به گزارش خبرنگار ایرنا، علی خاكی صدیق روز چهارشنبه در سیزدهمین كنفرانس ملی یاددهی و یادگیری الكترونیكی كه در دانشگاه خواجه نصیر در حال برگزاری است، اظهار داشت: كشور ما همزمان با پیشرفت های دنیا در زمینه آموزش الكترونیكی از 25 سال قبل در این زمینه وارد شده و تاكنون تحولات زیادی داشته است.
وی ادامه داد: آن زمان كه كشورمان تلاش برای ورود به آموزش الكترونیكی را آغاز كرد چندان از دنیا عقب نبودیم اما اكنون با وجود رشد جهانی و سیاستگذاری های كلان، ضرورت توجه به این مقوله بیشتر احساس می شود.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی بیان داشت: اگر بخواهیم سهم كشور را از آموزش الكترونیكی جهانی بالا ببریم نیازمند برنامه ریزی و طرح های مختلف در این رابطه هستیم.
خاكی صدیق با بیان اینكه در سال 2017 میلادی حدود 56 میلیون نفر از آموزش الكترونیكی استفاده می كردند و ضریب نفوذ آن در این سال حدود 70 درصد بود، اظهار داشت: اكنون این آمار بیشتر شده است و پیش بینی می شود در سال 2030 حدود 10 تریلیون دلار آمریكا، ماركت آموزشی در دنیا وجود داشته باشد.
وی تصریح كرد: میزان هزینه كرد فناوری آموزشی در دنیا 152 میلیارد دلار حدود 2.6 درصد در سال 2018 بوده كه این رقم برای سال 2025 حدود 342 میلیارد دلار و حدود 4.4 درصد پیش بینی شده است.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی عنوان كرد: چین بالاترین میزان هزینه كرد آموزش الكترونیكی را دارد به گونه ای كه از آمریكا هم جلوتر رفته و اكنون 30 شركت در دنیا در این حوزه فعالیت گسترده دارند كه پیش بینی می شود این تعداد تا سال 2025 به بیش از یكصد شركت برسد.
خاكی صدیق با بیان اینكه آسیا در سال 2013 حدود 17.3 درصد رشد سالانه هزینه كرد آموزش الكترونیكی داشته و این رقم در سال 2016 به 7.1 درصد رسیده است، گفت: در منطقه غرب آسیا نیز عمان، لبنان، تركیه، كویت و قطر نیز به ترتیب رتبه های اول تا پنجم رشد در آموزش الكترونیكی را داشته اند.
وی نرخ رشد سالانه بهره گیری از آموزش الكترونیكی در خاورمیانه را 8.2 درصد ذكر كرد و گفت:در تمامی این آمار و ارقام سهم ایران بسیار ناچیز است و به همین دلیل برای توسعه پایدار در آموزش الكترونیكی باید یك راهبرد بین المللی را دنبال كنیم.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی یادآورشد: این راهبرد می تواند جذب دانشجویان ایرانیان مقیم خارج از كشور، استفاده از استادان بین المللی، پذیرش دانشجو به صورت الكترونیكی، برگزاری دوره های مشترك بین المللی، برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان و همكاری دانشگاه ها و موسسات پژوهشی با سازمان های بین المللی، باشد.
خاكی صدیق تاكید كرد: همچنین ضرورت گذر از آموزش سنتی به آموزش های مبتنی بر فناوری های نوین آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا آموزش عالی احساس می شود و نیازمند فرهنگسازی و اطلاع رسانی عمومی در حوزه روش های نوین آموزش الكترونیكی هستیم.
وی اضافه كرد: زیر ساخت های مناسبی از جمله ضریب نفوذ تلفن همراه و اینترنت حتی در دور ترین نقاط كشور وجود دارد كه می توان از آنها استفاده كرد اما مشكل اصلی این است كه شركت های تخصصی خصوصی به صورت جدی به فناوری های پیشرفته آموزشی ورود پیدا نكرده اند.
در این همایش دو روزه كه هفتمین دوره بین المللی خود را تجربه می كند، نشست های تخصصی با موضوع نقش یادگیری و محتوای الكترونیكی در علوم پزشكی و سلامت دیجیتال، نقش یادگیری و محتوای الكترونیكی در آموزش زبان، نقش یادگیری و محتوای الكترونیكی در تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقش محتوای الكترونیكی در توسعه كسب و كار، كار آفرینی و مهارت افزایی برگزار میشود.
برگزاری كارگاه آموزشی با موضوع طراحی دوره برخط و برگزاری مجمع سالیانه یادگیری الكترونیكی از دیگر برنامه های این همایش دو روزه است.
علمی**1883**1440
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی:
یك دهه از آموزش الكترونیكی دنیا جا مانده ایم
۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر:
83216374
تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت: بررسی پیشرفت های جهانی در زمینه آموزش الكترونیكی نشان می دهد كه كشور ما در این زمینه یك دهه از دنیا جا مانده است.