بسیاری از مسافران مترو طی ماههای گذشته در مترو یا با درهای بسته آسانسورهای این سامانه حمل و نقل ریلی مواجه شده اند یا اجازه استفاده از آنها را به این راحتی نداشته اند.
ماموران متولی ایستگاه ها تنها پاسخی كه به متقاضیان استفاده از بالابرها می دهند این است: باید كارت مخصوص داشته باشید.
اما مسافران می گویند: مگر از قبل می دانستیم ممكن است كارمان روزی، در ساعتی مشخص به این ایستگاه مترو ختم شود كه از قبل می رفتیم كارت مخصوص بگیریم؟
این پرسش ها اما در صورت مساله تغییری ایجاد نمی كند و پاسخ همان است: باید كارت مخصوص همراهتان باشد یعنی قبلا از طریق سامانه اینترنتی ثبت نام كرده باشید.
یك شهروند حدود 70 ساله كه چندی پیش برای استفاده از بالابر مترو در ایستگاه سعدی دچار مشكل شده بود با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تماس گرفت و طرح مشكل كرد.
«ا.سیروس» گفت: فاصله سطح خیابان تا داخل این ایستگاه زیاد است و پله برقی نیز به میزان مناسب در این ایستگاه وجود ندارد اما اجازه استفاده مردم بویژه سالمندان را هم از آسانسور نمی دهند.
وی این پرسش را مطرح كرد كه «در كجای دنیا امكانات رفاهی را انحصاری ارائه می دهند، چرا در برخی ایستگاهها فاصله پله برقی تا خیابان زیاد است»؟
این شهروند با طرح این ادعا كه در دیگر ایستگاهها نیز این مشكل مشاهده شده است افزود: به نظر می رسد كه طراحان مترو فرض را بر این گذاشته اند كه مسافران همگی سالم و سرحال هستند.
**مساله چیست؟
سامانه ای اینترنتی زیرمجموعه شهرداری تهران به نشانی http://register.eticket.tehran.ir/ وجود دارد كه كار صدور كارت بلیت های شهری را انجام می دهد؛ یكی از انواع آنها، كارت های ویژه جانبازان، معلولان و نیز سالمندان است كه مسئولان مترو در ایستگاههای دارای بالابر تنها به افرادی كه این كارت ها را داشته باشند اجازه استفاده از این وسیله می دهند.
**استدلال مدیران مترو
البته مدیران مترو در این زمینه استدلال هایی دارند و از آن هم دفاع می كنند اما به نظر می رسد با وجود هرگونه استدلال، می شد نحوه استفاده از بالابرها را بهتر از وضعیت كنونی مدیریت كرد تا این مدیران به كج سلیقگی در برخورد با این موضوع متهم نشوند.
مسئولان مترو می گویند هزینه های نگهداری، رفع عیب و خرید تجهیزات آسانسور بسیار بالاست و باتوجه به جمعیت چند میلیونی كه روزانه از مترو استفاده می كنند اگر قرار باشد استفاده از آسانسورها زیاد شود و توسط دیگر اقشار عادی جامعه نیز عمومیت پیدا كند، تامین هزینه ها با مشكل مواجه خواهد شد.
خبرنگار ایرنا به دنبال ایجاد مطالبه ای به منظور استفاده عموم شهروندان از بالابرهای مترو نیست زیرا ظرفیت این تجهیزات نیز مشخص است اما موضوع بر سر نحوه مدیریت استفاده از بالابرهاست كه به نظر می رسد باید برای آن تدابیر بهتری به كار گرفت.
**مترو: مدیریت می كنیم
مشاور مدیرعامل و مدیر ارتباطات و امور بین الملل شركت بهره برداری مترو تهران و حومه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این بالابرها متقاضی و استفاده كنندگان زیادی دارد.
محسن محمدیان با بیان اینكه كارتی شدن استفاده از بالابرها تنها در یك ایستگاه سعدی اجرا شده افزود: به علت فاصله نسبتا قابل توجهی كه بالابرها با ورودی ایستگاه دارند، امكان نظارت مستمر پرسنل بر آنها نیز وجود ندارد و این عامل باعث افزایش خرابی می شد كه استفاده سالمندان، جانبازان، افراد كم توان و ... از آن را مختل می كرد.
وی ادامه داد: در مقطعی تصمیم گرفته شد این بالابرها به اقشار خاص تعلق گیرد و از طریق سامانه الكترونیكی صدور كارت بلیت، سوار شدن بر آسانسورهای ایستگاه مترو سعدی در دستور كار قرار گرفت.
محمدیان خاطرنشان كرد: اكنون برگرداندن این بالابرها به وضعیت عادی در دستور كار است و در آینده نزدیك اصلاحات لازم انجام خواهد گرفت.
وی خاطرنشان كرد: طراحی ایستگاه های خطوط مترو در دوره های مختلف و بر اساس شرایط زمان خود انجام شده و به همین علت هنگام ساخت فضای لازم برای پله برقی و آسانسور در نظر گرفته نشده است.
محمدیان خاطرنشان كرد: هرچند بعدها در برخی ایستگاه های قدیمی كه فضای فیزیكی آنها اجازه می داد پله برقی و آسانسور نصب شد اما در بسیاری، این امكان وجود ندارد.
**آمار پله برقی و آسانسورها
مشاور مدیرعامل شركت بهره برداری مترو تهران در ادامه از فعالیت 780 پله برقی و 138 آسانسور در 115 ایستگاه مترو تهران خبر داد.
وی تصریح كرد: با تلاشهای شبانه روزی برای تعمیر و نگهداری پله برقیها و آسانسورهای ایستگاهها، میزان ساعات عدم سرویس دهی به غلت خرابی نسبت به سال گذشته كاهش چشمگیری داشته است.
به گفته محمدیان، ناوگان مترو تهران بیش از 100 ایستگاه دارد كه بیشتر این ایستگاهها به پله برقی مجهز است و ایستگاههای جدید نیز با تجهیز آسانسور افتتاح خواهند شد.
** مناسب سازی ایستگاه ها برای كم توانان
وی همچنین از مناسب سازی ایستگاه های قلهك، میرداماد، شهید بهشتی، كهریزك و شهید مفتح در خط یك ، دانشگاه شریف، امام حسین (ع) و جانبازان در خط 2 برای معلولان جسمی و حركتی خبر داد و گفت: معلولانی كه ویلچر دارند می توانند از سطح خیابان با مراجعه به این ایستگاه ها از مترو استفاده كنند.
به گفته محمدیان تنها بخشی از ایستگاه های خط یك مترو تهران از جمله ایستگاه های پایانه جنوب، 15 خرداد، خیام ، مولوی، شهید بخارایی و شهر ری فاقد پله برقی هستند.
به گزارش ایرنا آمار جابه جایی مسافران از طریق مترو در پایتخت حدود دو میلیون و 500 هزار سفر در روز اعلام شده است.
تهرام/7243/ 1008
تهران- ایرنا- اگر كارت مخصوص به همراه داشتید می توانید از بالابرهای (آسانسور) مترو در تهران استفاده كنید وگرنه خیر؛ حالا می خواهید سالمند، معلول یا جانباز باشید، مهم، داشتن آن كارت است.