به گزارش ایرنا، وسیله نقلیه سبك محبوب این روزهای برخی از كشورهای های جهان هر چند قدمتش به نخستین دهه های قرن نوزدهم میلادی باز می گردد اما نحوه استفاده از آن در دهه های گوناگونِ 2 سده گذشته متفاوت بوده است.
در شرایط كنونی آنچه موجب شده تا دوچرخه جایگاه ویژه ای در حمل و نقل جهانی پیدا كند بعد سلامت و زیست محیطی آن است كه موجب كاهش آسیب های مختلف در بعد سلامت و محیط زیست خواهد شد. نخستین كاركرد استفاده از دوچرخه در فضاهای شهری به ویژه كلان شهرها، كاهش میزان تصادفات و مصرف سوخت در ترافیك ها است.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشكی قانونی، 27 درصد تصادفات سال 1396 در محدوده خیابان و بزرگراه های درون شهری رخ داده، كه نتیجه آن مرگ بیش از 4 هزار و 300 نفر در ایران بود؛ این آمارها از افزایش پنج درصدی تصادفات نسبت به سال قبل آن (95) حكایت دارند.
یكی دیگر از ضرورت های استفاده از دوچرخه كاهش ترافیك زنجیره ای در كلانشهرها است زیرا براساس آمارهای اعلام شده از سوی «سید محسن طباطبایی مزدآبادی» دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، فقط در شهری مانند تهران هر سال در 4 هزار میلیارد تومان از منابع شهر تهران در اثر اتلاف سوخت، از بین می رود.
این آمار زمانی می تواند برای اقتصاد فرد و شهر تهران مشكل ساز باشد كه بنا به گفته «محمد حقانی» رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران، سالی 200 ساعت «عمر» پایتخت نشین ها در ترافیك تلف میشود.
شمار تلفات تصادفات رانندگی، میزان مصرف سوخت در ترافیك های طولانی مدت و صرف زمان های مختلف در شلوغی شهرها، می طلبد تا در حمل و نقل شهری به دنبال جایگزینی مناسب باشیم؛ جایگزینی كه بتواند در ابعاد اقتصادی، زیست محیطی و فعالیت های جسمانی شهروندان نقش بارزی داشته باشد.
برای این مهم لازم است فدراسیون دوچرخه سواری، سازمان ورزش شهرداری ها و نهادهای مرتبط اقدامات لازم برای كاهش بار ترافیكی و هزینه های ناشی از اتلاف سوخت انجام دهند. در این زمینه «خسرو قمری» رییس فدراسیون دوچرخه سواری باور دارد یكی از رسالت های این فدراسیون در حال حاضر آن است كه بتوانیم در هیاهوی ماشینی شدن، یك نفر را از ماشین های تك سرنشین پیاده كنیم زیرا دوچرخه سواری یكی از به صرفه ترین وسایل نقلیه به شمار می رود كه هم جنبه درمانی دارد و هم اقتصادی؛ از یك سو می تواند سلامت جسمی و روحی فرد و شهروندان جامعه را تامین كند و در سوی دیگر موجب كاهش هزینه ها و صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد شد.
بعد دیگر استفاده از دوچرخه، سبك جدید زندگی است كه امراضی مانند چاقی و بی تحركی از ثمره های آن به شمار می رود. استفاده از دوچرخه و جایگزینی آن با ماشین در مسیر های كوتاه مدت می تواند دارویی پیش گیرنده از این امراض باشد.
این همان كاركرد هایی است كه رییس فدراسیون دوچرخه سواری از آن به عنوان یكی از وسایل برون رفت از مشكلات كنونی دنیای صنعتی یاد می كند.
او چندی پیش با بیان اینكه زندگی شهروندان به خاطر صنعتی شدن دچار مشكل شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: در روزگار گذشته پیاده روی و دوچرخه سواری در جامعه رایج بود و مشكلاتی مانند اضافه وزن و بی تحركی نداشتیم اما سبك زندگی جدید موجب شده تا پیاده روی و دوچرخه سواری نقش كمتری در تحركات جسمی شهروندان داشته باشد و ماشین و دیگر وسایل نقلیه، جای فعالیت های بدنی را بگیرد.
در كنار كاركردهای فوق ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه و نهادینه كردن آن در زندگی اجتماعی و ورزشی خانواده ها می تواند افزون بر سلامت به توسعه ورزش همگانی در جامعه منجر شود. با توسعه دوچرخه سواری و میزان استفاده از آن بدون شك استعدادیابی در این رشته بیش از هر زمان دیگر چشمگیر خواهد شد و می توان شاهد ظهور ستاره های جدید در این رشته ورزشی بود.
در این زمینه رییس فدراسیون دوچرخه سواری باور دارد نباید دوچرخه و دوچرخه سواری را فقط در بعد قهرمانی آن حبس كنیم و وظایف فدراسیون تنها در حمایت از قهرمانان خلاصه شود بلكه با توجه به كاركردهای متعدد استفاده از این وسیله نقلیه به نحوی پیوند دهنده ورزش همگانی با ورزش قهرمانی باشیم. او با بیان اینكه فدراسیون 2 كاركرد قهرمانی و فرهنگ سازی دارد، گفت: بعد قهرمانی شامل نخبه های خاص و ورزشكاران حرفه ای خواهد بود اما در بعد فرهنگ سازی ما باید اقدامات لازم برای گسترش دوچرخه سواری را در بین مردم فراهم كنیم. اگر این مهم محقق شود بدون شك شاهد شناخت نخبگان جدید در این رشته خواهیم بود و استعدادیابی لازم نیز صورت خواهد گرفت.
همچنین یكی از مهمترین نمودهای ورزش همگانی دوچرخه سواری است كه در كنار فعالیت های ورزشی می تواند ضمن ایجاد رقابت سالم نشاط اجتماعی را در فعالیت های گروهی خانواده ها ایجاد كند.
ورزشی ** 2052**1597**1067**
تهران - ایرنا - محبوبیت دوچرخه و گرایش به دوچرخه سواری در سطح جهان نشان از آن دارد كه این وسلیه تنها در بخش ورزش قهرمانی و تورهای حرفه ای دنیا مورد توجه قرار نمی گیرد بلكه یك وسیله نقلیه سبك است كه كاركردهای متنوع ورزشی، قهرمانی، اجتماعی و زیست محیطی دارد.