۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۱۹
کد خبر: 83218596
T T
۰ نفر

2 گورستان دوره ساساني در سبزوار كشف شد

۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۱۹
کد خبر: 83218596
2 گورستان دوره ساساني در سبزوار كشف شد

سبزوار- ايرنا- كارشناس باستان شناسي اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سبزوار گفت: دو گورستان مربوط به اواخر حكومت اشكانيان و عصر ساسانيان در منطقه ششتمد از توابع شهرستان سبزوار كشف شد.

محمد عبد الله زاده ثاني روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: قدمت گورستانهاي كشف شده حدود هزار و 800 تا دو هزار سال قبل است و مربوط به زماني است كه مردم منطقه به آئين زرتشتي اعتقاد داشته اند.
وي ادامه داد: با وجود ˈآتشكده آذر برزين مهرˈ در شهرستان داورزن به عنوان يكي از سه آتشكده بزرگ ايران و رواج آئين زرتشت در گذشته اين سامان، كشف اين گورستانها در محدوده شهرستان سبزوار دور از انتظار نيست.
كارشناس باستان شناسي اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سبزوار گفت: درآئين زرتشتي خاك، عنصري مقدس به شمار مي آيد لذا در گذشته زرتشتيان بدنهاي مردگان خود را در محلهايي به نام 'برج خاموشان' مي گذاشتند تا گوشت آنها از بين برود يا لاشخورها و پرندگان گوشت اجساد را بخورند و پس از بين رفتن گوشت اجساد، استخوانها را به استخوان‌ دانها منتقل مي‌كردند تا از آلوده شدن عنصر خاك جلوگيري شود.
عبد الله زاده ثاني افزود: مشاهده شيوه هاي ‌تدفيني ‌به‌ روش استخوان دان يكي ديگر از نشانه هاي رواج ‌باورهاي ‌زرتشتي ‌در منطقه ششتمد سبزوار است.
وي ادامه داد: دو صخره مرجاني از نوع فسيل شده هم در بخش ششتمد سبزوار شناسايي شده است كه قدمت آنها حدود دوران سوم زمين شناسي اعلام شده است.
شهرستان سبزوار در 230 كيلومتري غرب مشهد از شهرهاي تاريخي و بزرگ خراسان رضوي است كه با 950 اثر تاريخي و فرهنگي ظرفيت قابل توجه درعرصه گردشگري دارد.
1922/8145/7495