۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۱
کد خبر: 83210915
T T
۰ نفر

تشخيص زودهنگام سرطان ريه با آزمايش خون

۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۱
کد خبر: 83210915
تشخيص زودهنگام سرطان ريه با آزمايش خون

تهران – ايرنا - محققان دانشگاه كمبريج با همكاري محققان دانشگاه لستر واقع در انگليس راهكار جديدي را براي تشخيص زودهنگام ابتلا به سرطان ريه با استفاده از آزمايش خون ابداع كردند.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري مديكال ساينس، در اين شيوه جديد محققان با استفاده از سي تي اسكن و آزمايش خون توانستند تعداد مولكول هاي دي ان اي سلول هاي سرطاني رها شده در ريه موش هاي آزمايشگاهي را شمارش كنند. بر اساس اين تحقيقات مي توان جهش هاي منجر به شكل گيري تومور را از طريق اندازه گيري ذرات رها شده دي ان اي در پلاسماي خون تشخيص داد.
محققان توانستند بين تعداد ذرات دي ان اي رها شده در ريه هاي موش و اندازه تومورهايي كه در اين اندام موش ها تشكيل مي شود، رابطه اي منطقي برقرار كنند.
نتايج اين تحقيقات راه را براي تشخيص زودهنگام سرطان ريه با استفاده از آزمايش خون هموار مي كند.
بر اساس آمار مركز كنترل و پيشگيري از بيماري ها، سرطان ريه علت اصلي مرگ و مير ناشي از سرطان و دومين سرطان شايع است. از هر چهار مرگ ناشي از سرطان، يك مورد به دليل سرطان ريه است. مطالعات نشان مي دهد تشخيص و درمان سريع بيماري موثرترين روش در افزايش طول عمر بيمار است.
سرطان ريه معمولا در افراد سالمند ديده مي شود. از هر سه بيمار مبتلا به سرطان ريه، دو مورد بالاي 65 سال سن دارند و كمتر از دو درصد مبتلايان كمتر از 45 سال سن دارند. ميانگين سن مبتلايان 70 سال است. از هر 14 مرد، يك نفر به سرطان ريه مبتلا مي شود و اين آمار در ميان زنان، يك از 17 زن است.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Disease Models and Mechanisms منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
۰ نفر