به گزارش ایرنا، سیل ناشی از بارندگی های آبان ماه سال جاری سبب تخریب قسمتی از دستك و دیوار هدایت آب دهانه خروجی پل سوم بشار به سمت اكبر آباد شد.
هجیر افشون روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: كارگروهی به دستور معاون عمرانی استاندار كهگیلویه و بویراحمد با حضور مسئولان دفتر فنی و مشاركت نظام مهندسی، سازمان برنامه و بودجه، پیمانكاران، شهرداری یاسوج، راه و شهرسازی، آبفای شهری و دیگر دستگاه ها تشكیل شد.
وی افزود: برای مشخص شدن دلیل وقوع این حادثه مدارك و مستندات از جمله لوله فاضلاب كه به قطر تقریبی ۶۰ سانتی متر بود، بررسی شد.
افشون همسان سازی نكردن كف پل، پیش بینی نشدن زهكش در دیوار، استفاده از مصالح نامرغوب در پشت دیوار، پیش بینی نكردن عمق آب و شستگی و ارتفاع كم پی را از جمله علل تحریب دستك پل سوم بشار عنوان كرد.
وی عنوان كرد: باتوجه به بررسی های انجام شده اداره كل راه و شهرسازی كهگیلویه و بویراحمد به عنوان دستگاه اجرایی، مشاور طرح و پیمانكار پروژه به صورت ۹۰ درصد و آب و فاضلاب شهری ۱۰ درصد در بروز این حادثه مقصر شناخته شدند.
مدیركل دفتر فنی استانداری كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد: این 2 دستگاه اجرایی موظفند از محل منابع داخلی خود این خسارات را جبران كنند.
بتن مسلح بتنی است كه حاوی میلههای فولادی، صفحات یا الیافی است كه باعث تقویت مصالح میشوند. قابلیت تحمل بار توسط این مصالح بیشتر میشود و به همین دلیل از بتن مسلح بطور گستردهای در ساخت و ساز استفاده میشود.
این بتن تبدیل به متداولترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز شده است.بتن مسلح برای بسیاری از انواع سازهها و اجرایی همچون دال بتنی، دیوارها، تیرها، ستونها، پیها، قابها و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.
فاز نخست پل سوم بشار یاسوج پس از 15سال از آغاز عملیات اجرایی آن 27 خرداد ماه امسال به بهره برداری رسید.
این پل به طول 130متر و دارای 2 دهانه 25 متری و 2دهانه 45 متری است كه 2باند رفت و برگشت با عرض هركدام 11 متر دارد.
رودخانه بشار، شهر یاسوج را به 2بخش تقسیم كرده و 2 پل برای وصل كردن این بخش ها در دهه های گذشته ساخته شده بود.
برای عبور از رودخانه بشار و ارتباط با دشت سررود جنوبی، روستاهای اقماری و مناطق جنوبی كهگیلویه و بویراحمد تنها 2 پل در جنوب شهر یاسوج احداث شده كه یكی به مسیر رفت و دیگری به مسیر برگشت اختصاص دارد و جوابگوی ترافیك این شهر نیست.
شهر یاسوج اكنون بیش از 130هزار نفر جمعیت دارد و طول آن به بیش از 18 كیلومتر رسیده در حالی كه در 30 سال گذشته تنها یك پل بر روی رودخانه بشار احداث شده است.
پل سوم بشار با هدف كاهش بار ترافیكی در ورودی شهر یاسوج و ارتباط با دشت سررود جنوبی و روستاهای آن در سال 82 كلنگ زنی شد.
كارشناسان راهنمایی و رانندگی هم معتقدند كه برای خارج شدن از شهر یاسوج عبور از 2 پل جوابگو نیست و ترافیك زیادی به وجود میآورد.
به گفته آنان،گره ترافیكی در ورودی و خروجی شهر یاسوج با بهره برداری از پل سوم بشار تا حدودی زیادی رفع شده است.
افزایش ورود گردشگران به شهر یاسوج در بهار و تابستان و حتی در برخی روزهای تعطیل پایان هفته ترافیكی تا بیش از 2 كیلومتر در ورودی و خروجی شهر یاسوج ایجاد میكند.
اگر یكی از پلهای كنونی بر روی رودخانه بشار با مشكلی مواجه شود، تردد به سمت دشت سررود جنوبی و حاشیه جنوبی شهر یاسوج با مشكل روبهرو میشود.
پل چهارم بشار هم با هدف روان سازی بخشی از ترافیك شهر یاسوج در كنار بیمارستان امام سجاد در دست ساخت است.
یاسوج مركز كهگیلویه و بویراحمد مهمترین شهر مهاجرپذیر این استان است.
9868/1662
یاسوج- ایرنا- مدیركل دفتر فنی استانداری كهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شناسایی مقصران ریزش دستك پل سوم بشار یاسوج، گفت: بر اساس بررسی های كارشناسان، راه و شهرسازی، مشاور و پیمانكار طرح به صورت ۹۰ درصد و آب و فاضلاب شهری ۱۰ درصد در وقوع این حادثه مقصر هستند.