعتماد من است كه از اعتماد بيمارم كه مرا براي درمانش انتخاب كرده، سوءاستفاده نكنم‌.

**فقط پزشكان تخريب نشوند؛ همه بايد ماليات بدهند
رييس اسبق دانشگاه علوم‌پزشكي ايران از سوي ديگر عنوان مي‌كند: ميزان ماليات پزشكان به نظر من در ميزان درآمد كشوري تاثير آنچناني ندارد، اما روي مردم اثرگذار است و اين فرارهاي برخي پزشكان به مردم رنج و آزار مي‌رساند‌. او در پاسخ به اينكه آيا موافق است مجلس قانوني در خصوص عدم فرار مالياتي تصويب كند، بيان مي‌كند: اگر براي همه حرفه‌ها قانون جامع مالياتي تصويب شود، موافقم‌.

**فقط 5 درصد جامعه پزشكي درآمد بسيار بالا دارند
در پي اظهارات پدر نفرولوژي ايران، ايرج خسرونيا- رييس جامعه متخصصان داخلي نيز در گفت‌وگو با «جهان صنعت» نظرات ديگري در خصوص وضعيت ماليات پزشكان و لزوم سازمان مالياتي به قرار دادن دستگاه كارت‌خوان در مطب پزشكان دارد‌. معاون پيشين نظارت سازمان نظام پزشكي تهران معتقد است: وظيفه قانوني همه اقشار پرداخت ماليات در مقابل ميزان درآمدشان است‌. اما همه پزشكان به صورت يكسان درآمد كسب نمي‌كنند و ميزان درآمد مشابه ندارند‌. يك عده هستند كه جراحي‌هاي متعدد دارند و پول‌هاي كلان درمي‌آورند‌. يك عده هم هستند كه بيماران مهم و سرشناس از وزرا و نمايندگان مجلس و دولتي‌ها دارند كه درآمد بسيار بالايي دارند، اما من مي‌گويم ميزان اينها فقط پنج درصد است‌. لازم به ذكر است ما پزشكان مشهور زيادي داريم كه تعداد بيمارانشان بسيار زياد است و لزوما هم افراد سرشناس، بيماران آنها نيستند اما دستگاه كارت‌خوان هم ندارند و درآمد بالايي دارند‌. خسرونيا در پاسخ به اين موضوع مي‌گويد: من معتقدم همه‌شان فقط 5 درصد هستند‌. اين موضوع را هم دولت مي‌داند، هم مجلس در جريان است‌.

وضعيت برخي از پزشكان به حدي وخيم است كه بايد 12 ساعت در درمانگاه‌ها كشيك باشند تا بتوانند مخارج زندگي خود را تامين كنند‌. در واقع دولت بايد از اين نوع پزشكان حمايت كند به جاي آنكه طلب ماليات بيشتري كند‌. در واقع خسرونيا معتقد است بسياري از پزشكان به دليل مخارج سنگين زندگي نمي‌توانند هزينه زندگي خود را از مطب‌ها تامين كنند‌. دولت ماموران مالياتي تعيين كرده تا به وضعيت پرداختي پزشكان رسيدگي كند، اما همين فشارهاي زندگي و ماليات‌هاي بالا، باعث شده بسياري از همكاران ما طبابت را رها كنند و همين حالا چندين هزار پزشك داريم كه دنبال پروانه پزشكي خود نمي‌روند‌.

در حقيقت اين نوع پزشكان نه توان دارند ماليات بدهند، نه بيمه تامين اجتماعي پول‌شان را مي‌دهد‌. از سويي بايد مطب اجاره كنند، منشي و نيروي خدماتي بگيرند و هزينه‌هاي ساختمان هم هست‌. همين حالا اكثر مطب‌ها 10 نفر بيمار هم ندارند، با اين وضعيت چند پزشك مي‌توانند از پس هزينه‌هاي پزشكي برآيند؟ او تاكيد مي‌كند: بسياري از پزشكان هم‌اكنون در ساير شغل‌ها مشغول فعاليت هستند و ديگر پزشكي نمي‌كنند‌. وي همچنين در پاسخ به اينكه آيا از نوع نظارت سازمان امور مالياتي بر پرداخت ماليات پزشكان راضي است يا خير، عنوان مي‌كند:نظارت سازمان مالياتي اصلا به درستي در مورد هيچ قشري صورت نمي‌گيرد‌. از كسي كه بايد ماليات بگيرند، به درستي دريافت نمي‌كنند، از كسي كه نبايد به ميزان بالا ماليات دريافت كنند، ماليات مي‌گيرند‌. به نظر من بين دريافتي ماليات پزشكان هم عدالت رعايت نمي‌شود‌.

**تعداد زياد بيمار مساوي با درآمد بالاي پزشكان نيست
او خاطرنشان مي‌كند: اشتباه مردم اينجاست كه تعداد بالاي بيماران را مساوي با درآمد بالاي يك پزشك مي‌دانند در حالي كه انجام يك عمل جراحي مساوي با ويزيت 30 بيمار است‌. درآمد بالا به شلوغي مطب نيست كه ماليات بيشتري از آنها دريافت كنند‌. من 40 سال طبابت كردم و الان ويزيت من 40 هزار تومان است‌. دستگاه كارت‌خوان هم در مطبم دارم‌. بنابراين مساله دريافت ماليات و فرار مالياتي پزشكان فراتر از اين تصورات است‌.

