۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۴۵
کد خبر: 83218020
T T
۰ نفر
80 درصد از تالاب هاي ايران با بي آبي مواجه است

اروميه - ايرنا - معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست ايران گفت: درياچه اروميه تنها اكوسيستم در بين 24 تالاب كشور به شمار مي رود كه طي هشت سال گذشته شرايط خود را حفظ كرده و بيش از 70 تا 80 درصد از بقيه تالاب ها طي اين سال ها بي آب بوده است.

به گزارش ايرنا «مسعود تجريشي» روز پنجشنبه در آيين تكريم و معارفه مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي افزود: مساله محيط زيست در اين استان از حساسيت بالا برخوردار بوده و درياچه اروميه نيز بر اهميت اين موضوع افزوده است.
وي با بيان اينكه رييس جمهوري تمام تلاش خود را براي حل اين ‌مشكل زيست محيطي بكار مي گيرد، گفت: كم آبي درياچه اروميه يك موضوع فراملي بوده و يكي از مهمترين مسايل مطرح در اين حوزه احياي درياچه است.
«تجريشي» با تاكيد بر اينكه دولت تعهد داده است تا در سه سال آينده تراز آب درياچه اروميه يك‌ متر افزايش يابد، اضافه كرد: درياچه نسبت به سال قبل و نسبت به چهارسال گذشته وضعيت مطلوبي دارد ولي اين موضوع نبايد موجب غفلت و كاهش تلاش ها شود.
وي با بيان اينكه افزايش سالانه 30 سانتي متري آب درياچه بايد در كانون توجه باشد، ادامه داد:50 درصد منابع مالي در اين چند سال به پروژه هايي تخصيص يافته كه از طريق آنها هنوز آبي به درياچه وارد نشده و اميد است كه به زودي اين پروژه ها مورد بهره برداري قرار گيرد.
تجريشي بيان كرد: از سال 1398 پروژه هاي ستاد احياي درياچه اروميه از جمله انتقال آب از زاب، تصفيه خانه فاضلاب اروميه و تبريز و چندين طرح ديگر وارد مدار آب دهي به درياچه مي شود.
وي اضافه كرد: بقيه منابع مالي در پروژه هاي بخش كشاورزي در حال هزينه بوده و اميد است در يك افق سه ساله تاثير آن در مزارع مشاهده شود و 300 ميليون مترمكعب آب از اين طريق وارد درياچه گردد.
تجريشي بيان كرد: سازمان حفاظت محيط زيست صاحب درياچه است و در يك فرآيند 2 تا سه ساله لازم است دبيرخانه به 2 استان حاشيه درياچه منتقل شود و كارها با همكاري استانداري ها پيگيري شده و از مركز به استان ها منتقل شود.
وي اظهار داشت: پايش و نظارت و ارزيابي از صاحب درياچه انتظار مي رود و خواسته و انتظار مردم اين است كه درياچه احيا شود.
وي با اشاره به اينكه در ابتداي سال 1397 دولت 500 ميليارد تومان براي احياي درياچه تصويب كرد، گفت: بيش از 507 ميليارد تومان در اول آبان به دستگاه هاي دولتي پرداخت شد و اميد است اين مدل را به عنوان مدل موفق بتوان انتقال داد.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست به صورت گذرا به مشكل كمبود آب در بخش صنعت آذربايجان غربي نيز اشاره و بيان كرد: صنعت و محيط زيست همواره در تقابل بودند و حذف اين تقابل يك هنر است زيرا محيط زيست مي تواند محورهاي توسعه استان ها را مشخص كند.
وي ادامه داد: پنج ميليارد مترمكعب آب در بخش كشاورزي حوضه درياچه اروميه (در آذربايجان غربي) مصرف مي شود در حالي كه ارزش توليدات كشاورزي استان يك ميليارد دلار بوده و اين مبلغ به 2.5 برابر قابل افزايش است.
به گزارش ايرنا در اين آيين «مهران نظري» به عنوان مديركل جديد حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي معرفي و از خدمات مديركل قبلي تجليل شد.
آذربايجان غربي داراي 30 تالاب فصلي و دايمي است كه درياچه اروميه بزرگترين آنهاست؛ اين درياچه در 2 دهه گذشته دچار مشكل كم آبي شد و دولت در صدد رفع اين مشكل اساسي برآمد.
قبل از تشكيل ستاد احيا تراز درياچه اروميه سالانه به طور متوسط 40 سانتي متر كاهش مي يافت و برنامه ريزي، تخصيص اعتبار و تلاش دولت تدبير و اميد براي احياي اين درياچه، روند خشك شدن آن را متوقف كرد.
درياچه اروميه در قالب طرح هاي ستاد احيا قرار است ظرف مدت 10 سال /از 1394/ به تراز اكولوژيك خود برسد؛ اين درياچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشك شدن كرد و بنا بر آمار بين المللي تا سال 2015 ميلادي حدود 80 درصد از مساحت آن خشك شد.
همه كارشناسان داخلي و خارجي بر اين عقيده هستند كه مشاركت جوامع محلي در كنار اجراي طرح هاي مختلف، نقش مهمي در احياي نگين آبي آذربايجان دارد.
7125/3072