به گزارش ایرنا، افزایش حمل و نقل كالا از گمركات كشور به معنای حركت در مسیر رونق اقتصادی و بی اثر كردن تحریم های ظالمانه است كه در این راستا استفاده از خطوط ریلی به دلیل قابلیت های متعدد از جمله ظرفیت بالای حمل بار، امنیت قابل قبول در هنگام انتقال محصول و هزینه كمتر برای صاحبان كالا، دارای جایگاه ویژه ای است.
در سالهای گذشته سرمایه گذاری های كلانی برای دسترسی گمركات مرزی و مهم كشور به راه آهن سراسری صورت گرفته كه اتصال گمركات و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم به عنوان یكی از مهمترین بنادر خشك كشور به شبكه ریلی سراسری در دستور كار است.
به نظر می رسد با اتصال گمركات و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم به خط راه آهن سراسری، حجم بالایی از كالای تولید شده در استان و منطقه مركزی ایران از این طریق صادر و كالاهای مورد نیاز مردم با آسانی و صرف هزینه های كمتر وارد می شود.
در همین رابطه خبرنگار ایرنا، نظر شماری از مسئولان اقتصادی قم را در خصوص لزوم اتصال گمركات استان به شبكه ریلی سراسری جویا شد.
** شتاب روند توسعه قم با اتصال گمركات استان به شبكه ریلی
رئیس سازمان برنامه و بودجه قم در این رابطه گفت: اتصال گمركات استان به شبكه ریلی سراسری به عنوان یكی از محرك های اقتصادی قم در سال آینده مورد توجه قرار گرفته است كه می تواند نقش مهمی در شتاب بخشی به روند توسعه استان داشته باشد.
محمود نوربخش افزود: تكمیل شبكه ریلی استان با اتصال گمركات قم، شهرك صنعتی شكوهیه و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن سراسری به عنوان یك اولویت اقتصادی دنبال می شود.
وی ادامه داد: برای تحقق این طرح كه تاثیر مهمی در توسعه اقتصادی قم خواهد داشت، دستگاه های اجرایی استان و بخش خصوصی باید مشاركت و مسئولیت پذیری لازم را داشته باشد.
** كاهش هزینه های تولید با اتصال گمركات قم به راه آهن سراسری
مدیركل گمركات قم نیز در این رابطه گفت: گمركات استان و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از جمله ظرفیت های بزرگ اقتصادی قم و كشور هستند كه با اتصال به راه آهن سراسری می توانند نقش موثر تری در این زمینه ایفا كنند.
محمد خلیلی ادامه داد: گمرك به عنوان سومین منبع درآمدی كشور وظیفه حمایت از كالای داخلی و حمایت از مصرف كنندگان را به عهده دارد كه در این زمینه اجرای طرح اتصال گمركات استان به شبكه ریلی سراسری با كاهش دادن هزینه های حمل و نقل و نرخ تمام شده محصول، كمك قابل توجهی به فعالان اقتصادی و مصرف كنندگان خواهد بود.
وی قرار گرفتن در كریدور شمال و جنوب و همچنین قرار گفتن در شاهراه مواصلاتی 17 استان كشور را از جمله مزیت های قم دانست و گفت: 140 میلیارد ریال برای اتصال راه آهن سراسری به گمرك این استان تخصیص یافته است كه این طرح تا هفته دولت سال 98 تكمیل خواهد شد.
وی با بیان اینكه استفاده از حمل و نقل ریلی موجب كاهش هزینه واحدهای تولیدی به یك چهارم می شود افزود: درصورت اتصال گمركات قم به راه آهن سراسری، ترخیص 10 درصد كالا از گمركات تهران به استان های همجوار همچون قم منتقل می شود كه درآمد زایی خوبی برای استان درپی دارد.
** اتصال گمركات استان به شبكه ریلی حمایت از تولید داخلی است
مدیركل راه آهن قم نیز گفت: اتصال چشمه های مهم بار استان از جمله منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، شهرك شكوهیه و اداره كل گمرك به شبكه ریلی ، حمایت از كالای ایرانی است.
