۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۵۰
کد خبر: 83219386
T T
۰ نفر
اخذ اقامت، علت خرید هشت هزار واحد مسكونی در ازمیر تركیه

تهران - ایرنا - رئیس كمیسیون تخصصی مشاوران املاك اتاق اصناف ایران گفت: در 10 ماهه امسال ایرانیان به امید اخذ اقامت در تركیه هشت هزار واحد مسكونی در شهر ازمیر خریده اند.

به گزارش ایرنا، «مصطفی قلی خسروی» روز شنبه در نشستی با خبرنگاران افزود: این اقدام برای خرید در حالی است كه دولت تركیه برای خریداران ملك در این كشور كه باید 2 سند داشته باشد، اقامت نمی دهد.
وی با بیان اینكه «در عجب هستم چرا ایرانیان برای خرید ملك به خارج از كشور می روند»، گفت: سند اول ملك را در تركیه شهرداری ها صادر می كنند و دومین سند نیز پس از اقامت در این واحد مسكونی صادر می شود و برای دریافت سند دوم خریدار حتماً باید در این واحد مسكونی ساكن و در تركیه زندگی كند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك تصریح كرد: وقتی كه ایرانیان شتابزده در گرجستان ملك خریداری كردند، اعلام كردیم كه هموطنان سرمایه های خود را به این كشور منتقل نكنند و هم اكنون به علت قانون ممنوعیت خرید ملك در این كشور، هیچ یك از اتباع خارجی از جمله ایرانیان نمی توانند واحدهای مسكونی خود را در این كشور بفروش برسانند.
خسروی با بیان اینكه هیچ مشاور املاكی در كشور اجازه فروش واحدهای مسكونی خارج از كشور را ندارد، گفت: در صورتی كه اتحادیه مشاوران املاك از این موضوع مطلع شود، قانون با مشاوران املاك برخورد خواهد شد.
به گفته وی، هر كس كه در دبی، كویت، باكو و برخی از كشورهای جهان ملك خریده، مالباخته شده است؛ توصیه اكید ما این است كه هموطنان سرمایه های خود را در داخل كشور سرمایه گذاری كنند.

** سال آینده بازار مسكن ثبات خواهد داشت
رئیس اتحادیه مشاوران املاك استان تهران در ادامه با اشاره به افزایش قیمت های مسكن یادآور شد: در نظام اسلامی ایران تاكنون شاهد جهش قیمت مسكن در سال های 68، 86، 91 و 97 بودیم كه علت آن هم رشد قیمت ارز، طلا، بورس و حامل های انرژی بوده است.
به گفته خسروی، در سال 91 و 97 به علت افزایش قیمت ارز شاهد جهش قیمت مسكن در كشور بودیم و پیش بینی ما این است كه در سال آینده با ثبات قیمت مسكن جهش قیمت ها نخواهیم بود و رشد قیمت مسكن در كشور زیر نرخ تورم خواهد بود.
خسروی در ادامه از برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی املاك و مستغلات با حضور بیش از 40 شركت داخلی و خارجی خبرداد و گفت: این نمایشگاه روزهای 10 تا 13 اسفندماه سال جاری برگزار می شود و تمام تلاش ما این است كه در این نمایشگاه خریداران بتوانند ملك مورد نیاز خود را از طریق مشاوران املاك 10 درصد زیر قیمت بازار خریداری و قراردادهای خود را منعقد كنند.

** كاهش معاملات مسكن در كشور و تهران
خسروی با اشاره به كاهش معاملات مسكن در كشور نسبت به سال گذشته، گفت: از یكم فروردین 96 تا 30 بهمن ماه 96 در مجموع برای خرید و فروش و اجاره واحدهای مسكونی در سطح كشور یك میلیون و 229 هزار و 115 فقره قرارداد در دفاتر مشاوران املاك با دریافت كد رهگیری ثبت شد بنابراین در مدت مشابه امسال شاهد كاهش چهار درصدی هستیم.
وی یادآور شد: امسال در این مدت 645 هزار و 555 مبایعه نامه و 525 هزار و260 مورد قرارداد اجاره در دفاتر مشاوران املاك كشور تنظیم شده كه در مقایسه با سال گذشته 7 درصد در مبایعه نامه و 14 درصد در اجاره نامه كاهش نشان می دهد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك بیان كرد: از اول فروردین تا 30 بهمن ماه پارسال در مجموع در شهر تهران 398 هزار و 619 فقره قرارداد خرید و فروش و اجاره در دفاتر مشاوران املاك به ثبت رسیده كه با مقایسه آن با آمار امسال از كاهش 24 درصدی معاملات در پایتخت حكایت دارد.
به گفته وی، در بخش خرید و فروش معاملات 31 درصد و در بخش اجاره واحدهای مسكونی 16 درصد كاهش را از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه شاهد هستیم.

** مالیات بر عایدی سبب افزایش قیمت مسكن می شود
وی با بیان اینكه اجرای مالیات بر عایدی در حوزه مسكن سبب افزایش قیمتها می‌شود، افزود: ما بسیار خوشبین هستیم كه سال آینده قیمت ها ثبات خواهد داشت و نتیجه آن رونق در حوزه ساخت و ساز خواهد بود كه این باعث رونق 174 شغل كلیدی در كشور خواهد بود.
خسروی بر افزایش سقف تسهیلات مسكن تاكید كرد و گفت: تسهیلات هرچه در اختیار خریداران باشد كم است و اگر بتوانیم 80 در صد ارزش ملك را وام دهیم، شاهد افزایش رشد معاملات در كشور خواهیم بود.
وی در خصوص دریافت كمیسیون توسط مشاوران املاك گفت: مشاوران املاك تا سقف معاملات 500 میلیون تومان باید نیم درصد كمیسیون دریافت كنند و از از 500 میلیون تومان گذشته حق كمیسیون آنها یك چهارم است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك با بیان اینكه من به غیر از ایران تابعیت هیچ كشوری را ندارم، گفت: پیشنهاد ما به اتاق اصناف این است كه حق كمیسیون مشاوران املاك بدون سقف مشخصی یك درصد محاسبه شود.
اقتصام**1108*2025
۰ نفر