**فرار مالياتي پزشكان در برابر فرار مالياتي ساير اصناف اولويتي ندارد
عليرضا سليمي معاون آموزشي سازمان نظام پزشكي كشور و رييس انجمن بيهوشي و مراقبت‌هاي ويژه نيز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» مي‌گويد: در خصوص فرار مالياتي پزشكان كمي سياه‌نمايي شده است‌. او عنوان مي‌كند: موضوع فرار مالياتي پزشكان خلط مبحث شد و مسائل متعددي را در اين ميان به اين موضوع ارتباط داد و برداشت درست و دقيقي در اين خصوص شكل نگرفت‌. من معتقدم همه پزشكان بايد با عدالت و به درستي ماليات دهند و بخشي از كمبود هزينه‌هاي دولت را در سال‌هاي آينده جبران كنند‌. ما قشر پزشكان مثل هميشه در خدمتيم‌.

او كاملا فرار مالياتي گسترده پزشكان را رد و در ادامه تاكيد مي‌كند: چند موضوع باعث آزردگي جامعه پزشكي شد‌. در خصوص عدم پرداخت ماليات پزشكان سياه‌نمايي شد و به نبود دستگاه كارت‌خوان در مطب‌ها گره زده شد كه به نظر من اين مساله درست نيست‌. به عنوان مثال پزشكان مناطق محروم درآمد بسيار پاييني دارند و نمي‌توان همه را به يك چوب راند و عنوان كرد: همه پزشكان فرار مالياتي دارند‌. البته ذكر اين نكته ضروري است كه در بسياري از گزارش‌ها عنوان شده پزشكان زيادي يا برخي پزشكان مشهور هستند كه فرار مالياتي دارند و عمدتا در گزارش‌هاي رسمي رسانه‌اي در خصوص همه پزشكان، فرار مالياتي عنوان نشده است‌.

سليمي در ادامه تاكيد مي‌كند: همه اقشار را در بحث فرار مالياتي بايد ببينيم نه فقط پزشكان را‌. به نظر من درصد كمي از پزشكان هستند كه ماليات نمي‌دهند و اين فرار را دارند‌. حتي مي‌توانم بگويم صنف پزشكان و درمان‌گران در برابر فرار مالياتي ساير اصناف و سازمان‌ها و نهادها، اصلا در اولويت نيست‌. با اطمينان مي‌گويم كه آنها همكاري خوبي با سازمان مالياتي دارند‌. معاون نظام پزشكي تصريح مي‌كند: مشكل ما اينجاست كه نظارت قوي و درست و سالم از سوي سازمان مالياتي نداريم‌. اگر نظارت ظرف يك شيب منطقي طي چند سال درست شود، همان درصد كمي از پزشكان كه فرار مالياتي دارند، همكاري مالياتي خواهند داشت‌. در غير اين صورت برخورد‌هاي چكشي، جنبه نمايشي دارد و فرار مالياتي از سوي آن افراد ادامه پيدا مي‌كند‌.

**پزشكان جزو بهترين ماليات‌دهندگان هستند
نمكي، وزير بهداشت جديد چندي قبل اعلام كرد: برخي از پزشكان چنان فرار مالياتي دارند كه از يك كارمند دولت هم در طول سال كمتر ماليات پرداخت مي‌كنند‌. اما سليمي در اين خصوص تاكيد مي‌كند: اين طور نيست و تعداد زيادي از پزشكان كارمند دولت و دانشگاه‌ها و سازمان تامين اجتماعي هستند و مالياتشان را قطعا پرداخت مي‌كنند‌. در واقع تعداد زيادي از اين افراد اصلا مطب خصوصي ندارند كه بتوانند درآمد بالايي كسب كنند‌. خود من 21 سال سابقه كار دارم و نه مطب دارم و نه هرگز در بيمارستان خصوصي كار كرده‌ام‌.

به نظر من برخورد با تخلفات پزشكان بايد به صورت منطقي و نه با اين همه هجمه صورت گيرد‌. همين حالا در ديگر صنوف تخلفات بسيار بزرگ‌تري صورت مي‌گيرد و ما نبايد جامعه پزشكي را قرباني انتقادات خود كنيم‌. پرداخت ماليات براي همه شهروندان است و به نظر من پزشكان در اين زمينه جزو بهترين پرداخت‌كنندگان هستند‌. اما بايد ديد نظر مردم چه ميزان نظرات اين پزشكان را تاييد مي‌كند‌. در واقع اصل بر شفافيت مالياتي است و مردم خواهان اين هستند كه وقتي پزشكي درآمد ميلياردي دارد تخلفات مالياتي نداشته باشد و به درستي ماليات خود را پرداخت كند و در بين خود پزشكان هم اين بي‌عدالتي شكل نگيرد‌.

منبع: روزنامه جهان صنعت؛ 1397،11،24
گروه اطلاع رساني**2059**2002
۰ نفر