به گزارش روز يكشنبه خبرنگار گروه علمي ايرنا، بنياد ملي بازيهاي رايانهاي با هدف درك بهتر مشكلات بازيكنان در بازيهاي آنلاين، چندي پيش در وب سايت خود فرمي را منتشر كرد تا مشكلات بازيكنان آنلاين رايانهاي و كنسولي را بررسي و جهت برطرف كردن اين مشكلات با همكاري وزارت ارتباطات و شركت زيرساخت اقدام كند. بررسي ها حاكي از وجود پنج مشكل عمده است كه امكان بازيآنلاين با كيفيتي قابلقبول را از كاربران دريغ ميكند.
**زيرساخت ها ضروري هستند
تا پايان سال 1396 در ايران 42 درصد از بازيكنان پلتفرم رايانه شخصي و 41 درصد از بازيكنان پلتفرم كنسول، به شكل آنلاين بازي ميكردند. آماري كه نشان ميدهد زيرساختهاي لازم براي اجراي اين بازيها در سالهاي گذشته بيش از هر زمان ديگر در كشور حياتي و ضروري شده است.
در همين راستا بنياد ملي بازيهاي رايانهاي دست به جمعآوري مشكلات بازيكنان آنلاين ايراني زد و اين اقدام بنياد منجر به طرح مشكلات صدها كاربر اين پلتفرمها شد.
با بررسي اطلاعات ارائه شده توسط 790 بازيكن، مشكلات عمده بازيكنان آنلاين را ميتوان به 5 مشكل بالا بودن پينگ، عدم اتصال به سرور، محدوديت شبكهسازي در سرور، نوسان داشتن پينگ و قطع اتصال اينترنت دستهبندي كرد.
** محدوديت شبكه سازي
در زمينه بالابودن پينگ، ميانگين پينگ اعلامشده با آيپي 8.8.8.8 عدد 159 ميليثانيه و ميانگين پينگ اعلامشده با آيپي 127.127.218.217 عدد 134 ميليثانيه بوده است. اين در حالي است كه براي يك تجربه قابلقبول بازي آنلاين به پينگ زير 100 ميليثانيه نياز است.
در بخش عدم اتصال به سرور احتمالا با دو موضوع قطع ارتباط از سوي ميزبان كه تحريمها ميتواند يكي از دلايل آن باشند و فيلترينگ مواجه هستيم كه اتصال به شبكه را مختل ميكنند.
در ميان بازيهاي مختلف 5 عنوان كه بيشتر از باقي اين مشكل را گزارش كردهاند به ترتيب بازيهاي PES، PUBG، بتلفيلد، فورتنايت و كال آو ديوتي هستند.
اما محدوديت شبكهسازي به شرايطي باز ميگردد كه كاربران بدون مشكل داخل شبكه هستند اما نميتوانند به فرد يا بازي خاصي متصل شوند. آنچه اين وضعيت را تعيين ميكند شرايط NAT Type بازيكن است. در شرايط Open NAT بازيكن ميتواند بدون محدوديت از تمام ظرفيت بخش آنلاين بازي استفاده كند اما در شرايط Moderate NAT بازيكن گرچه ميتواند به شبكه بازي متصل شود اما برخي از بخشهاي بازي ممكن است در دسترس او نباشند.
همچنين در وضعيت Strict NAT بازيكن به Server متصل ميشود اما ساير بازيكنان قادر به ارتباط گرفتن با او نيستند و در نتيجه نميتوان از فضاي آنلاين بازي بهره برد.
**مشكل نوسان پينگ
نوسانداشتن پينگ از جمله ساير مشكلاتي است كه توسط بازيكنان گزارش شده است. در واقع همانطور كه پينگ بالا در بازي ايجاد تاخير ميكند، نوسان پينگ هم باعث ايجاد وقفه يا افت كيفيت بازي آنلاين ميشود.
نهايتا قطع اتصال اينترنت به عنوان آخرين مشكل كليدي شناسايي شده كه حاصل از تحليل اطلاعات به دستآمده است. اين مشكل به دليل قطع اتصال اينترنت توسط ISP رخ ميدهد. در واقع ممكن است كاربر بدون مشكل به سرور وصل شده و در فرايند شبكه سازي نيز دچار مشكل نشود اما به دليل قطع ناگهاني اينترنت از بازي بيرون انداخته شود.
در اين بخش سرويسدهندههاي مخابرات، ايرانسل، شاتل، پارس آنلاين و آسياتك به ترتيب به عنوان 5 سرويسدهندهاي شناسايي شدهاند كه داراي بيشترين فراواني در ميان پاسخگويان بوده اند.
بررسيهاي بيشتر مشكلات اشاره شده به تفكيك سرويسدهندههاي اينترنت نيز نشان ميدهد مشكل بالابودن پينگ بيش از همه در پيشگامان، عدم اتصال به سرور بيش از همه در آسياتك، محدوديت در شبكهسازي بيشتر در مبيننت، نوسان داشتن پينگ بيش از همه در پيشگامان و قطع اتصال اينترنت نيز بيشتر در صبانت گزارش شده است.
همچنين مشخص شده است كه مشكل بالا بودن پينگ بدترين شرايط خود را در بازه زماني 12 تا 18، عدم اتصال به سرور بدترين وضعيت را در ساعات 6 تا 12، نوسان پينگ بدترين شرايطش را در بازه 6 تا 12، قطع اتصال اينترنت بدترين وضعيت را در ساعات 12 تا 18 و نهايتا محدوديت شبكهسازي بيشترين مشكلات خود را در ساعات 18 تا 24 شبانهروز تجربه ميكنند.
م.ش.1440
تهران – ايرنا- پنج مشكل عمده كاربران بازي هاي آنلاين كه امكان بازي با كيفيت قابل قبول را از آنها دريغ مي كرد با همكاري بنياد ملي بازي هاي رايانه اي و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات شناسايي شد.