۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۳
کد خبر: 83208989
T T
۰ نفر

ایجاد حس ناامنی هدف اصلی گروهك جیش العدل است

۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۳
کد خبر: 83208989

زاهدان - ایرنا- گروهك تروریستی جیش العدل با عملیات انتحاری و انفجار به دنبال ایجاد حس ناامنی در سیستان و بلوچستان هستند تا تلاش های دولت و نظام برای رونق و توسعه این خطه بی نتیجه باقی بماند.

به گزارش ایرنا شامگاه چهارشنبه 24 بهمن حمله انتحاری و ناجوانمردانه به اتوبوس سپاه نمونه دیگری از اقدامات كور دشمنان بود كه مانند چند حادثه گذشته گروهك تروریستی جیش العدل مسئولیت آن را به عهده گرفت، اقدامی كه شهادت 27 نفر و مجروحیت 13 تن از نیروهای سپاه پاسداران را به دنبال داشت.

** چرا جیش العدل در قبال سیستان وبلوچستان احساس وظیفه می كند؟
درحالی گروهك تروریستی جیش العدل وظیفه اصلی خود را نجات بلوچستان از چنگال ظلم و ستم ! عنوان می كند كه این روزها سیستان و بلوچستان در كانون توجه دولتمردان و مقامات ارشد كشور قرار گرفته و عزم دولت و نظام از هر زمان دیگری برای توسعه این استان جدی تر است.
این قبیل اقدامات كور كه هدفی جز ایجاد احساس ناامنی در سیستان و بلوچستان ندارد در حالی رو به افزایش است كه رهبر معظم انقلاب همواره بر توسعه سواحل مكران و پسكرانه های آن تاكید فرموده و میلیاردها تومان اعتبار صرف توسعه منطقه بلوچستان شده و هم اینك هزاران طرح بزرگ و كوچك در حال اجراست و علاوه بر این سیستان و بلوچستان از سوی رئیس جمهوری استراتژیك ترین استان كشور خوانده شده و از ابتدای امسال تاكنون حدود 200 سفر توسط مقامات عالی به نقاط مختلف این استان بویژه منطقه بلوچستان انجام شده است.
انجام این اقدامات كور آن هم در این برهه زمانی كه چشم امید مردم فارس و بلوچ ساكن در این استان به رویكرد جدید دولت و نظام به این خطه از كشور است، تناقضی بزرگ را نمایان می سازد و آن هدف و وظیفه ای است كه گروهك جیش العدل در بیانیه شب گذشته خود اعلام كرد.
در این بیانیه آمده است: سازمان جیش العدل وظیفه خود را نه تكفیر گروهی از مسلمانان جهان، بلكه مبارزه با ستم و نجات كشور و سرزمینش بلوچستان و همچنین رهایی هموطنان خود از چنگال استبداد و ستم می داند.
این وظیفه درحالی انجام می شود كه اتوبوس حامل مرزداران كه از جان و مال و خانواده خود برای برقراری امنیت در این استان گذشتند مورد حمله انتحاری اعضای این گروهك قرار می گیرد. آیا برقراری امنیت و حراست از مرزهای كشور ظلم و ستم به مردم مرزنشین بلوچ قلمداد می شود؟ آیا پاسخ مرزبانی و از خود گذشتگی افرادی كه در این اتوبوس به شهادت رسیدند و یا مجروح شدند و بعد از انجام ماموریت در حال بازگشت به خانه بودند، حمله انتحاری است؟
علاوه بر این؛ افزایش این قبیل اقدامات كور برای ایجاد احساس ناامنی در سیستان و بلوچستان است تا تلاش های دولت و نظام برای رونق و توسعه این خطه بی نتیجه باقی بماند چرا كه انجام هر گونه سرمایه گذاری و طرح های كلان نیازمند پیش نیازی به نام امنیت است و این موضوع بیش از پیش نیت باطل این گروهك تروریستی را برای مردم فهیم و هوشیار سیستان و بلوچستان آشكار می كند.
البته واضح است كه این گروهك نیز مانند اربابان و حامیان خود در تلاش برای رسیدن به اهداف خود به تناقض گویی روی آورده، اما مردم با بصیرت شیعه و سنی سیستان و بلوچستان این تناقض ها را به خوبی شناخته و ظالم را از مظلوم تشخیص می دهند.
محكومیت این حادثه توسط علما، بزرگان و معتمدان طوایف و قشرهای مختلف مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان بار دیگر نشان داد كه مردم این استان در برابر هر گونه تفرقه افكنی و ناامنی متحد و یكصدا در كنار یكدیگر ایستاده اند.
این اقدامات كور دشمن كه در جنوب شرق كشور از آستین گروهك تروریستی جیش العدل بیرون می آید در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با انفجار بمب صوتی در زاهدان آغاز شد و با تیراندازی به پایگاه بسیج نیكشهر و بخشداری سرباز ادامه یافت و شهادت یك تن از نیروهای سپاه را به دنبال داشت.
اما گویا نقش برآب شدن نقشه های دیگر این گروهك تا روز 22 بهمن و عصبانیت آنان از انسجام و حمایت مردم سیستان و بلوچستان از نظام جمهوری اسلامی سبب شد تا شامگاه چهارشنبه دست به این اقدام ناجوانمردانه غیرانسانی بزنند.