محسن اعتماد افزود: اتصال مناطقی از استان كه دارای كارخانه ها و كارگاه های تولیدی هستند به شبكه ریلی، از نظر هزینه جابه جایی بار مقرون به صرفه خواهد بود و نوعی حمایت عملی از تولید داخل است .
وی خاطرنشان كرد: بر اساس تعهد این سه منطقه باری مهم قم، قرار است سالانه هشت میلیون تن بار شامل سه میلیون از شهرك شكوهیه، سه میلیون از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و 2 میلیون نیز از اداره كل گمرك توسط شبكه ریلی كشور جابه جا شود.
وی اضافه كرد: جابه جایی این میزان بار توسط شبكه ریلی، دركاهش مصرف سوخت و هزینه تمام شده كالا موثر است .
اعتماد گفت: برای خرید ریل راه آهن، ساخت لوكوموتیو و واگن های باری این طرح ها نیز از ظرفیت شركت های داخلی استفاده شده است.
وی همچنین با بیان اینكه صنعت حمل و نقل ریلی در قم مغفول مانده است، گفت: راه آهن این استان ظرفیت جابه جایی سالانه 17 میلیون تن بار به تمام نقاط كشور را دارد، ولی هم اكنون كمتر از 10 درصد آن مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: شبكه ریلی قم با توجه به موقعیت جغرافیایی، ظرفیت های بالقوه بسیاری در زمینه حمل بار دارد، ولی در حال حاضر سالانه كمتر از 2 میلیون تن بار از طریق ریل راه آهن قم جا به جا می شود.
** اتصال شاهراه های اقتصادی به راه آهن، راه خنثی ساختن تحریم ها
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم نیز گفت: اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به عنوان یكی از شاهراه های اقتصادی كشور به راه آهن سراسری از راهكارهای مهم خنثی ساختن تحریم های دشمنان است.
سید مهدی علیزاده طباطبایی افزود: این اقدام موجب رونق بیشتر كسب و كار در این منطقه می شود كه راهكار مناسبی برای مقابله با تحریم های ظالمانه است.
وی بیان كرد: بیش از 70 درصد زیرسازی این طرح اجرا شده است و با تامین اعتبار لازم، عملیات زیرسازی آن به زودی تمام می شود و ادامه فرآیند آن برای اجرای عملیات روسازی در اختیار اداره كل راه آهن استان قم قرار می گیرد.
علیزاده طباطبایی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در نزدیكی مراكز مهم صنعتی و مصرفی كشور قرار دارد و اتصال شبكه ریلی به آن می تواند نقش مهمی در آسان شدن و كاهش هزینه های حمل و نقل كالاهای مورد نیاز مردم داشته باشد.
اتصال منطقه اقتصادی سلفچگان قم به شبكه سراسری راه آهن از سال 93 به طول 13 كیلومتر آغاز شده كه قرار است به زودی به پایان برسد.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 كیلومتری قم در زمینی به مساحت 2000 هكتار در سال 1376 به تصویب هیات وزیران رسید.
این منطقه به عنوان مهمترین و نزدیك ترین منطقه ویژه اقتصادی به مركز سیاسی – اقتصادی كشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، كشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت كالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین كننده ای در اقتصاد كلان منطقه و كشور ایفا كند.
هم اكنون 120 واحد صنعتی و تجاری در این منطقه مشغول فعالیت می باشد كه این رقم نمایانگر فعالیت 87 درصد واحدهای دارای پروانه بهره برداری منطقه است.
درآمد گمركات استان از ابتدای سالجاری تا پایان دی ماه به 355 میلیارد تومان رسید كه از مجموع كل درآمد، 94 میلیارد تومان مالیات برارزش افزوده و سایر عوارض و مبلغ 2 میلیارد و 455 میلیون تومان درآمد استانی بوده است.
7405/ 6133/
قم - ایرنا - آسان ساختن روند دریافت و ارسال كالا درگمركات قم با استفاده از خطوط راه آهن سراسری و كاهش هزینه های حمل و نقل از این طریق، یكی از مهمترین راهبردهای مسئولان اقتصادی استان برای مقابله با تحریم های دشمنان است.