به گزارش ایرنا، بهرام سرمست روز سه شنبه در جلسه «ستاد صیانت از حقوق شهروندی، سلامت اداری و عفاف و حجاب» در تالار معصومیه فرمانداری قم با بیان اینكه رضایتمندی مردم باید در صدر تمام اولویت های دستگاه های اجرایی باشد افزود: نباید برای ارزیابی عملكرد دستگاه های اداری، تنها به گزارش بازرسان اكتفا كرد، بلكه باید میزان رضایتمندی مردم از دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار گیرد.
وی سیستم نظارت و ارزیابی عملكرد فعلی دستگاه ها را ناكارآمد دانست و گفت: باید با اصلاح روند ارزیابی عملكرد دستگاه ها به دنبال ارتقای رضایتمندی مردم بود.
سرمست گفت: مسئولان استان خود را برای پاسخگویی به مطالبات مردم و شفاف سازی عملكرد خود آماده كنند تا رابطه گفتمانی متقابل میان دولت الكترونیك و شهروند الكترونیك ایجاد شود.
** بیانیه رهبر معظم انقلاب سرلوحه كار تمام دستگاه های اجرایی قم باشد
وی در ادامه با اشاره به ورود به پنجمین دهه انقلاب گفت: در ابتدای این دهه بیانیه مهم رهبر معظم انقلاب، دارای فرازهای مختلفی است كه این بیانیه برای تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ شده و باید در سرلوحه كار آنها باشد.
استاندار قم افزود: این بیانیه چشم انداز روشنی است كه در هفت محور تببین شده و وظیفه ما حفظ ارزش های انقلاب و تبیین دستاوردهای انقلاب در حوزه علم و پژوهش، اقتصادی، عدالت، عزت ملی، استقلال و سبك زندگی است.
سرمست، مردم را سرمایه اصلی انقلاب برشمرد و گفت: مفهوم حقوق شهروندی در نظام جمهوری اسلامی از مبانی نظری بسیار مستحكمی برخوردار است.
وی با بیان اینكه حقوق شهروندی برگرفته از آموزه های دینی است تاكید كرد: پاسداری از حقوق شهروندی و همت برای اجرای آن از جمله وظایف دستگاه های اجرایی استان است كه باید ضمن آشنایی با آن مبانی این منشور عملیاتی شود.
وی گفت: حقوق شهروندی شامل حقوق مختلفی است كه رابطه دولت و ملت و حقوق آنها را مورد اشاره قرار داده است.
سرمست با اشاره به وظایف تاریخی دولت ها گفت: مهمترین وظیفه دولت ها در ابتدا تامین امنیت مرزی بوده است ولی تكلیف دولتمردان در عصر حاضر به ایجاد، صیانت و بسط آزادی، رفاه، آسایش و رعایت حقوق مردم تغییر كرده است.
استاندار قم گفت: رابطه دولت و شهروندان باید مورد مطالعه قرار گیرد تا رعایت حقوق شهروندی و صیانت از این حقوق در دولت ها به طور دقیق ارزیابی شود.
وی مبارزه با فساد، پاسخگویی مسئولان، قانون گرایی، كارایی و اثربخشی را از مولفه های حكمرانی خوب دانست و گفت: تحقق دولت الكترونیك یكی از مولفه های حكمرانی خوب در راستای تامین حقوق شهروندی است.
** ارائه خدمت به مردم به صورت شبانه روزی باشد
استاندار قم با بیان این كه ارائه خدمت به مردم باید به صورت شبانه روزی باشد گفت: تحقق این امر مهم منوط به ایجاد دولت الكترونیك است.
وی ادامه داد: دولت الكترونیك فاصله ها را كم و از فساد جلوگیری می كند و موجب شفاف سازی و افزایش رضایتمندی مردم می شود.
وی با تاكید بر این كه میزان تحقق دولت الكترونیك شاخصه میزان رعایت حقوق شهروندی است گفت: باید علاوه بر دولت الكترونیك، شهروند الكترونیك نیز تربیت شود تا علاوه بر آگاهی به حقوق شهروندی، از روش های قانونی برای پیگیری حقوق خود استفاده كند و همچنین از سواد رسانه ای لازم نیز برخوردار باشد.
سرمست، ادامه داد: برای ارزیابی میزان باسوادی شهروندان معیار باسوادی تنها به خواندن و نوشتن محدود نمی شود، بلكه امروز سواد رسانه ای به عنوان یك الزام برای تحقق دولت الكترونیك ضروری است كه در این زمینه نقش سازمان های مردم نهاد بسیار كلیدی می باشد.
** ارتقای رضایتمندی مردم اولویت دستگاه های اداری استان باشد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این جلسه با بیان اینكه رونمایی از سند حقوق شهروندی یكی از دستاوردهای بسیار ارزشمند دولت است گفت: روزانه بیش از پنج میلیون شهروند به دستگاه های مختلف در كشور و هزاران تن به دستگاه ها دولتی استان مراجعه می كنند.
سید محمدرضا هاشمی، مردم و اعتماد آنها را بالاترین سرمایه نظام اسلامی دانست و افزود: تمام مسئولان مكلف هستند در كنار مردم باشند و در این زمینه به دبنال ارتقای خدمت رسانی و حل مشكلات آنها باشند.
وی تاكید كرد: مسئولان استان تا زمانی كه مسئولیت دارند باید تمام وقت خود را برای خدمت رسانی به مردم قرار دهند، چراكه نیاز امروز جامعه ارتقای رضایتمندی مردم است.
وی تشكل های مردم نهاد را از لازمه های تحقق مشاركت مردمی و حقوق شهروندی دانست و گفت: اتاق ارتباط استانداری قم و دانشگاه ایجاد شده است و در این زمینه، برنامه محوری به عنوان اولویت استان مورد تاكید قرار گفته است.
هاشمی اظهار داشت: باید مدیران استان بدانند كه تنها مدیر شهر قم نیستند بلكه مدیر استان هستند و به روستاها و بخش های تابعه نیز توجه كنند.
در این جلسه كه با حضور شهیندخت مولاوردی دستیار پیشین رئیسجمهوری در امور حقوق شهروندی ترتیب یافت، از دستگاه های برتر استان در زمینه حقوق شهروندی تجلیل شد.
7404/ 1175
استاندار قم:
پاسخگویی دستگاه های اجرایی قم به مطالبات مردم كمرنگ است
۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر:
83214919
قم - ایرنا - استاندار قم گفت: پاسخگویی مسئولان و سازمان های دولتی این استان به مطالبات مردم كمرنگ است و دستگاه ها باید در این زمینه فعال تر باشند.