۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۳۰
کد خبر: 83209460
T T
۰ نفر
اردوغان برای احیای تمامیت ارضی سوریه شرط تعیین كرد

مسكو - ایرنا - رئیس جمهوری تركیه در دیدار دوجانبه با همتای روسی خود در سوچی، احیای تمامیت ارضی سوریه را مشروط به خروج نیروهای كُرد از منبج و شرق رودخانه فرات خواند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه تلویزیونی روسی ان.تی.وی، رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه در حاشیه نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و تركیه در سوچی در دیدار دوجانبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه این شرط را مطرح كرد.
اردوغان خاطرنشان كرد: شرط برای احیای تمامیت ارضی سوریه، خروج شبه نظامیان كرد از شهر منبج و مناطق شرق رودخانه فرات است.
وی تصریح كرد: تمامیت ارضی سوریه بدون خروج شبه نظامیان كرد از منبج و اراضی شرق فرات ممكن نیست.
اردوغان همچنین خروج نیروهای آمریكایی از سوریه كه ترامپ وعده آن را داده است، آزمونی بزرگ خواند.

**آمریكا در مساله اس-400 به تركیه فشار وارد می آورد
اردوغان در ادامه سخنان خود در دیدار با پوتین به فشار آمریكا بر تركیه در مساله خرید سامانه های پدافند موشكی اس400 هم اشاره كرد و گفت: در رابطه با خرید تسلیحات اس-400 از روسیه، برای همه معلوم است كه رهبری آمریكا فشار زیادی بر ما وارد می كند.
به گزارش رسانه ها مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه تركیه هم اعلام كرده است كه موضوع خرید سامانه های پدافند موشكی پاتریوت از آمریكا را بررسی می كند اما شرایط این كشور برای خرید این تسلیحات و انصراف از خرید اس400 از روسیه را نمی پذیرد.
گفتنی است، پاییز سال 2017 رهبران روسیه و تركیه قرارداد خرید اس 400 را امضا كردند، روسیه تا امروز تنها به چین اس400 ارسال كرده است و پاییز گذشته نیز قرارداد فروش این سامانه را با وجود مخالفت آمریكا با هندی ها امضا كرد وعده داده به موقع این تجهیزات را در اختیار هندی ها قرار دهد.
گفتنی است، گفت وگوی دوجانبه سران روسیه و تركیه در حالی برگزار شد كه مشكلاتی در ترجمه همزمان این نشست بوجود آمد و اردوغان نیز با پنج دقیقه تاخیر خود را به محل دیدار با پوتین رساند.
شهر كرد نشین منبج در شمال سوریه از سال 2016 به این سو كه از دست گروه تروریستی داعش خارج شد با حمایت آمریكا در اختیار كردهای شمال سوریه قرار گرفت تا اینكه آمریكا آهنگ خارج شدن از سوریه را با توجه به بر باد رفتن نقشه های خود در سوریه نواخت.
خروج آمریكا از سوریه، راه را برای اقدامات نظامی تركیه كه پیشتر اعلام كرده بود از سوی كردهای شمال سوریه با اقدامات تحریك آمیز مواجه است، باز كرد.
همسایه شمالی سوریه كه به شدت نگران تحركات كردها در همسایگی خود و اوضاع ادلب است، از دیرباز اعلام كرده كه برای سامان دادن به اوضاع و مقابله با یگان های كرد مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) در شمال سوریه باكی ندارد كه از قدرت نظامی بهره ببرد.
بازگشت كردها به دامن دولت مركزی باعث شده كه تركیه خود را در صورت هر حركتی در قبال این شهر در مقابل ایران، روسیه و دولت قانونی سوریه ببیند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه پیشتر با بیان اینكه این شرایط با ثبات نیست و امكان تغییر وضعیت در منبج وجود دارد، بارها تلاش كرده موافقت روسیه را برای اقدام در این خصوص جلب كند.
ضمن اینكه بخش های دیگری از سوریه نیز تحت تاثیر خروج آمریكا قرار خواهند گرفت كه می توان در همین زمینه به شرق فرات اشاره كرد با این وجود هنوز مشخص نیست آمریكایی ها تا چه اندازه به ادعای خود برای خروج از سوریه جامع عمل بپوشانند چرا كه 18 سال است كه پی در پی آهنگ خروج از افغانستان سر می دهند اتفاقی كه هنوز به واقعیت تبدیل نشده است.
گفتنی است، سران ایران، روسیه و تركیه امروز در شهر سوچی واقع در ساحل دریای سیاه چهارمین دور مذاكرات كشورهای ضامن صلح آستانه را برگزار می كنند.
مذاكراتی كه در راستای حل وفصل بحران در سوریه برگزار می شود و ثمرات زیادی در كاهش تنش در این كشور، از بین رفتن گروه های تروریستی از جمله داعش، بازگشت پناهندگان سوری به كشورشان و آغاز روند بازسازی در این كشور شده است.
سوریه پس از خروج آمریكا، تشكیل كمیته قانون اساسی سوریه، بررسی آخرین تحولات در شمال سوریه و نحوه چگونگی كمك های بشردوستانه به مردم سوریه از جمله مهمترین موارد مورد مذاكره در نشست امروز سران تروئیكای آستانه است.
نخستین نشست سران آستانه آذرماه سال 96 در سوچی، دومین دور بهار در آنكارا و آخرین دور پاییز به میزبانی تهران برگزار شد.
اروپام*391*1346**