به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسن میرعابدینی یكشنبه در نخستین همایش ملی ادبیات معاصر ایران در شیراز افزود: در جریانهای ادبی دهه چهل تا پنجاه، نویسنده گرایش به زبان جمع دارد و در دهه هفتاد و هشتاد نویسنده به ادبیات و شگردهایی ادبی در داستان توجه میكند.
به گفته وی جریانهای نورئالیستی معاصر خیلی زود دچار روزمرگی شدند.
میرعابدینی اظهار كرد: نوشتن از چیزهای روزمره باعث سهل الوصول شدن نویسندگی شده و باعث شده هركسی خود را نویسنده بپندارد.
وی گفت: به تعبیر بهرام صادقی، خواننده از نویسنده نمیخواهد از اطرافش برای وی بگوید بلكه میخواهد از تجربه شخصی و هنرمندی خود، به دنیا اضافه كند.
میرعابدینی ابراز كرد: رمانهای معاصر اغلب رمانهای آپارتمانی هستند كه مانند داستانهای ریموند كارور به لایههای زیرین داستان نمیرسند.
میرعابدینی اضافه كرد: رمان ایرانی ارزش دارد و اگر دنیا میخواهد ایران را بشناسد، باید رمانهای ایرانی را بشناسد.
ابوتراب خسروی نویسنده اهل فارس در این همایش درباره داستانهای پیشا و پس از انقلاب گفت: داستان زمانی پدید میآید كه جامعه متكثر میشود.
وی افزود: وجه اصلی رمان مفاهمه است و یك وجه دیگر آن تفریح و تفنن است و این دو نافی یكدیگر نیستند.
وی ابراز كرد: در دهه 20-50 داستان شدیداً ایدیولوژیك بود كه نوعی ادبیات متعهد را القا میكرد.
خسروی بیان كرد: در این نوع ادبیات عقاید سوسیالیستی حزب توده مؤثر بود و به طور كلی ادبیاتی را كه درد و رنج را منتقل نمیكرد به رسمیت نمیشناخت.
نویسنده مجموعه داستان كتاب ویران افزود: نویسنده مانند نویسندگان زمان گذشته حكیم نیست بلكه نویسنده وضعیت را مینویسد و مخاطب را در سوالی كه ایجاد میشود، شریك میكند.
خسروی گفت: اما پس از انقلاب نویسندگان از موضع گیری در ایجاد پیام در داستانهایشان به سمت شرح وضعیت سوق یافتند.
نویسنده رمان دیوان سومنات بیان كرد: یكی از مولفههای داستان معاصر تعدد نویسندگان زن است كه تابع افزایش فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی زنان در ایران است.
به گفته وی ادبیات امروز در حال شدن و تحول است و این تغییر و تحول سبك، تابعی از اجتماع است.
خسروی آینده ادبیات داستانی ایران را در حال تغییر توصیف كرد و گفت: صدای پای نسل نوین داستان ایران را میتوان در داستانهایی دید كه این روزها در مجلات منتشر میشود یا در فستیوالهای مختلف ارائه میشود كه اعتبار و شرایط بهتری را برای ادبیات ایجاد میكند.
نخستین همایش ملی ادبیات معاصر ایران به میزبانی موسسه آموزش عالی حافظ شیراز یكشنبه در مركز اسناد و كتابخانه ملی شیراز آغاز شد و تا عصر این روز ادامه دارد.
9910 /1876
شیراز- ایرنا- یك پژوهشگر ادبی با اشاره به جریان شناسی داستان معاصر گفت: رمان اگر از روزمرگی عبور نكند و به چشم اندازی بشری نرسد، ارزشمند نیست.