** واكنش مقامات كشوری و استانی
استاندار سیستان و بلوچستان سه روز عزای عمومی برای این استان اعلام كرد، همچنین دادستان مركز سیستان و بلوچستان از پیگیری با قید فوریت برای یافتن عاملان این جنایت خبر داد، از طرفی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با ابراز انزجار از این حادثه تصریح كرد: فرزندان جان بر كف نظامی و اطلاعاتی ملت ایران انتقام خون شهدای این حادثه را خواهند گرفت.
وزیر امور خارجه ایران نیز در صفحه شخصی خود نوشت: اینكه ایران درست در همان روز برگزاری سیرك ورشو هدف حمله تروریستی قرار می گیرد، تصادفی است؟
معاون اول رئیس جمهوری نیز در واكنش به این حادثه اعلام كرد: حادثه تروریستی در سیستان و بلوچستان هیچ خللی در اراده راسخ ملت در دفاع از انقلاب اسلامی وارد نمی كند.
دكتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی حمله سبعانه به اتوبوس حامل پرسنل فداكار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جاده خاش - زاهدان را نمایش عمق استیصال و درماندگی مزدوران جنایتكار و ایادی دشمنان ملت ایران دانست و تاكید كرد: بی تردید آمران و تمام عوامل این اقدام وقیحانه و شوم، با تلاش و همت نیروهای پرتوان امنیتی و انتظامی كشور بزودی به سزای جنایت خود خواهند رسید.
علاوه بر این شب گذشته پیام های تسلیت و همدردی فراوانی نسبت به این حادثه از گوشه و كنار ایران اسلامی در فضای مجازی مخابره شد و تمامی مردم، علمای شیعه و سنی و مسئولان انزجار خود را از اقدامات غیرانسانی این گروهك تروریستی و دشمنان این مرز و بوم نشان دادند.

**عزم مرزبانان راسخ تر و استوارتر می شود
در اطلاعیه قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه با تبریك و تسلیت شهادت رزمندگان غیور و حافظان امنیت مرزهای ایران اسلامی، اینگونه اقدامات تروریستی، ناشی از عجز و ناتوانی دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی توصیف و تصریح شده است: این اقدامات ددمنشانه كه با حمایت و پشتیبانی سرویس های اطلاعاتی نظام سلطه و صهیونیسم صورت می پذیرد نه تنها خللی در اراده پولادین حافظان و مدافعان مرزهای میهن ایجاد نمی‌كند بلكه عزم آنان را در حفظ و صیانت از امنیت مرزهای ایران اسلامی و آرامش و آسایش مردم راسخ و استوار تر می كند.

**جیش العدل از كجا سر برآورد؟
پس از متلاشی شدن گروهك تروریستی جندالله و معدوم شدن عبدالمالك ریگی و تعدادی از سركردگان این گروهك، برادر عبدالمالك و تعدادی دیگر از اشرار تروریست در تلاش برای ساماندهی باقیمانده گروهك برآمدند كه به علت اختلافات درون گروهی و تسویه حسابهای داخلی با یكدیگر درگیر و به 2 شاخه تقسیم شدند و در نهایت گروهی به نام جیش العدل راه انداختند.
این گروهك از زمان تشكیل تاكنون برای اعلام موجودیت و كسب رضایت اربابان خود هر ازگاهی به پاسگاهها و پایگاههای مرزی ایران حمله می كنند یا از داخل خاك پاكستان پاسگاههای ما را مورد حملات سلاح های نیمه سنگین قرار می دهند.

** تاریخچه حوادث تروریستی در سیستان و بلوچستان
۱۴ فوریه ۲۰۰۷ (بهمن سال 85)در شهر زاهدان در نتیجه انفجار اتومبیل بمب گذاری شده ۱۱ نفر از نیروهای سپاه كشته شده و ۳۱ نفر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را گروهك جندالله به عهده گرفت. شش نفر به اتهام آماده سازی این حملات دستگیر و اعدام شدند.
۲۸ می سال ۲۰۰۹ (خرداد ماه سال 88)در مسجد شهر زاهدان در زمان نماز مغرب تروریست انتحاری گروهك جندالله خود را منفجر كرد. ۲۷ نفر كشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.
۱۸ اكتبر ۲۰۰۹(آّبان ماه 88) در شهر سرباز ، تروریست انتحاری گروهك جندالله، مواد منفجره را به داخل ساختمانی برد كه در آنجا جلسه منطقه ای رهبران شیعه و سنی با حضور نماینده فرماندهی عالی سپاه پاسداران در جریان بود. ۴۲ نفر كشته شدند. از جمله چند افسر سپاه و همچنین معاون فرمانده نیروهای زمینی سپاه ژنرال نورعلی شوشتری.
۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۰ (تیرماه89)در شهر زاهدان در نزدیكی مسجد دو تروریست انتحاری خود را منفجر كردند. ۲۷ نفر كشته شدند (از جمله چند سرباز سپاه) و بیش از ۱۷۰ نفر در این حادثه آسیب دیدند. گروهك جندالله اعلام كرد كه این انفجار انتقام برای اعدام عبدالمالك ریگی فرمانده آنها (۲۰ ژوئن ۲۰۱۰) توسط مقامات ایرانی بوده است.
۱۴ دسامبر ۲۰۱۰(آذر 89) در نتیجه دو انفجار توسط تروریست های انتحاری گروهك جندالله در چابهار ، ۳۳ نفر كشته و تقریبا ۱۰۰ نفر زخمی شدند. این حملات در روز عاشورا اتفاق افتاد. این آخرین حمله ی تروریستی بزرگ توسط جندالله بود برای آنكه در آن زمان این گروهك متلاشی شد و بسیاری از اعضای آن دستگیر و اعدام شدند.

