۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۸
کد خبر: 83216170
T T
۰ نفر

رهاوردهای ترسالی در كهگیلویه و بویراحمد

۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۸
کد خبر: 83216170
رهاوردهای ترسالی در كهگیلویه و بویراحمد

گچساران- ایرنا-بارش های مطلوب سال زراعی جاری پس از یك دهه خشكسالی علاوه بر سیراب كردن كام تشنه دیم زارها، رهاوردهای مختلفی برای مردم استان كهگیلویه و بویراحمد به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا، پس از سال ها كام تشنه زمین ها سیراب، دشت ها سرزنده، آب چشمه های خشكیده جاری و رودخانه های استان خروشان شده است.
براساس آمار سازمان هواشناسی، میانگین بلندمدت بارندگی در استان كهگیلویه و بویراحمد كه در سال های گذشته 700 میلیمتر در سال بود، با گسترده شدن دامنه خشكسالی به 528 میلیمتر در ابتدای سال آبی جاری رسید.
با بارندگی های امسال در حالی كه یك ماه دیگر تا بهار مانده دشت ها و كوهساران مناطق گرمسیری كهگیلویه و بویراحمد سرسبز، رودخانه ها خروشان و چشمه سارهای خشكیده جاری شده است.
این استان كه به سرزمین رودخانه های خروشان ،نهرها و چشمه های جوشان معروف است و حدود 10 درصد آب‌های جاری كشور را در خود جای داده است در سال های خشكسالی از آسمان و زمین درگیر خشكسالی بود.

** خوشحالی كشاورزان
رئیس سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه وبویراحمد گفت: بارندگی های امسال باعث خوشحالی و امیدبخش بهبود درآمد بهره برداران شده است.
الیاس تاج الدینی با اشاره به اینكه خشكسالی باعث نابودی بخش عمده ای از محصولات زراعی دیم در سال گذشته شد گفت: با بارندگی های امسال میزان تولید محصولات زراعی در این استان افزایش چشمگیری خواهد یافت.
وی اضافه كرد: به دلیل دیم بودن 160 هزار هكتار از زمین های كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد از مجموع 270 هزار هكتار زمین بارش باران بر درآمد بسیاری از بهره برداران ارتباط مستقیم دارد.
تاج الدینی بیان كرد: بارندگی های امسال بر تولید و درآمد بیشتر محصولات زراعی به ویژه محصولات دامی و طیور اثرگذار است.

**جاری شدن چشمه سارها
مدیركل امور عشایری كهگیلویه و بویراحمد گفت: 130 حلقه چشمه موجود در مناطق عشایری این استان كه بر اثر خشكسالی های اخیر خشكیده یا بسیار كم آب شده بود با بارندگی های امسال پر آب شده است و برخی از مردم به شكرانه این نعمت نماز شكر به جا آورده اند.
مجید علی پور تصریح كرد: سبز شدن مراتع مناطق عشایری كه منجر به حذف علوفه دستی برای دام عشایر از یك ماه پیش تاكنون شده از دیگر رهاوردهای بارندگی های مطلوب امسال برای عشایر كهگیلویه و بویراحمد است كه برای افزایش درآمد آنان تاثیر مستقیم دارد.
وی بیان كرد: بیش از 570 حلقه چشمه و قنات در مناطق عشایری این استان وجود دارد.

**افزایش منابع آبی
مدیر عامل شركت آب منطقه ای كهگیلویه و بویراحمد گفت:بارندگی های امسال باعث افزایش آب سد كوثر و شاه قاسم و افزایش آب سفره های آب زیرزمینی در این استان شده است.
علی داودی مهر افزود: كهگیلویه و بویراحمد در ردیف پنج استان اول كشور در ریزش نزولات جوی است اما در سال های اخیر سایه خشكسالی بر منابع آبی آن سنگینی كرده بود.
وی افزود: با بارش‌های اخیر بیش از 440 میلیون متر مكعب آب از حجم 512 میلیون متر مكعبی سد كوثر ذخیره سازی شد كه این میزان آب ذخیره شده جوابگوی 4 سال نیاز آبی در حوزهی سرریز است.
داودی مهر تصریح كرد: حجم آب سد كوثر در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 64 درصد افزایش یافته است.
داودی مهر افزود: از ابتدای سال آبی همزمان با اول مهر تاكنون 507 میلیمتر باران در سد كوثر گزارش شده است در حالی كه ایستگاه های باران سنجی آمار بارندگی در 12 ماهه سال زراعی گذشته را 210 میلیمتر نشان دادند.
مدیر عامل شركت آب منطقه ای استان تصریح كرد: بارندگی های سال آبی جدید در سد كوثر باعث بالا آمدن تراز آب آن سد كه به میزان 22 متر شده است.
وی تاكید كرد: بر اثر خشكسالی در سال های اخیر 32 متر تراز سد كوثر كاهش یافت كه تاكنون 22 متر آن جبران شده است.
داودی مهر عنوان كرد: بارندگی چند روز اخیر در این منطقه، 68 میلیمتر بوده و باعث بالا آمدن تراز آب سد كوثر به میزان یك و نیم متر شد كه حدود 20 میلیون متر مكعب آب پشت سد، ذخیره شد.
وی اضافه كرد: از ابتدای مهر ماه سال جاری تاكنون 45 میلیون متر مكعب آب آشامیدنی برای پنج استان جنوبی كشور شامل فارس، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و كهگیلویه و بویراحمد، 5.5 میلیون متر مكعب آب كشاورزی، 23 میلیون متر مكعب برای سایر مصارف (زیست محیطی) و 1.5میلیون متر مكعب آب در بخش صنعت رهاسازی شد.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان اضافه كرد: سد مخزنی كوثر از نوع بنتی وزنی است كه طول تاج آن 190 متر و حجم مخزن آن 580 میلیون متر مكعب است كه با هدف تامین آب شرب 2.5 میلیون نفر و تامین آب كشاورزی پنج هزار و 700 هكتار از اراضی دشت لیشتر و خیرآباد و همچنین صنعت استان احداث شده است.
سد ملی كوثر در 55 كیلومتری غرب دوگنبدان مركز شهرستان گچساران قرار دارد. استان 713 هزار نفری كهگیلویه و بویراحمد سرزمینی مرتفع و كوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

