۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۹:۳۹
کد خبر: 83213031
T T
۰ نفر
بار اصلي حركت عظيم اربعين حسيني همچنان بر دوش مردم است

اهواز - ايرنا - رييس كميته جذب مشاركت‌هاي مردمي، اسكان و تغذيه ستاد اربعين خوزستان گفت: بار اصلي حركت عظيم اربعين حسيني در مرزهاي شلمچه و چذابه همچنان بر دوش مردم مومن و دوستدار اهل بيت عصمت و طهارت(ع) است و وظيفه دولت فراهم كردن زيرساخت هاي اين حركت عظيم و خودجوش مردمي است.

به گزارش ايرنا حجت الاسلام سيدمحمود موسوي روز يكشنبه در نشست مسئولان و دست اندركاران مواكب مردمي در جنوب خوزستان و مرز بين المللي شلمچه با بيان اينكه حركت عظيم و مردمي اربعين در 2 مرز شلمچه و چذابه هرسال بهتر ، منسجم تر و منضبط تر مي شود افزود:با هماهنگي لازم بايد كيفيت كارهاي مربوط به اربعين را بيشتر و كميت كار را كمتر كرد تا نظارت بهتري صورت گيرد.
وي با بيان اينكه هيچ اعتبار دولتي براي موكب داران اربعين دريافت نشده و نخواهد شد گفت: جلوه هاي مردمي اربعين بايد همچنان حفظ شود و نبايد خدشه اي به آن وارد شود.
رييس ستاد بازسازي عتبات عاليات خوزستان با بيان اينكه در اربعين امسال حضور دستگاه هاي دولتي براي پذيرايي از زائران اربعين حسيني در چذابه و شلمچه به صفر رسيد افزود:فراهم كردن زيرساخت ها و ايجاد امنيت از عهده موكب داران بر نمي آيد و دولت در اين زمينه وظيفه حاكميتي و پشتيباني دارد.
وي ادامه داد: امسال در محل استقرار مواكب مردم در چذابه هيچ زمين دولتي به دستگاه هاي دولتي واگذار نشد و هرچه بود به موكب داران و هيات هاي عزاداري واگذار شد.

** 2 شهرك معنوي اربعين در چذابه و شلمچه برپا مي شود
حجت الاسلام موسوي گفت:بر اساس طرح جامع ، 2 شهرك معنوي اربعين در مرزهاي چذابه و شلمچه با حجم پذيرايي از 2 ميليون زائر و احداث يك هزار ساختمان برپا مي شود.
وي با بيان اينكه گام نخست ساخت شهرك معنوي اربعين امسال با واگذاري حدود 300قطعه زمين به موكب داران انجام شد افزود:در گام بعدي ، جانمايي جديد استقرار مواكب مردمي در مرز شلمچه اربعين سال آينده مشخص خواهد شد.
وي با بيان اينكه در 2 شهرك معنوي شلمچه و چذابه ، فضاهاي فرهنگي، يادآوري شهداي دفاع مقدس ، مدافعان حرم و نمادهاي مذهبي و زيارتي ديده شده بيان كرد: پيشنهاد ها و نظرات موكب داران براي پرمحتوا كردن شهرك هاي معنوي اربعين در خوزستان راهگشا خواهد بود.
وي بر تجميع مواكب هر شهرستان در شهرك هاي معنوي در شلمچه و چذابه تاكيد كرد و افزود: كيفيت پذيرايي و ارايه خدمات فرهنگي به زائران اربعين حسيني هر سال بايد بهتر شود.
بر اساس طرح جامع اربعين ، همه سازه هاي احداث شده در شهرك هاي معنوي اربعين از مصالح مقاوم و دايمي خواهد بود.
به گزارش ايرنا در اين نشست دغدغه ها ، پيشنهادها ، نظرات موكب داران براي برپايي بهتر اربعين حسيني درسال آينده مطرح شد.
بيمه كردن خادمان مواكب ، تامين امنيت داخلي مواكب ، برچيدن موكب هاي كم كار ، صدور به موقع كارت تردد ، تجهيز مواكب به وسايل سرمايشي با توجه به در پيش بودن فصل گرما در اربعين سال آينده ، نصب امكانات لازم براي زائران جانباز ، معرفي فروشگاه هايي كه اقلام مورد نياز را با قيمت مناسب تر به موكب داران عرضه مي كنند ، امنيت مواكب بين راهي در مسير شادگان - سربندر - آبادان و هنديجان - ماهشهر ، تقويت روحيه جهادي در مواكب و ارتقاي سطح كيفيت خمت رساني به زائران از مهمترين پيشنهادهاي موكب داران براي اربعين سال آينده بود.
در اربعين امسال 236هزار زائر از چذابه در 110كيلومتري شمال غرب اهواز و 550هزار زائر از طريق شلمچه در 15كيلومتري غرب خرمشهر به عتبات عاليات عزيمت كردند.
6065/ 6037