** تاریخچه حملات تروریستی گروهك موسوم به جیش العدل در استان
4شهریور 91 ادعای شهید كردن 10 پاسدار، 18 مهر 91 ادعای شهید كردن 10 عضو سپاه پاسداران، 3 آبان 92 شهادت مرزبانان ایرانی كه اعضای گروهك موسوم به جیش العدل در سیستان وبلوچستان اقدام به حمله غافلگیركننده به یك گشت مرزبانی در منطقه سراوان كردند.
سرنگونی بالگرد ایرانی گردان نظامی شیخ ضیائی یكی از گردان های جیش العدل مدعی شد در 5 آذر 92 با حمله به یك بالگرد متعلق به جمهوری اسلامی در شهرستان سراوان باعث سرنگونی آن شد. جیش العدل همچنین در بهمن ماه 92 پنج مرزبان ایرانی را در نزدیكی مرز پاكستان ربود.
این گروه در 17 فروردین 94 در منطقه نگو حد فاصل میله مرزی 239 پایین تر از جكیگور از داخل پاكستان وارد مرزهای ایران شد و 8 نفر از نیروهای مرزبانی ایران را شهید و به خاك پاكستان بازگشتند.
اعضای این گروه در تاریخ چهارشنبه 16 اردیبهشت 96 با شلیك از داخل خاك پاكستان 10 مرزبان ایرانی از گروهان چاهندو( هنگ مرزی میرجاوه) را كه در پاسگاه میل 100 مستقر بودند شهید كردند.
در تاریخ سه شنبه 24 مهر 97 افراد این گروه از داخل خاك پاكستان به منطقه(لولكدان) در بخش ریگ ملك در 50 كیلومتری شهر میرجاوه در استان سیستان وبلوچستان نفوذ كرده و 14 نفر از افراد مسلح مرزبان را در این منطقه به اسارت گرفته و به خاك پاكستان باز گشتند.
9 بهمن 97 اما انفجار 2 بمب صوتی باعث مجروح شدن 4 نفر در زاهدان شد كه گروهك تروریستی جیش الظلم مسئولیت حادثه را بر عهده گرفت.
این گروه در 13 بهمن 97 نیز به صبحگاه سپاه در نیكشهر حمله كرده كه در جریان این حمله یك نفر شهید و 5 نفر زخمی شدند.

** دولت پاكستان و عمل به تعهدات
عمل به تعهدات مصوبات كمیسیون مشترك مرزی دو كشور از سوی پاكستان و همكاریهای مشترك مرزی می تواند منجر به قلع و قمع این گروهك های تروریستی شود.
حاكم بودن گرایشات قومی و قبیله ای در ایالت بلوچستان پاكستان و اشراف اندك دولت مركزی آن كشور بر مناطق مرزی موجب شده تا گروهك های تروریستی به راحتی در این ایالت لانه كنند و از همین منطقه نیروها و پاسگاههای ما را هدف قرار دهند.
تلاش های دیپلماتیك هر چند موثر است اما تاكنون به عینه مشاهده شده است كه طرف پاكستانی یا توان عمل به تعهدات كمیسیون های مشترك مرزی را ندارد یا تمایلی به انجام آنها نشان نمی دهد.
برای این منظور لازم است مسئولان سیاسی امنیتی در شورای امنیت ملی و شورای تامین سیستان و بلوچستان برای حل این مشكلات چاره اندیشی اساسی كنند و همانگونه كه تاكنون بارها مسئولان خطاب به دولت پاكستان اعلام كرده اند: اگر توان مقابله با این اشرار و تروریست ها را ندارد، ایران حق خود می داند كه آنان را در داخل خاك پاكستان هدف قرار دهد.
به گزارش ایرنا شامگاه چهارشنبه یك دستگاه اتوبوس حامل رزمندگان غیور اسلام كه پس از اتمام ماموریت مرزبانی از منطقه عازم موطن خود بودند در جاده خاش- زاهدان توسط خودروی انتحاری تروریست‌های تكفیری هدف حمله قرار گرفت كه در جریان این جنایت تروریستی تاكنون 27 تن شهید و 13 نفر مجروح شدند.
9908 **6081