** رویش مجدد برخی گونه های مرتعی پس از چند سال
معاون فنی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بارندگی های مطلوب سال زراعی جاری سبب رویش مجدد برخی از گونه های مرتعی این استان پس از چندین سال شده است.
گودرز باقری فرد اظهار داشت: براساس گزارش های كارشناسان این اداره كل، شب بو، شقایق وحشی، آلاله وحشی و چند گونه دیگر كه تصور می شد منقرض شده است با بارندگی های مطلوب امسال در برخی مناطق گرمسیری كهگیلویه و بویراحمد دوباره روییده است.
به گفته وی، این گونه های ارزشمند در مناطق گرمسیری از جمله شهرستان های گچساران، بهمئی و كهگیلویه مشاهده شده است.
معاون فنی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد: افزایش پوشش گیاهان مراتع از دیگر رهاوردهای باران به ویژه در مناطق گرمسیری این استان است.
وی با اشاره به اینكه 40 هزار هكتار از مراتع كهگیلویه و بویراحمد تبدیل به بیابان و 100 هزار هكتار دیگر در معرض بیابانی شدن است، اضافه كرد: بدون شك بارش باران و افزایش پوشش گیاهی بر كند شدن روند بیابان زایی اثرگذار است.
باقری فرد با یادآوری خشكیده شدن 100 هزار هكتار از جنگل های كهگیلویه و بویراحمد بر اثر خشكسالی های پیاپی سال های اخیر بیان كرد: قطعا بارندگی های امسال بر كند شدن پیشرفت خشكیدگی درختان بلوط اثرات چشمگیر دارد.
وی تاكید كرد: با وجود این، وظیفه سازمان مدیریت سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص اعتبار جنگل ها و مراتع سنگین است.

**افزایش میانگین بارش
كارشناس اداره كل هواشناسی كهگیلویه و بویراحمد می گوید: میانگین بارش باران در سال زراعی جاری یعنی از ابتدای مهر تاكنون به 631 میلیمتر رسیده در حالی كه میانگین بارندگی در مدت مشابه پارسال در این استان 102 میلیمتر باران بود.
فرمان فرامین اضافه كرد: منطقه تحقیقات كشاورزی امامزاده جعفر و شهرهای یاسوج، سی سخت، دوگنبدان، لیكك و دهدشت در این استان به دلیل بارش های بالاتر از میانگین بلندمدت از خشكسالی خارج شدند.
فرامین اظهار داشت: میزان بارش باران ابتدای سال جاری تاكنون در شهر یاسوج به 802 میلیمتر رسیده است و این شهر پس از 10 سال ترسالی را تجربه می كند.
وی میانگین بلندمدت بارندگی شهر یاسوج را 791.7 میلیمتر عنوان كرد.
فرامین ابراز داشت: امسال 709 میلیمتر باران در سی سخت باریده و این شهر نیز از خشكسالی عبور كرده است.
وی میانگین بلند مدت بارندگی در سی سخت را 675.1 میلیمتر ذكر كرد.
كارشناس اداره كل هواشناسی كهگیلویه و بویراحمد افزود: سی سخت در دهه اخیر تنها 2 سال ترسالی داشته است.
كارشناس اداره كل هواشناسی ابراز داشت: در سال زراعی جاری شهرهای دوگنبدان و لیكك پس از چهار سال و دهدشت پس از 2 سال ترسالی را تجربه می كنند.
وی میزان بارش باران از ابتدای سال جاری تاكنون را در دهدشت 649،لیكك 537،دوگنبدان 532 و امامزاده جعفر را 560 میلیمتر ذكر كرد.
كارشناس اداره كل هواشناسی كهگیلویه و بویراحمد گفت كه در 10 سال گذشته دوگنبدان 2 بار، لیكك چهار مرتبه و دهدشت نیز چهار مرتبه ترسالی را تجربه كرده اند.
فرامین بیان كرد: میانگین بلند مدت بارندگی در دهدشت 485.1، دوگنبدان 420.5، امامزاده جعفر 409.8 و در لیكك 386.9 میلیمتر است.
استان كهگیلویه و بویراحمد با بیش از 16 هزار كیلومتر مربع، یك درصد از مساحت ایران را در اختیار دارد.
/1662/8143
۰ نفر