به گزارش عصر روز چهارشنبه اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، محمدعلي عبداللهي در جلسه آغاز به كار فعاليت انجمن سواد رسانهاي ايران (نمايندگي يزد) افزود: ايجاد گفتمان سوادرسانهاي در اين استان نخستين گام براي ايجاد نهضت سواد رسانهاي است .
وي ادامه داد: عام ترين معضلي كه خانواده ها با آن مواجه هستند تاثير رسانهها بر روابط خانوادگي است و امروزه با وجود رسانهها خانواده به سختي ميتواند بازيگر اصلي در تربيت فرزند باشد.
اين فعال رسانه اي اظهار داشت: نوجوانان امروزه از سنين پايان دبستان وارد شبكههاي اجتماعي ميشوند، بدون اينكه آموزشي درزمينه حريم خصوصي يا رژيم مصرف ديده باشند و اين نقطه شروع آسيبها است.
عبداللهي با بيان اينكه حضور در فضاي مجازي باعث ايجاد سوالاتي در زمينههاي سياسي و مذهبي در ذهن دانشآموزان ميشود اضافه كرد: متاسفانه محلي براي پاسخگويي به اين سوالات و دغدغههاي انباشته شده وجود ندارد كه همين امر موجب بروز هيجانات در شبكههاي اجتماعي ميشود.
به گفته وي، اغتشاشات دي ماه سال گذشته با دغدغههاي معيشتي آغاز شد ولي حضور قشر نوجوان در آن نمود پررنگي داشت و اين مهم نماينده انجمن سوادرسانهاي ايران گفت: باز شدن فضاي گفت وگو و به رسميت شناخته شدن و ديده شدن نوجوان ميتواند علاوه بر اينكه از چنين آسيبهايي جلوگيري كند، توان و نيروي نوجواني را در راستاي پيشرفت و خلاقيت جهت دهي كند.
همچنين مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري يزد گفت: شبكههاي اجتماعي در كنار جنبه هاي مثبت، جنبه هاي منفي نيز دارند.
فخرالسادات خامسي هامانه افزود: در فضاي مجازي محتواي سطحي، عامه پسند و زرد منتشر مي شود كه اين مطالب برخي از آسيب هاي فضاي مجازي محسوب مي شود.
به گفته وي اگر از زاويه درست به فضاي مجازي ورود نكنيم به حاشيه ميرويم و عرصه را براي قدرت هاي مقابل كه از اثرگذاري آنها نگران هستيم خالي گذاشته ايم.
خامسي ادامه داد: البته در فضاي مجازي فعاليتهاي مقبولي در راستاي اطلاع رساني، آگاه سازي، جذب خيران و سرمايه اجتماعي، ارتقاي نشاط اجتماعي، حمايت از محرومان و نيازمندان انجام مي شود.
وي همچنين با اشاره به اينكه فيلترينگ پاسخ گوي نياز جامعه امروز نيست گفت: تجربه نيز اين موضوع را تاييد ميكند و منطقي است ما از خود آغاز كنيم و با گسترش سوادرسانهاي، كاركردهاي مفيد رسانههاي نوين را گسترش دهيم.
در ادامه معاون فرهنگ سازي و توسعه كسب و كارهاي مركز فناوري اطلاعات و رسانههاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديرعامل انجمن سوادرسانهاي ايران نيز با بيان اينكه امروزه نيازمند نهضت سوادرسانهاي هستيم گفت: يونسكو سندي را منتشر كرده است كه بر اساس آن سوادرسانهاي و اطلاعاتي يكي از انواع سواد است.
محمد صادق افراسيابي، سواد رسانهاي و اطلاعاتي را دانش استفاده از رسانههاي جمعي و اجتماعي همراه با رعايت رژيم مصرف، تفكر نقادانه، توليد محتوا و رعايت مسائل اخلاقي دانست و ادامه داد: گسترش اين سواد در سه سطح مسئولان و مديران، اصحاب رسانه و عموم مردم بايد مدنظر قرار گيرد.
وي اظهارنظر برخي مسئولان كه موجب نوسان در نرخ ارز ميشود و ورود ناآگاهانه و گسترده رسانهها به موضوع چالش نهنگ آبي كه مشخص نيست چنين چالشي از قبل وجود داشته باشد را از نمونههاي نبود سوادرسانه و اطلاعاتي بيان كرد.
اين مسئوب ادامه داد: آموزشهاي سوادرسانهاي در كشورهاي پيشرفته از مقطع دبستان آغاز ميشود و در كشور ما نيز بايد اين مسئله اجرايي شود و بايد كنترل رسانه ها ابتدا در خانواده مورد توجه قرار گيرد.
مديرعامل انجمن سوادرسانهاي ايران، استانهاي يزد، كرمان و خراسان رضوي را از استانهاي فعال در عرصه سوادرسانهاي دانست و پيشنهاد كرد كه هدف گذاري كمي و برنامهريزي نيز در اين زمينه صورت گيرد تا يزد در سال 1400 به پايتخت سوادرسانهاي و اطلاعاتي كشور مبدل شود.
استان يزد يك ميليون و 138 هزار نفر جمعيت دارد.
7536/ 6197
يزد - ايرنا - نماينده انجمن سواد رسانهاي ايران گفت: مهارت كنترل و مديريت رسانه به نحوي كه كمترين آسيب را به وضعيت درسي و اخلاقي فرزندان وارد كند يك مهارت ضروري در جامعه امروز است.